About myself

LAMBERT JEPSON OCH ARLEN & FRUMMERIN…

 

 

 

 

…två hobbyaffärer från 60-talet i Halmstad

 

 

 

SONY DSC

 

Ser ni skylten “HOBBY” i andra fönstret från vänster ?

 

…fanns det egentligen hobbyaffärer i vår stad ?

Njae, inte affärer som var specifikt inriktade på hobby,
men vi hade i alla fall tre affärer, som försökte försörja
de prylhungriga modellflygarna i stan.

Den första var Lambert Jepson vid torget.

SONY DSC

Personalen 1965. Längst in till vänster och längst in i diskarna,
där fanns det förlovade landet för oss modellflygare.

I den närmaste disken skyltar man med Scalectric bilbanor.

SONY DSC

Så här såg det ut. Vid julskyltning var det packat med människor
som beundrade deras elektriska tåg som körde på en bana i
skyltfönstret.

Vi hade ju först och främst Lambert Jepson vid torget.
Denna firman betjänade mest människor med höga inkomster,
då deras sortiment för sport, jakt och fritid var ganska exklusivt.

Men,  man hade en liten modellflygavdelning, där man kunde köpa
de vanligaste förekommande byggsatserna. Jag köpte min första
Lill-Klas här. Den kostade 2.95 kr….vidare Sigurd Isacssons
olika modeller i stansad balsa.

Modellmotorer förde man Webras fabrikat och en riktig
motor var ju drömmen,  för en suktande ung modellflygare.

Efter långt sparande köpte jag en Webra Mach I och jag minns.
den kostade 64:- En förmögenhet vid den tiden för en realskoleelev.

 

En liten video på motorn.

Deras modellbyggsatser låg på en låg hylla längst in till vänster.
Över modellflygkartongerna hängde ett sortiment av mockajackor.

Modellmotorerna förvarades bakom disken på vägghyllor och
de mest värdefulla låg i lådor i den glastäckta disken mitt
emot byggsatserna.

På Laholmsvägen fanns ännu en jakt och fiskeaffär, som hette
Birger Larssons. Han förde lite engelska modeller, men inte i större
omfattning.

Där modellflyget expanderade i sortimentet var hos järnaffären
Arlén & Frummerin också placerat vid torget i Halmstad.

Denna firman hade insett,  att man kunde tjäna pengar på att
sälja elektriska tåg, som intresset exploderade för på 50-60-talet.

Man sålde  Fleischmann i motsats till Lambert Jepson, som förde Märklin.

Fleischmann ansågs inte lika fint som Märklin. Så jag hade
ju just Fleischmann.

Början av 60-talet såg introduktionen av miniracingen komma.

Arlén & Frummerin hakade på och hade mycket av detta sortimentet.

Alltid när man kom för att köpa ett flak balsa, stod där 4-5 man
inne vid hobbyavdelningen och diskuterade slotracing.

SONY DSC

Här längst inne i gaveln fanns stället som vi drogs till.

Denna bilden är från cirka 1960. Längst in på en hylla
framför det innersta
skyltstället fanns en 2 m lång räls,
där det provkördes Fleischmanntåg.

Efter idogt tjat kunde vi få han som skötte affären,
att köra ett lok fram och tillbaka
några gånger.

Vi var inte bortskämda på den tiden  !

Modellflyget kom igång så småningom i affären, vilket medförde
mera byggsatser och mera motorer.

Jag tror han som skötte modellavdelningen hette Bengt.

Bland motorerna var det två fabrikat som gällde här.
Det var Enya glödstiftsmotorer och Cox småmotorer.

Jag köpte en Enya 09. som gick utomordentligt bra, detta
trots jag antagligen kört en kubikmeter jord genom motorn
genom ett flitigt linflygande och tillhörande frekventa krascher.

Vi modellflygare hade hobbyavdelningen som en sorts inofficiell
samlingspunkt, efter att skolan var slut för dagen.

Så småningom förtvinade hobbyavdelning, antagligen beroende på
att han som svarade för den blev sjuk och slutade.

I tid talar vi om tidigt 70-tal.

Just när hobbyavdelningen las ner, fick jag reda på, man skulle
ha en utförsäljning av hobbyprylarna.

Så jag gav mig dit och köpte hela lagret av Scalectricprylar.
Jag vet,  jag körde hem med två stora bananlådor med grejor
på min gamla Rexcykel eller om det var min Rexmoped  med
Victoriamotor…

Denna bilbana brukade stå uppmonterat vid jultid i vår gillestuga
i källaren och det skapades intensiva racerlopp där

För att göra det intressantare brukade vi olja banan för det skulle
bli halare.

Det är ganska roligt att köra slotracing !

Mannen som ägde firman var från Norge och hans son,  som
arbetade där talade en för oss
ibland  obegriplig Bergendialekt.

Företaget finns kvar som aktör på rör- och järnbalkmarknaden.

Till yttermera visso sålde även Lambert Jepson ut sitt sortiment
av hobbyprylar. Han som ägde affären kände min far, som sa, att
jag kunde åka dit strax efter stängningsdags.

Tyvärr köpte jag för lite. Man slängde nog, det man inte fick sålt.

Jag glömmer aldrig deras lager av Webra motorer och reservdelar.
Eller deras lager av Taifunmotorer.

Ja, det är lätt att vara efterklok.

Lite kompensation fick jag när Lekcenter i Halmstad lade ner.

Jag hade lagat elektronik för dem och fick gå och rensa i deras lager för
en mycket billig penning.

Jag hade nästan hela linen av Taifunmotorer.

Var de finns nu ? Vem vet….inte jag i alla  fall…tyvärr.

I dag med konkurrensen från Asien och den lätthet
med vilken man handlar på nätet, gör det i stort omöjligt
att driva en hobbyaffär.

Så varje epok har sin tid och sina behov av hobbyprylar,
men jag kommer alltid att minnas hobbyavdelningen,
som låg längst in hos Arlén & Frummerin och jag kommer
aldrig att glömma lukten av läder, vapenolja och mockaskinn
hos Lambert Jepson på hörnet Brogatan-Köpmansgatan.

2 comments to LAMBERT JEPSON OCH ARLEN & FRUMMERIN…

  • Jo du Mats om vi hade varit så kloka!
    Men du fick ju ändå uppleva en hel del & så att säga gå i lära.
    Men på tal om Bergen i Norge.
    När vår Svenska dotter hade suttit & talat m. en Bergenska en halvtimes tid så sa “Norskan”, var kommer du i från?
    Jag kom att tänka på “Sissel Kyrkjebø” som talar en lätt förstålig dialekt, för oss Skåningar!
    Mvh.

  • Robban

    Härlig nostagli.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.