About myself

SÅNA HÄR FLYGDAGAR MINNS JAG

 

En del flygtillfällen har ju en förmåga att stanna i ens huvud. Detta är ett sånt.

Vi hade bestämt oss för att flyga termik uppe på Kärleken, därför att termikförhållanden där är gynnsammare än på Höka. Fördelen med denna platsen är, att man står längst uppe på en kulle och har fin sikt runt om. Inga träd eller buskar. Nackdelen är närheten till flygplatsen, varför man får hålla igen med höjden. Alltså enligt BCL under 100 meter………

Vad som jag kommer ihåg, var Björns och Daniels bogsering med små modeller. En bogserkärra som kanske väger 600 gram och en segelkärra på 500 gram, det är inte mycket det.

Naturligtvis var man spänd på, hur det skulle funka. Det gjorde det. Man behöver inte ha en 7-meters Discus och en Wilga som väger 22 kg för att bogsera upp. Vad man är ute efter, är ju idéen om, att få upp en segelmodell med enkla medel. Enklare än så här det går inte.

Rolf Holmer hade med sin Silent Dream med förlängda vingar och den tyckte jag var snygg. Undrar var den är nu Rolf?

Som Rolfs modell ser ju de nya fullskalakärrorna ut idag, så modellflyget är en föregångssport naturligtvis.

Här är lite bilder, som jag hoppas ger en aning om, hur det var, där vi flög.

IMG_1246

Rolf styr sin Silent Dream i ensamt majestät

 

IMG_1253

En estetiskt tilltalande modell

IMG_1243

Rolf säger:  “Off she goes ” !

 

IMG_1240  Björns enorma bogserkärra…..

 

IMG_1224

Slit och släp

 

björn daniel bogsering kopiera

Stenhård koncentration på modellerna

 

IMG_1220

Klart för takeoff

 

alla

Några av de som flög

 

Jag säger bara: Ut i naturen, termikburen!

 

mats

 

 

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.