About myself

AB FLYGINDUSTRI HALMSTAD DEL 7 AV 8.

 

 

 

 

 

Ibland går det inte…

som man vill…

 

 

 

 

 

05-24-IMG_0834

 

 

…utan något…går snett.

Under uppbyggnaden av flyget, både civil- och militärflyg inträffade
mycket haverier.

Orsaker kan vi diskutera, men kanske det saknades en planmässig
styrning och uppföljning
av piloterna.

Ett synbart exempel hur haverierna påverkade planen då ,
det är att se på torsionsnäsans
framkant på de gamla segelkärrorna
på Ållebergs Museum.

De är flitigt lagade och laskade. Jag vet,  efter att ha talat med dem,
som har vetskap,
att småhaverier under segelflygutbildning var frekventa.
Alltså det var att
flyga och laga !

Kurt har dokumenterat ett antal smällda kärror, där ingen människa kom till skada.
Man kan se,  att ett flygplan byggt 1935 inte har den tålighet,  som ett modernt
helmetallplan har med sin monocoquekonstruktion.

Å andra sidan var det ju möjligt att utföra reparationer på träflygplan.

Här kommer haverierna samlade med lite kommentarer av mig.

Av Kurt Perssons material återstår sedan ett sista inlägg.

 

01-17-IMG_0800fI-1:s bryska möte med en stengärdsgård på Ålleberg…

13-06-_DSC4760

Som synes så höll gärdsgården.

02-19-IMG_0802

Och piloten undkom utan skador…

10-02-_DSC4708

…förutom kanske lite tilltufsat självförtroende.

03-20-IMG_0805

En havererad Weihe på Ålleberg  efter en kollision
med en annan Weihe under molnflygning,
då piloterna kurvade åt olika håll i samma cumulus.

12-04-_DSC4724

 

Som tidigare skrivit, gick denna skadade Weihen i en absolut flatspin
åt vänster och piloten
beslöt att sitta kvar, då han
antagligen bedömde detta att vara bästa valet.

Han klarade också sig utan skador och planet är ju inte
jätteilla åtgånget.

Vad jag kan se,  nosens ply är spräckt,  kroppen knäckt
vid kronmärket
och vänster vinge kollisionsskadad.

06-26-IMG_0837

Kurt har fotograferat en totalhavererad Bücker Student
på Civila Flygfältet Halmstad.

Tur ingen blev skadad !
Man ser att kroppen har vridit sig 180 grader.

07-27-IMG_0839

Kroppen separerade just bakom cockpit.

15-09-_DSC4804

Vad haveriet berodde på vet jag inte.

Jag kan bara spekulera med hänsyn taget till platsen i banänden,
att Bückern flugit för sakta av någon anledning
och vikt sig på finalen.

Men som sagt, jag har inga säkra uppgifter.

18-14-_DSC5176

Inspektion

17-12-_DSC4960

En Klemm 35 som smällt…och lagt sig till ro framför flygklubbens hangar…

08-29-IMG_0884

Kurt berättade att piloten klippte hangargaveln med vingen
vid en landning
och då gick det som det gick.
Totalhaveri och oskadd pilot.

20-16-64-Fullskärmsinfångning 2015-08-01 194012

“Princess Konocti”,  en B-24 Liberator nödlandad under kriget på Civila Flygfältet.
Kurt stående till vänster, eftersom han var vittne till landningarna
och till yttermera visso försedd med sin kamera.

Här kan du lyssna på om händelsen.

 

26-örnungar-068

En bild på en variometer i en Grunau Baby från inspelningen av
filmen “Örnungar” från Ålleberg.

Kurt berättade, att  man filmade mätaren, då planet stod på marken ,
varvid  en man 
blåste i pitotröret för att få utslag….
Så går det till i den glamourösa filmvärlden !

Det kommer en post till med Kurt Perssons bilder.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.