Kategorier
Flyghistoria Old Timer flyg

FREE FLYING OLDTIMER MODELS

 

 

 

 

 

 

Glimpses

 

from a day

 

 flying OT- models

 

SONY DSC

 

Jag skriver inte så mycket, eftersom bilderna förhoppningsvis
förmedlar så mycket mer än ord.

Har du tänkt på,  vad begreppet “Friflygande ” modeller innebär ?

Som jag ser det,  är detta essensen av modellflyg. Man bygger en modell,
som efter starten ska klara sig själv under flygningen,  vilket är ett resultat
av många trimflygningar och ett grannlaga utfört arbete vid byggandet.  

Du kan inte påverka din modell efter start eller urkoppling.
Det är något definitivt över begreppet “Friflyg”. Sista fysiska kontakten
med din modell är då du släpper den,  eller då startlinans ring glider av
din startkrok på modellen.

Flyger du radiostyrda modeller,  har du möjlighet att påverka trimmen
på din modell,  då du är i luften.

Friflyg är en helt annan filosofi. Du måste ha en modell som kan flyga,
dessutom ska den tävlingsmässigt kunna prestera!

Dessa två krav kan vara i konflikt. Därför måste friflygaren väga samman
alla egenskaperna, vilka skapar en högpresterande friflygande modell.

Det är det som ligger till grund för din modells prestationsförmåga.

Därför kommer jag att presentera ett sjok bilder en gång i veckan på
just klassen OldTimer, friflygande modeller.

Om någon har önskemål,  om vad jag ska redovisa  maila mig,
så ska jag försöka ordna det.

Jag har 10000 bilder på friflygande modeller i OldTimerklassen i mitt arkiv..

                                                                                       (aug 15, 2010 01-15 PM)Canon Canon PowerShot S50(2592x1944)103576Sten Persson släpper, tror jag, Pär Lundqvists kärra.

(aug 15, 2010 10-22 AM)Canon Canon PowerShot S50(2592x1944)103270

En av vår danska vänner har släppt en modell.
Till vänster Ronald Borg, om jag inte har fel.

(aug 15, 2010 11-03 AM)Canon Canon PowerShot S50(2592x1944)

Visst, det är lite  balett över medhjälparens rörelser vid starten
av en segelmodell på lina. Det är, som om Inge Sundstedt,
då han   släpper modellen,  med sitt kroppsspråk kungör:
“Kolla, jag kan också flyga” !

Estetik är en av de bärande egenskaperna hos friflyget.

(aug 15, 2010 11-06 AM)Canon Canon PowerShot S50(2592x1944)103351

Hvornaer flyver en OldTimermodel best ?

Hvergang !

(aug 15, 2010 12-02 PM)Canon Canon PowerShot S50(2592x1944)103458

Bo-Eskil, vår ordförande i SMOS, hämtar luft inför släppet av Cikadan.

(aug 15, 2010 12-16 PM)Canon Canon PowerShot S50(2592x1944)103490

En norrman med V-stabbe på linan.
Ja, alltså varken  linan eller norrmannen är utrustade med V-stabbe….
utan modellen…

(aug 15, 2010 12-40 PM)Canon Canon PowerShot S50(2592x1944)103528

Hasse från Halmstad släpper Kurt Sandbergs SM-Vinnare 1948

(jul 02, 2010 02-26 PM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)103101

Livlig flyg- och linaktivitet.

(jul 02, 2010 02-28 PM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)

En svensk Curt flyger följdriktigt med sin Viking.
Curt  har alltid mycket välbyggda och vältrimmade modeller med sig.

(jul 02, 2010 11-45 AM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)

En,  för mig i alla fall,  estetiskt tilltalande modell.
Pilformade vingar för att öka längdstabilitet och flytta
tyngdpunkten, utan att lasta för mycket bly i nosen.
Dessutom ger pilformade vingar en illusion av rörelse framåt.

(jul 02, 2010 11-59 AM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)

En bild som minner om sommaren med modell,  grönska och den röda stugan.

Färgerna, gult, blått, rött och vitt, kan det bli mera symboliskt nordiskt ?

(jul 02, 2010 12-00 PM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)102954

Här går modellen upp på linan.

(jul 02, 2010 12-26 PM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)

Tomas släpper en modell.

(jul 02, 2010 12-30 PM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)

Steady as a rock…

SONY DSC

Startar Bo-Eskils modell, eller är det Marttis  Wakefield ?

SONY DSC

Hur som helst…det blev ingen max…men modellen visade,  den kunde stå på nosen…

SONY DSC

De främsta i Wakefield.

Från vänster italienaren Mario Gialanella med sin Ellilä,
Karl-Erik Widell Danmark, Sune Stark 93 år världsmästare
i Wakefield 1951 och Åke Gustavsson från Sverige.

SONY DSC

PimPim mopsdam hade inte med sig någon modell denna gången…

SONY DSC

Briefing med,   för OT-intresserade,   idel kända profiler.

SONY DSC

Snart landning i grönskan

Ett stillastående ögonblick från Rinkaby…

SONY DSC

Friflygaren

SONY DSC

Ett glatt danskt gäng med unga pojkar.

SONY DSC

“Nu, ska du sagtens kun bare flyve”!

SONY DSC

En av grabbarna från Alingsås, Martin Larsson aktiv både inom
modernt friflyg och inom Old Timer flyg, släpper, Freddes modell
med en gest som säger mig: “Skyn tillhör dig nu” !

SONY DSC

En dansk “Cumulus”

SONY DSC

                                                                                Bilden som visar,  vad det handlar om i flera avseenden.

Frede Juhl från vårt grannland Danmark.

SONY DSC

Åke Gustavsson släpper Per Nilssons modell.

SONY DSC

Ännu en bild på det “Danske hold”.

SONY DSC

Du förstår nog, att detta med friflyg är roligt !

SONY DSC

Sista sekunden justering.

SONY DSCUp she goes !

SONY DSC

En Wakefieldmodell har just lättat från startbordet

SONY DSC

Att en modell, som denna Wakefield, kan prestera så mycket med
det förhållandet,  som finns mellan kropp och vinge ?

SONY DSC

En bild på en klassisk modellklass: Wakefield.

Detta är modellflyg,  när det är som bäst ! Jag tycker bilden förmedlar
mycket till betraktaren. Vacker och välbyggd modell
som presterar
på topp. Konstruerad för 70 år sen…

SONY DSC
                                        Veteranplan-Novispilot

DSC03313

Matti Pyykkö , en skicklig byggare och pilot
från vårt broderland Finland.

DSC03397

Nytt för i år är RC-klassen segel. Många Blue Phoenixar och andra modeller
deltog.
Kommer att bli populärt och underlättar rekrytering
av nya
OT-flygare. Vid Ålleberg Modellflygklubbs Höstmarknad fick jag
indikationer
på,  att flera rc-flygare ville ställa upp
nästa år.
Det får vi , som medlemmar
i SMOS tänka på ,
så vi informerar i rätt forum och tid inför tävlingen.

DSC03419

Nöjda och glada piloter.
Klart man är belåten,  om man är förunnad att flyga Blue Phoenix !

DSC03425

Innan start

DSC03442

En Blue Phoenix i sitt rätta element…eller som vi säger på latin…Mobilis in mobili !
Detta latinsk uttryck kom jag ihåg från den gången,  då jag som 10-åring läste
Jules Vernes bok “En världsomsegling under havet “. Den galne kapten Nemo hade
ju som måtto för sin farkost “Nautilus”
just ovanstående uttryck, som betyder:
“Rörlig i (eller med)  det rörliga elementet”.

DSC03512

Vet ni hur många Blue Phoenix,  som byggts ? Jag vet inte, men det är
antagligen den mest byggda och flugna
2-metersseglaren i världen.
Modellen Blue Phoenix och den friflygande Cikadan är  konstruerade av
Leif Eriksson Sverige. Båda modellerna tillhör de främsta inom sina klasser
på grund av att konstruktören lyckats förena positiva grundegenskaper i sin
konstruktion.
Bra jobbat Leif ! När kommer du med nästa modell ?
Kamske en uppdaterad Blue Phoenix som kan döpas till ett lämpligare
“The New Phoenix”….

DSC03554

Jag hävdar,  att en Blue Phoenix med en enkel elmotor är det absolut
bästa konceptet för en nybörjare. Byggsatsen är bra och den blivande
piloten lär sig under byggandet, 
hur en klassisk modell är uppbyggd ,
vilket ger kunskap,  så
man kan laga efter haverier, då man förstår
konstruktionen och hur allt hänger ihop.I min klubb Ålleberg
ModellFlygKlubb, används Blue Phoenix
som en instigsmodel  för
nybörjare med mycket gott resultat.

DSC03604

En intensiv Tomas håller koll på sin rc-modell.

DSC03643

Matti med sin “Salmiak”

Salmiak ja, det vet jag,  vad det är. För då jag hör ordet,  väcks minnen då jag
i 12-årsåldern hjälpte en släkting,  som  var plåtslagarmästare ,
att löda
stuprör och hängrännor. Mitt första uppdrag var att “Hämta salmiaken

och gör ren båda lödkolvarna”..Lödkolvarna var stora bensindrivna monster, som
liknade någon sorts massförstörelsevapen… själva lödspetsen vägde
säkert ett halvt kg.
Salmiaken var en stor vit klump med spår efter lödspetsar som gjorts rena.

Ja det var en liten utvikning från modellflyg, men så hängde det ihop för mig.

DSC03665

Mot skyarna !

SONY DSC

Gunnar Wivardsson lägger in varv i den lååånga kroppen på sin modell.

Käre besökare !

Det kommer mycket mer bilder  om
OT-Friflyg, så häng på låset!

 

 

3 svar på ”FREE FLYING OLDTIMER MODELS”

Matts,
Hur kan det vara, att händelserna ser ut bättre än dom var, i verklighet?
Nån sån propagada-skola har du ju varit in?

Ändå, Oldtime-friflyg är just det samma, vad det var, i sin tid.

Jag hittade två fina segellmodeller i SMOS ritningsbank.
Förstan är HV-44, den som Kurt tävlade med. ( Hans Westfeld).
Annan är HAST-35.
En tysk segellmodell, konsruerad Hans Storbeck, -35, kordan 150mm,spännvid 2100,

Det är de samma, jag har i min 1960 A-2.

Kanske, är det, som med musik-instrument?
De bästa Amati- och Stradivarius så som Stratocasters el-guitars är de första?
I första början har killarna alltid de bästa kraft, och enthusiasm.
Vi, efterkommande bara kopierar?

Matti.

Amatiś tid med fiol,Hans Storbäcks tid med modellflyg, och nu med de elecktriska spel på nätet?

Matti

Hej Matti,

jo, det är så, man drömmer tillbaka till sommaren med sol och fina modeller !

Så det är bara att se framåt till 2016 !

Om en månad börjar ljuset komma tillbaka igen och sen….

mats

Hej igen,Oldtimers.
Jag vet inte, är den nån bara finsk tänkande, att när man gjör värktyket själv, måste de kännas ochså, vem har det gjord?

På finska sidan, i friflyg -60…, etc, har man alltid försökt, att göra nåt eget til med, .

Nu har jag tänkt på det viset, att jag har skulle ha tävlingsmådeller efter brakänt ritning, och dessmera kann man ha med välflygande, och roliga andra oldtime-modeller, för att titta på, och flyga litet på aftångrynan,i stilla väder, som gjorde de famous skalaflygarna, Andrea och herr Tolksam, med sin gul Piper, (över 2 minut, på vetefelt,,).

För mycket allvar, är inte bra för skäl.
Är man ung, eller gammal?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.