About myself

INOMHUSFLYG

 

det riktiga inomhusflyget,  är klassen F1D. Här ska modellerna väga minst 1.2 gram…..gummimotorn får väga högst 0.6 gram och spännvidden maximalt 45 cm.

Snacka om lättbygge.

 När världsrekordhållaren startade sin modell var motorn uppvriden 2500 varv och propellern roterade med 41 varv /minuten. Då kan man lätt räkna ut,  att han hade en motortid på ca 60 minuter…

 Hans flygtid i  den gamla luftskeppshangaren i Californien blev 63 minuter och 54 sekunder.

IMG_0022 

Steve Browns världsrekordmodell. Kolla den asymetriska vingen som är sådan för att kompensera för propellerströmmens anblåsning.

 Ett rekord som troligtvis inte kan slås av två orsaker:

För det första försvinner de stora lokalerna där sådana rekord är möjliga att slå. Man höll till i gamla luftskeppshangarer, som i dag inte har någon funktion och därmed förfaller och rivs dessa jättelika byggnader. 

 För det andra är kvaliteten på gummit till gummimotorn inte längre av den klass som för 50 år sen. Fortfarande finns det modellflygare som ruvar över sina 50-åriga snoddar, förvarade i frysboxen, så de inte ska åldras. Detta “gamla goda” gummi var i princip sådant gummi som gamla golfbollars inre var lindat av. Tillverkarna var Pirelli.

Riktigt inomhusflyg är en kontrast till DS-flyg på hang.

 

mats

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.