About myself

ATT VÄNDA KAPPAN EFTER VINDEN…

 

 

 

…eller i alla fall vända streamern

efter  vinden.

 

 

 

 

 

 

DCIM203GOPRO

När jag var och flög uppe på Platån vid Hovs Hallar på Midsommardagens
förmiddag, rådde där ett märkligt fenomen.
Som ni vet,  skapas ett antal rotorer vid ett hang som Hovs Hallars Platåhang.
Vi har en kant-, topp- och lärotor, allt räknat från havet.

Dagen, som innebar 5 m/sek vind från nord, betydde att vinden låg exakt
rakt på kanten.

Då förhållandena är så stabila som i lördags, med en laminär gradientvind
blåsande
absolut vinkelrätt mot kanten, så skapar det förutsättningar för en
kraftig topprotor.

Jag hade monterat min modell, lagt i 350 gram bly som ballast och höll
upp min modell
för att kasta ut.

Då märkte jag att det blåste en kraftig vind på toppen riktad ut mot havet …!

Topprotorns utbredning är inte lätt att bedöma, men min uppskattning
var en rotor
med en höjd till toppen av rotorn på ca 30 m.
Utsträckningen i sida var på Platån ca 50 m.

Min vindstreamer satt på toppen av ett 6 m glasfiberspö från Biltema och
spöet var placerat
2 m innanför kanten nere vid staketet. Streamern
indikerade vind absolut rakt på
med hastigheten 5-6 m/sek.

Hur kunde det då blåsa i nacken på mig på toppen ?
Det var ingen tillfällig topprotor, utan rotorn snurrade på stadigt och idogt.
jag startade ju 0915 och landade ca 1245 och hela tiden var topprotorn
stadig och stark.
För att visualisera topprotorn flyttade jag mitt spö med
sitt långa videoband knutet i toppen
upp till absoluta högsta punkten,
där jag flög.

Jo, videobandet stod rakt ut mot havet stadigt.

För att kunna starta säkert, fick jag screena toppen, så jag skulle hitta
bästa stället att kasta ut vid.
Det var som vanligt vid det lilla diket eller
fördjupningen till vänster.

Modellen slungade jag iväg med all kraft jag var mäktig,  för att få energi
i modellen.

Så fort modellen stack nosen över kanten, lyfte det som en expresshiss
rakt upp.
Förhållandena på hanget var ofattbart bra. Inte bara lyfte det
högt, fast jag flög inte högre än 300
m ASL, vinden var totalt laminär.

Då jag skulle landa funderade jag på,  hur jag skulle planera den.
Jag avsåg att komma som vanligt
parallellt med hanget över stigen och
landa i sidvind med hjälp av bromsarna.

Ok, jag körde på för att landa, men jag fick ändra min plan, som innebar
landning parallellt
med hanget, till en landning mot landvinden.
Alltså jag fick svänga 90 grader höger över stigen
och landa mot topprotorns
vind.
Det gick perfekt.

Dagens sista landning gjorde jag lite okonventionellt. Jag flög an mot
kanten med vinden med överskottsfart
och tog upp nosen, då jag
mötte rotorvinden, motvinden och kunde göra en helikopterlandning på stigen.

Perfekt blev det.

Som sagt, rotorer på toppen har jag upplevt otaliga gånger på HH,
men aldrig så stark eller stabil som dagens.
Nedan några bilder
som visar förhållandet !

DCIM203GOPRO

Min depå som vanligt.

DCIM203GOPRO

Min streamer nere vid staketet ca 2 m innanför kanten och 6 m upp
indikerande vind rakt på hanget = Nordligt 5-6 m/sekund.

DCIM203GOPRO

Här sitter streamern på nästan högsta punkten och som du ser, 
indikerar den stadig frånlandsvind eller Syd.

DCIM203GOPRO

Rotorn var starkare än gradientvinden.

IMAG1132

Jag landade mitt framför mig efter att ha svängt
höger 90 grader och landat rakt in mot land…

rotor på hh-kanten sista

 

Så här var utbredningen och rotationen  av topprotorn

 

 

 

 

 

 

2 comments to ATT VÄNDA KAPPAN EFTER VINDEN…

  • Rolf holmer

    Jo vi har varit med om lite av varje.
    Kul att läsa man blir rikare för varje dag.
    Men förr i tiden så efter nästan varje landning på HH, så var det hem & limma det som gick åt skogen vid landningen!
    Har du blivit en “lugnare” ( bekväm) flygare, eller det är modellen som gör arbetet efter åt mindre?
    Jag vet träning ger erfarenhet, men ändå.
    Mvh. Rolf

  • Limma efter varje flygning ?
    Vet du varför du får göra det ?

    Du flyger för lite.

    Ärligt talat brukar jag inte flyga sönder mina modeller,
    jag sliter ut modellerna genom flitig flygning.

    Skadorna jag får, är hanteringsskador. Drar stabben i en dörrpost,
    kör en mejsel genom klädseln, då jag monterar vingskruvarna, osv.

    Till sensommaren ska jag totalrenovera min HyperAva. Under tiden får
    jag flyga min nya Ava Pro så länge.

    Tänk efter hur mycket “hantering” som krävs av modellen för att få
    ihop 702.5 timmar i termiken. Lägg märke till, att jag loggar bara tiden
    i termik med termikmodellerna !

    Om vi säger, att 700 timmars termikflyg kräver 500 flygtillfällen,
    så har jag burit ut modellen till och från bilen mer än 1000 gånger….
    monterat ihop och isär också mer än 1000 gånger. Tror du sakerna slits då ?

    Har tyckt jag fått sämre syn de sista två åren. Ögonläkaren sa, jag hade
    snabbt växande gråstarr.
    Väntar på operation av båda ögonen, med en månad mellan ingreppen.
    Operation nästan för mycket sagt. Den tar 10 minuter för att ta ut
    den gamla linsen och sätta in ny.

    Som sagt, det blir nog bra med det, när det är klart.

    mats

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.