Kategorier
Modellflyg teknik

UR MIN FLYGHANDBOK

 

 

 kommer del 2 av bilder från den tiden,  då man flög

 

 med kolvmotorer i planen och med gummiamortisörer

 

ställen.

 

 

 

En godbit, en gammal Auster Autocrat. Jo det stavas så, rubriken ovan är fel. Fanns som modell driven av gummimotor och som RC-kärra från Truedsson.

Man fick en liten låda som såg ut att vara en samling blomsterpinnar !!! Det var byggsatsen. All plywood fick man såga själv och spryglarna fick man själv tillverka.

Jag hade en sådan med en 1.5 kubiks Taifun Hurricane dieselmotor, som försågs med bränsle via en fladderventil.

Flög, när man lärt känna den,  mycket bra.

Se också vinkeln mellan flottörer och undersidan av vingen. Ljuddämparen var av en modell som var populär på 40-50talet.

De första Saab Safirerna hade en sådan ljuddämpare för de första av Safirerna hade en 4-cylindrig boxermotor på 150 hk. Man satte ju senare in en 6-cylindrig Lycoming eller Continentalmotor.

Här kan ni läsa om Auster Autocrat:

http://en.wikipedia.org/wiki/Auster_Autocrat

 Kurt hade en Auster Autocrat, om ni kommer ihåg.

En stor gul modell. Som han brukade använda att bomba publiken med godis på våra uppvisningar, eller så drog han släp med den.

Japp det var då det.

 

Skulle vi få en sträng vinter även nästa år, kan ni bygga skidor enligt ovanstående koncept, för då funkar det.

En sporre till ett lättare flygplan. Som ni ser är en sporres konstruktion noga uttänkt. Varje del har en funktion. Det är annat än våra sporrar som ofta består av en krökt pianotråd. Ni ser gummiamortisörerna av gummi, 2-3 och ni kan se att man hade en “skopa” längs ner som man fick byta då den blivit nedsliten.

 

Huvudstället på en Auster. Även detta en genomtänkt och ändamålsenig konstruktion. Hade man på den tiden kört med sådana ställ som man ofta hittar på färdigbyggda modeller idag, skulle flygplanet vid första landningen rasat ihop i en pinnahög.

Har man inget som kan ta upp krafterna, utan allt är stelt, då måste något ge sig.

 

Så här funkar höjdrodertrimmen på en Cub eller Auster. Ganska genialt! Man ändrar anfallsvinkeln på stabben genom att veva runt ett vred i cockpit, som är förbundet med skruven där bak via en wire. Jag minns Pär Lundqvist hade detta på en av sina skalamodeller.

En bra principskiss på motorupphängningen för en radmotor. Till exempel till en Tiger Moth.

 

Här är fundamentet till en stjärnmotor. Jämför detta fundamentet med Pärs  konstruktion i  hans Klemm 25!

 

Nästa inlägg kommer att handla om maffiga kolvmotorer.

 

mats

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.