Translate

SM FÖR FRIFLYGANDE MODELLER I OT-KLASSEN RINKABY 2016 (DEL 9 )

 

 

 

 

 

Bilder från tidslinjen.

 

 

 

DSC02594

En ny packe bilder tagen rakt ur min laddning. Den enda
ordning det finns med dessa bilderna,  är att de ligger
tidsmässigt i ordning.

Här kan du se de utomordentligt fina och estetiskt tilltalande starterna
Kurt Strömdahl utför assisterad av sin fru.

Mer eller mindre vettiga kommentarer av mig under bilderna…
om du hittar tokigheter,  som jag som obildad friflygintresserad
skrivit, var snäll och rätta mig med exempelvis en kommentar
längst ner på sidan.

DSC02463

Björn Källman med sin ”Tern”.

DSC02468

Tern lite närmare

DSC02469

Kan detta vara en ”Flax II” .

DSC02473

Nordost

DSC02476

Vid denna tävlingen fick jag veta att BilTema säljer
en hyfsad kikare med pejlkompass för 1000 spänn.
För friflygaren ett viktigt redskap.

DSC02508

tillhör Andrea…

DSC02573

Ingvar Nilsson förbereder

DSC02498

Ingvars modell.

DSC02586

Fredde

DSC02611

Ett gryn som slappar lite…

DSC02613

Andrea flyger fram under en hämtning…

DSC02615

Anders Sellman marscherar målmedvetet på…

DSC02648

Göran vid sin bobuss.

DSC02735

Kullen som hyste min vindvisare. Videoband suveränt som streamer.

DSC02763

Inge och Göran.

DSC02993

Ingvar fundersamt betraktande sin Slingsby Cadet.

DSC03027

Fredde släpper…

DSC03029

…modellen till dess eget flygliv.

DSC03065

Andrea justerar stabben.

DSC03072

Där startkorten lämnades.

DSC03080

Ordnung muss sein !

DSC03085

Görans modell.

DSC03096

Ingemar Knif.

Varför tänker jag på Albert Engströms böcker
om folket i skärgården,   när jag ser denna bilden?

DSC03097

Hans Karlsson som ankare av modell.

DSC03098

Korda 37, alltså en konstruktion  79 år gammal,
byggd och flugen av Hans Karlsson.

DSC03102

DSC03112

DSC03115

DSC03184

Sten förbereder sin Contestor

DSC03186

Lite brådis nu…

DSC03187

DSC03200

DSC03204

DSC03211

Nu ska vi bara ladda power in i motorn.

DSC03216

DSC03220

Hoppas motorn inte flyger i bitar…

DSC03226

DSC03237

Iväg nu, säger  Sten.

DSC03241

Contestorn klättrar.

DSC03246

Är det Lars modell ?

DSC03247

DSC03250

DSC03254

Här kan ni förstå,  hur en frihjulande propellermekanism fungerar.

DSC03266

DSC03275

Kurt Strömdahl packar in power i gummit…

DSC03279

…på sin Cyklon.

DSC03284

Det gäller att skydda modellen om motorn går amok.

DSC03285

Är modellen konstruerad 1953.

DSC03288

Kurt med sin depåchef, hustrun, som gör ett förtjänstfull jobb,

DSC03293

Det finns ingen som gör…

DSC03295

…så estetiska starter…

DSC03300

…som Kurt !

DSC03343

 Taifun

DSC03350

En estetisk modell , minutiöst byggd av Hans Karlsson.
Jag får lite Markku Tähkkäpä-vibbar,  när jag ser bygget.

DSC03366Kurt med sin ”Sluka”

DSC03376Här ställer han timern.

DSC03377

Minns ni jag skrev,  att Kurt gör de mest estetiska starterna …

DSC03381

Som en början på ett Pas de Deux.
Där den ena parten är Kurt och den andra hans modell.

DSC03382

Nu sveper Kurt iväg kärran i en mjuk rörelse.

DSC03383

…väl inövat sen många år…

DSC03384

Där satt den…starten.

DSC03385Ingvar Nilssons högkvarter under Rinkabytävlingen.
Läs hans kommentar i kommentarsfältet nedan.

3 comments to SM FÖR FRIFLYGANDE MODELLER I OT-KLASSEN RINKABY 2016 (DEL 9 )

  • Ingvar L Nilsson

    Tack för massa fina och intressanta bilder!
    Sista bilden här är mitt tält som fanns på samma plats under hela tävlingen tills jag åkte hem.
    Fotot är nog taget under tiden jag var och letade efter min Slingsby vars låda syns i tältet utan sin modell. Den flög 67 sekunder och kom en bra bit bort…
    Delvis skymd finns Andrea Hartsteins fina och välflygande Lacey.

    Praktiskt tips: Den rosa portmonnän eller vad det är tänkt att vara är för pennor och startkort och stoppur. Lätt att hitta i gräset

    Och –

    Lilla Friflygcupens deltävling på Brattforsheden 27 augusti – SOLSTATRÄFFEN – är inställd. Det går inte att få besked från länsstyrelsen om det är OK eller inte att ha friflygande modeller. Fältet skall bli museum och återställas till skick á 1945 och varken modell eller fullskalaflyg kommer att få utnyttja fältet fortsättningsvis. Inge vet mer om detta.

    Bästa hälsningar / Ingvar SWE-60764

  • Hej Ingvar,

    just kommentarer som din här ova, är vad som är uppskattat av besökare.
    Alltså information om motivet.
    För frågan betraktaren ställer sig är ofta:
    Vad har man det till ?

    Keep ém coming !

    mats

  • Matti Pyykkö

    Hej, alla oldtimerś!
    Tusen tack för Mats igen, om väldigfina bilder, och alla de andra för fint sälskap.
    Jag tittade en gång tyskarnas sidor om vintageflygning.
    Den hette där: Freunschaftsfliegen, och jag tror, att dom tävlar inte alls.
    En man drar allas modeller up, med cyckelvinsh, och flygaren styr den ner,mit radiostyrd kurvroder.
    Jag acksepterar nog bättre våran typ tävlande, med måttliga maxtider, men jag vill inte ta tävlandet på full allvar, ännumera.
    Lagom är bäst, eller hur sade de gamla kloka förr i världen.
    Mottlighet är bara så svårt. För mycke är för mycket, men lagom käns för litet, så brukar det gå, för mig ändo.
    Den liten aluminiumtriangeln bakom Seling-timern är bara startknapp.
    Det är bättre att ha modellen styvt i handen, när man kastar,än med den original knapp i timern.
    Den vita plaststickan para håller timern stängt, när man startar motoren.

    Aspjut:
    Vi, som är brist-tidens pojkar, ( 1945…), har lärt, att spara på.
    Med min hemmagjord svenska, tänkte jag, att haapa är asp, och keihäs heter spjut.
    Men, varför nu använda två gånger de samma bokstäver efter varannan?
    Så sparade jag de andra A+S.
    Jo,De gamla kloka brukade säga: när man är ung, måste man spara, att när man blir gammal, har man nånting kvar, att spara på.
    Nu i vår nollräntornas paradis, är det nog just tvärt-om?
    Matti.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>