About myself

SM FÖR FRIFLYGANDE MODELLER I OT-KLASSEN RINKABY 2016 (DEL 10 )

 

 

 

Suomen pojat lentävät paras

 

 

 

 

 

 

 

_DSC0681

Jag har så länge jag känt Matti Pyykkö och Markku Tähkäpää
beundrat deras förmåga 
att flyga och bygga.

Markku är en ekvilibrist då det gäller byggandet. En artist av högsta
potential. För att ge sig på sådana byggen ha gör måste man ha en
begåvning
utöver det vanliga och en idoghet som få människor har.

Se på modellerna nedan och hans elliptiska vingar byggda med sitt speciella
sätt. Hur kan han få det så exakt ?

Matti är också en duktig byggare, men jag ser honom som en mer
experimenterande
modellflygare med goda kunskaper i aerodynamik
och flygmekanik. Eller kanske vill jag säga, en förståelse för varför
ett plan beter sig på ett visst sätt.

Dessa finska pojkar besöker oss varje SM och det är alltid lika
spännande att se vad
de har med sig på lastbilsflaket under presenningen !

Vad som fångade min blick denna gången var ankan “Anders And”.
Jag talade med Matti
ganska länge om denna modell och han berättade
om svårigheterna att få den
att flyga som piloten ville.

Detta SM lyckades våra representanter för vårt broderfolk inte lika bra som
vanligt, men jag antar de flyger inte bara för att vinna,  utan de uppskattar den
sociala samvaron med likasinnade också.

Jag är övertygad,  de kommer nästa år igen med lastbilen  och under
flakpresenningen döljer sig  nya överraskningar !

Denna posten handlar bara om det finska teamet  och deras plan i Rinkaby,
så håll tillgodo !

 

 

 

DSC03906

En av de vackraste modellerna!

DSC03843

Matti  med en av sina många modeller

DSC03839

Matti demonstrerande sin metod för fusesystemet.

DSC03834

Ser ni säkerhetsnyckeln i högra handen ?

DSC03826

Ser ni att trimtabben är direktimporterad från Italien…

DSC03824

Fusen på en friflygande modell är tillsammans med allt
som behövs av komplicerade kompononenter inte så enkelt.

DSC03813

Allt ska var enkelt och funktionellt om det går…

DSC03812

Maskinen som sprider stjärnpuder…

DSC03809

Jag tycker denna modell utstrålar…robusthet !

DSC03791

DSC03795

DSC03803

DSC03804

DSC03808

Fick aldrig se den flyga tyvärr…för Matti vann sin klass.

DSC03787

Ordet Aspjut…jag har googlat men ingen förklaring.
Någon annan som vet ?

Jag fick en förklaring av Matti:

Aspjut:
Vi, som är brist-tidens pojkar, ( 1945…), har lärt, att spara på.
Med min hemmagjord svenska, tänkte jag, att haapa är asp,
och keihäs heter spjut. Men, varför nu använda två gånger
de samma bokstäver efter varannan? Så sparade jag de andra A+S.
Jo,De gamla kloka brukade säga: när man är ung, måste man spara,
att när man blir gammal, har man nånting kvar, att spara på.
Nu i vår nollräntornas paradis, är det nog just tvärt-om?
Matti.

DSC03790

 

 

DSC03799

Finsk modellplanslåda. Kan ni finska, så vet ni vad flugorna gör om våren….

DSC03444

 

DSC03432

 

DSC03430

Anders And, vilket är detsamma som Kalle Anka på svenska.

DSC03421

 

DSC03417

Nog är det en anka alltid…en Canard.

DSC02901

Markkus “Gös”.

DSC02898

 

DSC02894

 

DSC02892

 

_DSC9645

Mattis Bernfest

_DSC9650

Markku Tähkäpää

_DSC9651

 

_DSC9652

 

_DSC9655

 

_DSC9659

 

DSC02885

 

DSC02890

 

_DSC9422

_DSC9428

Ett imponerande plan…

_DSC9431

 

_DSC9433

_DSC9434

_DSC9436

_DSC9437

…fast jag undrar om jag vågat släppa det friflygande…?

_DSC9438

 

_DSC9523

 

_DSC9505

 

_DSC9498

Koppling !

_DSC9496

 

_DSC9457

 

_DSC9443

 

_DSC9439

 

Kuha flög mäktigt bra.

_DSC9337

Mattis Bernfast flög som Lasse Larssons lika dana modell, bra.

_DSC8827

_DSC9325

Friflygande flygetyg

_DSC8830

 

_DSC0684

Som sagt, den  vackraste friflygande modell jag sett.

_DSC0690

Gick perfekt på linan. Vingarna uppbyggda geodetiskt.

_DSC8684

Markku Tähkäpää

DSC03728

På eftermiddagen då flygarna åkt hem för dagen.
Endast min streamer och Ingvar Nilsson hangar står kvar.

3 comments to SM FÖR FRIFLYGANDE MODELLER I OT-KLASSEN RINKABY 2016 (DEL 10 )

  • Matti Pyykkö

    Flugan:
    Våran modellflygklubb i Åbo heter Flugan=Kärpänen.
    Den grundades år 1937, men jag vet inte, vilket år Markku började hänga med.
    Men det kommer jag bra ihåg, när jag började där,i Kärpänen, 1958, eller 1959.
    Jag har alltid tyckt om, att hålla kniven i handen.
    På åldern 5…10 år karvade jag mest båtar av bark, men flygande föremål ochså började intessera mig.
    De värkligen startstöt kom, när det var nån utställning om ungdomsklubbar i Åbo,1957, och där såg ja första gången Markkus modeller.
    Dom var så övertygande, att ja tänkte, alldeles rikigt: Om jag vill lära att bygga flygmådeller, så gå dit.

    Den tiden, att bygga modeller, var inte mera på toppen, men de var många pojkar i klubben.

    En avgörande skäl, att jag ännumera nu har det lätt att draga upp mina modeller, är, att vi hadde gammal fältet Artukainen så nära stad, att det gick väl att cyckla dit med modellen.
    Varenda söndag, var vi där.
    Inte verkligen tävling, men såkallad lektävling på, med korta maxtider, ofta bara 1 minut.( i alla vädern).

    Några bara har det i handen. De, som kör med hästarna säger det samma.
    Men för-utan, att träna lär man inte.
    Den tiden, det var en liten motocrossbana ochså vid fältet.
    En söndag sa jag: varför inte försöka längst banan, med modellen på linan? ( det var före snurrekrokar, men man hadde redan lärt, att det lönar, att kunna hålla modellen på linan ).
    Vi tränade det, på mÅnga söndags, och det var roligt.

    Markkus modeller.
    Efter min mening, är Markkus träarbete ännumera nästan så övertgande som på gamla goda tider.
    Åldern ändo begränsar löpane, sikten och reaktionstider.
    Markku har aldrig sparat på virke.
    När man bygger ett hus, är det riktigt, men när man försöker, att framställa flygande föremål, är det inte så klokt, ännu dåligare med småmodeller, S1..

    Det mekaniska:
    Sista flöget med Kuha olyckades, när vinshens vevaxel bröt.
    Det är vinsh från förtiotalet. Bara M6 gänga i vevet,
    Markku ville, att ja måste förlänga ännu vevet, att det framställer mera kraft, för de Gigantiska.
    Det gjorde jag, och axeln var i bruk tre år.
    Nu på Kuhadagen, fick den tillräckligt, och bröt av!

    Mats, ursäkta om så lång språk.
    Du kan ställa på nätet det som är anpassande, och korrektera min hembakad svenska.

    Matti.

  • Hej Matti,

    roligt att lämnar en kommentar om hur det var förr.
    Det är stor skillnad mot idag !
    Nu är allt färdigbyggt. Ska du ha chans att bli världsmästare, måste du köpa
    flera modeller för 40000 kr styck i exempelvis F1C.

    Jag ändrar inget i din text, för all förstår vad du skriver !
    jag är säker på att många läser det du skrivit med mycket intresse Matti,
    så du är alltid välkommen tillbaka !

    mats

  • Matti Pyykkö

    Mats, Du kan ju översätta, på svenska, va jag tänker.

    Tidens Era.

    Nu, när man kan titta på, i You tube det allt, har jaG TITTAT PÅ DE aMERIKANSKA 50-TAL.

    Efter, att togit sup av Chilensk vitt vin,vågar jag försetta:

    Goldberg började, med sin Zipper, den Pylon-Era, i motormodeller, u. -38.
    Goldberg ohcså gjorde sina Viking- modeller, med Så -kallad High-Trust system på 50- talet.

    Är det inte roligt?
    Det samma man, såm tänkte efter Pyon, ochdå kastade det iväg?

    Frå egen erfarenvet, var det lyckåbit fint, att få fram tre flygningar i
    Mats, ursäkta, och översåtta..

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.