About myself

EN AV MINA PERSONLIGA FAVORITER PÅ HANGET ÄR…

 

 

 

 

…min Arrow som inhandlats hos Staufenbiel.

3-arrow-fkopiera

Jag har ägt 3 Arrows,  eller som den heter hos Valenta,   Fredy.

Det första som attraherade mig,  var modellens utseende. Den såg ut att
kunna flyga bra ! Sen var den lackerad snitsigt,  vilket  skapade en känsla
av Vitesse, som vi säger på franska…

Så jag köpte två stycken på en gång och efter en månad ytterligare en.

Spännvidd 155 cm, profil en  Rg 14, V-stabbe och helbakad
kropp
och bärytor. Vikt knappt 1000 gram.

Gissa om jag var sugen att provflyga…som skedde vid Tönnersa Strand
söder Halmstad
vid Laholmsbukten.

Starten förstod jag kunde bli knepig, då modellen är kompakt. Jag menar
kasta iväg
och få ner handen till sändaren snabbt nog för att fånga modellen
…kan vara knepigt.

Ok, det gick, flög några vändor för att kolla trim, inget behövde ändras.
Av princip
flyger jag alltid med kopplat skevroder och sidoroder på hang.

Men jag har programmerat, så jag har full frihet med sidorodret ändå,
för att kunna vrida modellen om sidvindskomposanten
är för stark vid
kanten.

Efter ett par rundor kunde jag inte hålla mig utan ökade trycket. Vinden
var väst 5-6 m/sek,
vilket är perfekt vind. Om den är snabb ? Det är bara
förnamnet. Den var en dröm att flyga
med sin acceleration ut ur svängarna !
Men det är inget man flyger avslappnat med.

Man måste flyga absolut hela tiden och vara observant.

Svängarna fungerade inte 100 % med min mixning,  så efter landning på
stranden
minskade jag inmixningen av sidoroder till skeven. Därefter ny
flygning och nu svängde den, som jag ville.

Både skevroder och höjdroder har jag,  som på den enda modelltyp jag
använder det på, 
differentierat utslagen kraftigt. Detta för att modellen
är mycket känslig på speciellt skevroderna och jag vill ha en effektiv
flygning på kanten utan att flaxa, eftersom det kostar hastighet/energi.

Jag kan tänka mig,  att förhållandena vid provflygningen var optimala för
min Arrow.

Vid senare flygningar på Platån på Hovs Hallar eller  i Ystad på Hammar
eller Sinushanget märkte jag,  att den tjänade inte så mycket
hastighet vid
kraftig vind. Bäst vind på stort hang är 6 m/sek, då piper maskinen på.

Jag göt blyballast till modellen, 300, 500 och 650 gram att läggas i tyngdpunkten
i kroppen.
Min ballast vill jag ha centrerad så mycket det går,  för att bevara
agiliteten hos modellen.

Problemet med en snabbare modell där jag flyger,  är landningen.
På Hovs Hallar är det
svårt att komma ner bland stenar och buskar.
Jag har ingen klaff på modellen,  utan jag
fäller upp skevroderna som en
halv kråkbroms för att öka motståndet och minska lyftkraften.

Jag har sålt en modell,  men har de andra två kvar.

Här nedan kommer  två gamla filmer, så ni kan kolla modellen.

Köp en Arrow och kittla nerverna !

1-sep-18-2012-03-53-pmpanasonic-dmc-tz204320x3240

Mina två kärror. Den till vänster lite ärrig efter trogen och
mycken tjänst. Ni ser den är omlackerad både kropp och vinge.

2-sep-16-2012-02-43-pmpanasonic-dmc-tz204320x324098522

En bild från 2012 efter ett mindre haveri. Kroppen av bakom vingen.
Lagades med kolfiber och epoxiplast.

 

 

 

Videon nedan är från Segeltorpshanget vid Hovs Hallar. 30 m högt.
Jag flyger en illa trimmad Arrow och Pär en Banana.

2 comments to EN AV MINA PERSONLIGA FAVORITER PÅ HANGET ÄR…

  • Ronald Borg

    Hej
    Vän av ordning. Är det Staufenbiel i Hamburg du menar ?

  • Hej Ronald,

    Jag hade handlat i 20 år hos Staufenbiel i Lübeck, men då jag en dag kom till affären
    var den hastigt och lustigt borta…

    De hade flyttat mesta verksamheten till Hmburg, där man har två affärer.
    Deras huvudlager finns i Barsbüttel norr om Hamburg vid motorvägen.
    Sen har man ju en butik i Berlin.

    Jag tyckte bäst om butiken i Lübeck då jag kände personalen där väl.

    Hejsvejs
    mats

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.