Kategorier
Kuriösa modellflyghistorier

SÄG INTE ATT INGET HÄNDER, DÅ JAG MODELLFLYGER…

 

 

 

 

 

För mig tycks alltid nåt oväntat hända…

 

 

 

 

 

 

4-05-_dsc2760

 

 

 

Som till exempel i går, då jag var med en kompis för att bese en
jordbruksfastighet.

Innan vi kom fram till gården,  sa han,  att jag  kan parkera vid
vägkanten om jag vill flyga.

Det hör till saken,  att det var utomordentligt fint termikväder,  där vi var.

Temperatur ca 21 grader, sol och 3/8 Cu i skyn. Vinden var Noll (0).

Så jag svängde av vägen lite och enligt Murphys Lag sluttade vägrenen
brant, så 
min bil hängde sig på tvärbalken i fronten… Vi kunde inte få
bort den med handkraft,
men nu är det så,  att på landsbygden används
något som kallas traktorer. Så Bengt
knatade iväg och hämtade en
traktor med en skogskran.

Sen var det enkel match att fästa bogseröglan och vinscha upp bilen….
trodde jag.

Det gäller ju först att få dit den gängade öglan. Jag märkte,
då jag efter viss möda lokaliserat
uttaget för den,  att den gick inte att
skruva in…Bengt och jag kom samtidigt på att,

tänk om den är gängad åt andra hållet ?  Visst det var den. Sen var det enkelt.
Hans trogna Massey Ferguson drog upp min bil på nolltid.

Problem nummer  ett fixat.

Efter vi utfört vårt ärende,  skulle jag flyga igen, eftersom vi hade tid
och flygvädret 
var så makalöst fint. Vi åkte ut på en av hans vallar
och jag startade min Ava.

Problemet var inte starten, utan det var landningen. Fältet var bevakat
av två
kraftledningar och två skogsridåer.

Nåväl, efter en god stund i termiken skulle jag landa. Jag sa till
mitt sällskap
att det är svårt att bedöma höjd och avstånd på en modell
fast jag sa,  att jag är ganska van att bedöma…
Jag hade jag planerat
komma in på en baslinje i höjd med skogskanten
åkande med full aerodynamisk
broms och för att sen på finalen kunna
klämma ner modellen på vallen.

Allt var lugnt och enligt plan…tills min HyperAva lugnt lade sig tillrätta
på två grantoppar ! Ganska pinsamt,  då jag just skrutit med min
förmåga att
uppskatta avstånd…

Detta var dagens problem nummer 2.
Jag sa, att detta fixar vi enkelt, jag klättrar upp. Men då vi kom till granet,
såg vi, 
att träden var minst 15 m höga och såg ut som flaggstänger.
Alltså inga grenar
jag kunde klättra på. Skulle jag komma upp krävdes
en lång stege.

Alltså beslöt vi,  att än en gång hämta traktor och vagn. Vagnen lastad
med en lång stege
som vi tyckte, en flagglina och en 5 m lång klen bräda,
som det var meningen 
jag skulle “peta” med,  då jag stod längst upp
på stegen.

Vi monterade stegen, reste den och jag klättrade upp, bara för att
konstatera vi hade behövt
minst 5 m stege ytterligare.

Modellen låg löst vilande på två grantoppar. HypeAva har ju 4 m spv,
så den är ganska
stor.
Jag tog flagglinan klättrade upp i ena granen med hjälp av ca 10 m stege
och fäste linan runt stammen.
Sen drog jag ut linan till traktorn och
fäste linan i traktorkranens krok.

Bengt tog hem på kranens wire och det knakade i träden.
Emellertid så töjde sig flagglinan,
så vi beslöt att dra krok med wire
direkt till trädet.

Men då Bengt släppte pressen på trädet,  märkte vi att det
rasslade uppe  i grantoppen.

Jag sa spänn en gång till och släpp sen. Det gjorde han och min Ava
rasslade ner mot marken.

Stor glädje naturligtvis. jag sprang bort till modellen och kollade skicket.

Jag befarade ju klädselskador,  då den ramlade ner flankerad av torra
spetsiga grangrenar.

Den enda skadan uppstod,  då det slog ner på vingspetsen. Vingspetsen
fick en liten skada,
som är lättlagad. Jag måste klä om ca 15 cm, sen är
det bara att flyga igen.

Ännu en gång bevisade Massey-Ferguson med skogskran sitt värde
för en modellflygare !

Hade vi inte haft traktorn,  vet jag uppriktigt sagt inte,  hur jag skulle
fått ner min Ava.

Nu blev det kraftiga vindar dagen efter, så troligtvis hade den blåst ner.

Det jag ska minnas av denna dagen,  är ju att jag ska inte glömma att
medföra en traktor med
kran,  då jag ska flyga på nya platser…både för
att bärga bilar och modeller.

Men härlig flygning fick jag i alla fulla fall !

Lite bilder blev det

1-01-_dsc2737

Ett idiotiskt ställe att fastna på…fullständigt onödigt.

2-02-_dsc2747

Kavalleriet på väg med undsättning

3-04-_dsc2757

Bengts gamla Massey Ferguson

5-07-_dsc2774

Utan denna gamla kran hade inte dagen blivit vad den blev !

6-08-_dsc2781

Kopplat och klart.

7-09-_dsc2792

Klart.

8-10-_dsc2797

…och traktorn ställdes in för denna dagen…trodde vi ja !

01-_dsc2834

Fältet där jag skulle landat. 100 m långt. Till vänster kraftledningen,
rakt fram granridån och till höger en likadan granridå. Så åkern var välbevakad !
Ser ni granarna bakom traktorn ? 15-16 m höga utan grenar !

DCIM211GOPRO

Bengt förbereder traktorn för ännu en insats.

DCIM211GOPRO

Som sagt, en traktor med skogskran utrustad med 30 m wire
bör ingå hos varje termikflygares basutrustning…

DCIM207GOPRO

När modellen låg i grantopparna startade jag min Gopro med ifånen,
så så här såg det ut då jag topplandat…

DCIM210GOPRO

Här börjar nedfarten för min gamla HyperAva…

DCIM210GOPRO

…allt dokumenterat av min gopro…

DCIM210GOPRO

…nedåt går det…

DCIM210GOPRO

..ganska lugnt och försiktigt…

DCIM210GOPRO

           …snart…

DCIM210GOPRO

Där satt modellen efter en ganska långsam nedramling från granarna…

14-_dsc2817

Ni ser att granarna var höga !

15-_dsc2832

Traktorn lastas slutligen i kvällssolen  för denna dagen !

Kom inte och säg att termikflyg är händelselöst !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 svar på ”SÄG INTE ATT INGET HÄNDER, DÅ JAG MODELLFLYGER…”

Haha……

du får väl se vad du säger, när du kommer hem från Norge med istappar
i näsan invirad i Helly Hansen….

Den ännu elakare Mats

Hej Mats!
Känn inget ledsamt m. bilen, det behövdes “bara” en V-70 på Hovs Hallars Höga, så var “Loppan” uppdragen !! Ha ha.
Du hade inte samma tur som jag häromdagen, med din info om streamers på ena vingen, jag satte nog dit lite för många för jag ville ha ett konstaterande, men vafan Phönixen klippte innan landning just över Bokträden (höjd 25 m)
Där var en glänta där låg hon trotts smatter av grena, helt oskadad i princip!
Flyg lågt & fort Rolf H

Du ser själv Rolf, är man aktiv modellflygare så
händer det alltid något. Det gör det aldrig framför tv lådan!

Ja, jag hade tur att jag hade tillgång till traktorn. Utan den
hade jag inte fått ner modellen den dagen.. Kanske den blåst ner
dagen efter. Ja jag kan inte skylla mer än på mig själv…

Har du plåtat med din nya kamera ?
Jag tycker den är bra. Den kan mycket mer, än vad jag kan, fråga Pär…

Nu har jag suttit 2 dagar och lagat min Ava. Vingspetsen var skadad
(Smulad mer eller mindre) så den var petigast att få ihop, men nu är
den lagad och omklädd. I skick som ny….

Kroppen fick en spricka i nosen och den har jag lagat med epoxiplast
och glasfiberväv på insidan.

Slipat kroppen, spacklat och våtslipat.

Sen 2 sprutningar med grundfärg/porfyllare och därefter
en våtslipning med fint papper mellan sprutningarna.

I morgon blir det sprutning med vit akrylfärg. Sen flyger vi igen !

Vi hörs

Ja Mats!
Jag vet du emot mej så fixar du problemet m. auktoritet ( förmåga) snabbt som “den”!
Jo en lagning lönar sej alltid, även om det ser besvärligt ut!
Mvh. Rolf H

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.