Kategorier
Okategoriserade

FLÄKTAR OCH TÄNDSTIFT

 

 

 

 

 

Hawker Hunter och Square Shooter behärskade skyarna.

  

  

På torsdagskvällen var som vanligt ett gäng på Höka och flög. Lennart hade sin Extra och Cub, Uno hade med sin fina J34 Hunter och Frank kom på att tändsystem kan störa radion…

Uno flög Lennarts fina Extra, som flyger just som en  Extra ska flyga. Aerobatiskt. Framför allt hans motor går fint i den modellen. Är det inte en tvåcylindrig Tartan ? Sådana modeller som Extra är dock lite svåra att landa. Det är lätt att kapottera.

Unos J34 Hawker Hunter är en tjusig och relativt välflygande modell med indragbara ställ och impellermotor. Den flyger väldigt skalenligt. Roligt för Uno, som ju flög J34 under sin tid i Flygvapnet. Jag har inga flygbilder i dag på hans modell, för jag har redan publicerat bilder i tidigare inlägg .

Frank trälade med sin modells motor,  som är en konverterad glödstiftare till tändstift. Frank sa den funkade förra året, men det gjorde den inte i år.

Efter han startat,  fick han svårartade störningar från tändsystemet och han hade att landa fortare än kvickt. Han kom ner hel och kunde edteråt konstatera,  att det var tändsystemet,  som krånglade.

Det flögs oxå med frigolitvinge, som dock oturligt nog tappade mottagaren, tror jag. Hoppas de hittade den igen. Krister P flög med sin aerobatträningsmodell, som flyger bra.

Kallt var det på kvällen, kan jag säga och blåsten var envis.

Lite bilder kommer här:

 

 

Unos J34, stationerad på F9 Säve.

 

 

Hawker Hunterns framsida, utan beväpning i balkarna men med fälltankar under var vinge. I nosen 4 x 30 mm automatkanoner M/55B.

 

Rakt framifrån.

 

Huvudställsben med inbyggd fjädring.

 

Nosställ med fjädring och täcklucka.

 

Nosställ och luftbroms

Uno flyger förbi med Lennarts Extra

Extran innan eventuell sättning.

Takeoff

 

Landning……hur tror ni det går ?

 

Ja, ni får gissa vad som hände sen………

 

Lennart och Uno efter testflygning.

 

Frank grejar med tändsystemet

“Nu kommer det att funka”, säger Frank

 

mats

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.