About myself

DET FLYDDA ÅRET

 

 

 

 

Lite minnesbilder utvalda på måfå ur mitt bibliotek…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag lägger upp lite bilder från modellflyg- och fotoåret 2016. Inte speciellt
noggrant selekterat utan lite på måfå.

Kommentarer sparsamma, då jag hoppas ni ser,  vad det föreställer.
Bilderna kommer helt utan ordning, men det får du stå ut med.

Det är alltid roligt, för mig i alla fall, att kunna gå tillbaka i tid och se vad
som varit.
Som jag brukar säga,  är en bild inte intressant,  förrän den börjar sjunka i glömska.

Då märker du,  att du åldrats…

Här kommer en del av 2016 så hoppa ombord !

Gulsparv Hovs Hallar. En ofta sedd fågel i den speciella biotopen där.

En vacker blomma – Åkertistel

De två nyförlovade bland Hovs Hallars frigående getter.
Som ägaren skulle fånga in för vintern då jag var där.
Om han lyckades ? Inte skuggan av en chans.
De lever som en frigående året runt flock nu med ca 20 medlemmar.

Tistlar är vackra även efter blomningen.

Allt regn under 2016 mycket välkommet, då det var ett mycket torrt år.
Jag tycker min bild utstrålar en viss stillhet och ro…ett stilla dagsregn …

IGG Ålleberg

Blåmesen…en tuff liten individ som ingen sätter sig på.

Ordföranden för MFC Tarp Tyskland, Jörg Keil.

Finalen

Strandskator…alltid bråttom under tidig vår…

…huvudlöst ?

Ett Bymoln  (CB) där energin slagit håll på inversionen i from av en bula på toppen av städet.

Min eviga Ava svävar vackert vidare, sjungande
med sin laminära strömning över vingarna: Volare” !
Den har  nu loggat 735 timmar i termik.

Min flygkompis Pär och hans egenhändigt fint byggda
single stick sändare, som har utgått från en Taranis.

Pärs modell, en A-2 som är konstruerad sent 40-tal av Ragnar Odenmann.

Just framkomna till hanget.

Skönhetsupplevelserna kostar inget på Hovs Hallar.
Ser du att just horisontlinjen är solbelyst ?

Njut av den obrutna horisonten

Lunak

Hanget vid Segeltorp-Hovs Hallar. En plats jag aldrig ångrar,  jag besöker.

Hur många timmar jag tillbringat här….fler än du kan ana…

Färdigt för take-off.
En datorväska är som gjord att ha sina prylar i.

Lars Agnas beredd starta med sin skärm på Platån tidigt på morgonen
med en dramatisk himmel över havet i fonden.

Den gamle hangflygaren ska termikflyga

Min termikflygplats.
Visst är här vackert med de fria ytorna.

Den trogna HyperAvan gör,  vad den är bäst på…att flyga.

Det sydhalländska jordbrukslandskapet som breder ut sig framför min pilotplats.

För mig två nödvändiga verktyg: Radio och min flygstol.

Ser inte min Ava lite trött ut i gräset,  efter att ha tillbringat  ett par timmar i luften ?

Den gamle…något orakad.

 

 

 

 

                                        Min första balsa Spirit under en av dess sista landningar. 

Tjockt i luften…

                                                                                          Start- och landningsområdet vid Segeltorp för skärmflyg..och modellflyg.

Ett Cumulus Congestus som bryter igenom inversionen
och snabbt skickar upp ett torn av stigande fuktig luft…

…som så småningom bildar ett för Bymoln det typiska städet.

Mina alltid nyfikna, kritiska  och initierade åskådare på Hovs Hallar.

Underst en hänglidare, ovanför en tornfalk.

Härligt sätt att njuta av begreppet flygning.

Hanggliders och paragliders på segeltorpshanget.

Lövsångaren. En liten varelse…med klar stämma.

Ser du kungsfiskaren ? Den lilla blå fläcken ?
Kungsfiskaren ser ut som en inspektör med
sina breda axlar och långa näbb.

…lövsångaren uttrycker  vårens budskap.

En frostig söndagsmorgon

Blåmesen har full kontroll.

Alla björnbären hann inte mogna i år heller på Hovs Hallar.

En något barsk herre…håller strikt koll på något…

En hos oss tillfälligt inneboende herre .

Varför köra ner en brevlåda ? När man kan ta hela raden…
Det tänkte säkert föraren av den gamla 740:an, som lämnade
delar kvar på platsen,  då han inte behärskade sin sladdande
gamla Volvo i halt väglag.

Ljungen blommar sent på hösten.

…i olika färger.

Lingon jag fotograferade i slutet av November…hade mycket stark smak.
Kanske bättre att plocka lingon i Oktober…

Också i November blommade lingonen om efter den torra sommaren.
Ser du så vackra blommorna är ?

 

Denna något skrämmande huvudlösa  syn mötte mig vid fågeltornet Trönninge Ängar…

En trailerdragare som kört fast på en för lastbilar osannolik plats.

Spår som förskräcker…

Chauffören Bachem, ursprungligen från Syrien var glad,  efter
att jag ordnat en lastmaskin, som drog upp hans ekipage.
Vi var lika leriga bägge efter bärgningen.

Här kan du läsa hela storyn.

Jag fick chansen att segla med min fina “Oracle”.

Sveriges meste modellflygmästare Ove Andersson i linflygcirkeln.

Träffen i Kungsbacka

Hembyggd ljuddämpare.

Klassiska linflygmodeller.

Me-262

Fw-190 A-8

Sättning

 

US Gunship. En fruktad motståndare.

Sten Persson fina friflygande modell av Bücker Jungmann

Undrar hur den skulle flyga med elmotor och radio ?

En Hawker Hunter går upp i rök…turbinhaveri ?

Fredde Dahlstrand släpper

Den bästa nybörjarkärran bland annat, Blue Phoenix.

Martin släpper

Laddning av gummipower

Utan spaning,  ingen aning !

Erövra skyn !

Kurt Sandberg, som lämnat oss 2015.

Denna expressiva bild, tycker jag uttrycker lite av friflygets essens…

Markku Tähkäpääs mästerverk…
Jag betvivlar,  någon annan  kan bygga detta förutom Markku.

Fiskarna  har för säkerhets skull hängt upp  sin
betesutrustning
på en kraftledning över Lagan.

Den bistra örnen på Tjärbyhanget håller ständigt “A stiff upper lip”...

Mestockaheden vintertid.

Heden är värd ett besök under våren.

                                                                                                    Är du intresserad av botanik ? Besök Ljungheden i Juni !

Jo,  vi hade lite snö i vintras.

..och just idag var det kraftig rimfrost.

Hur mycket snö vi hade ? Ca 20 cm.

Ropar trädet på hjälp med uppsträckta grenar  ?

Se på mig !

Vattenrörelse vid en kvarn.

Detta är ett exempel på mångfalden av former i naturen.

Iskristaller i en utblommad maskros

Jag tycker denna växt associerar till något,
som har med kvinnlighet att göra…
Endast din fantasi sätter gränser för din gissning…

Hej då …

 

1 comment to DET FLYDDA ÅRET

  • ingvar L Nilsson

    Som vanligt läckra foton från Mats!
    För egen del har det gångna 2016 inneburit stora förändringar.. jag totaltröttnade på jobbet och sa upp mig och gjorde min sista arbetsdag 8:e april. Nu skulle jag ut och geocacha, flyga såväl friflyg som linflyg, köra mina veteranmotorcyklar, ut och paddla och och och… Nu blev det inte riktigt så – det allra bästa med detta nya liv visade sig vara att när brevbäraren släppt av någon av de många tidskrifter jag aldrig haft tid att mer än bläddra i och lagt i stora högar för att läsa “senare” – kommer t.ex. Oldtimer (föreningstidning för modellflygare som flyger på klassiskt vis), MC-Veteranen eller SFT (Svensk Flyghistorisk Tidskrift) så blir det en lååååång kaffestund med den pinfärska tidskriften.

    Men en hel del friflyg har det blivit, jag har nu många vältrimmade modeller, även en riktig trunk för att transportera segelmodeller i. En ny “fältlåda” för friflyg som sitter på en mes (alltså stommen till en ryggsäck) .

    En långdragen förkylning har medfört att jag är i det närmaste klar med en friflygande s.k. Cargo Glider – en WACO Hadrian CG-4A. Mats har lagt upp några foton på den tidigare i bloggen. Nu väntar jag på mer färg så jag kan måla kroppen. Har även haft kontakt med Boris Borotinski i Finland, en operasångare med modellflygdille, han har en som han byggde för 40 år sedan som han brukar kasta ut på hanget. Den jag bygger skall kunna startas med 50 meter lina vilket är ett oprövat sätt på denna klumpeduns.
    Boris säger att den är väldigt vindkänslig, kan säkert bero på den stora klumpiga kroppen som rymmer t.ex. en Willys Jeep…

    Appropå bilderna ovan – Strandskatan är en av mina favoritfåglar. Men att lyckas plåta en Kungsfiskare är ju inte vardagsmat! Jag hade arbetskamrater som är ornitologer och jag berättade om ett Kungsfiskarbo i Lärjeån som jag och min pappa ofta satt på andra stranden och tittade på, detta var tidigt 60-tal. Jodå – denna häckningsplats är känd men hålls litet “hemlig” för att inte det skall bli för många störande tillfällen just där.
    Och ornitologer – dessa är ett underligt släkte. Hade en arbetskamrat vars make tillhörde någon inre krets med ett personsökarsystem så dom kunde se var det var det fanns någon ovanlig pippi.
    Att detta system fungerar har jag hört från min kusindotter som jobbar på IKEA i på Hisingen i Göteborg. Det hör alltså till saken att på “baksidan” av IKEA där så finns Göta Älv och på andra sidan en strand med vassruggar och ris. Hon berättade att dom hade sett att det glimmade till i vassen på andra sidan älven en solig vårdag – och visst – det smög omkring folk och tittade på just IKEA med mer eller mindre vidlyftiga kikare. Ikeapersonalen fattade inte vad som var så intressant så man tog reda på vad det var… Jo – det visade sig att en observant ornitolog tyckte sig ha hört en fågel som aldrig tidigare observerats i Sverige. Den hördes inte sällan på denna plats men riktningen var solklart IKEA men vid IKEA hördes inga ovanliga fåglar.
    När IKEAfolket fick höra detta fick man sig ett gott skratt – dom har problem med duvor, måsar, kajor etc på taket så man hade satt upp högtalare och från dessa kom sporadiskt och inte särskilt ofta dessa främmande fågelläten – detta skulle hålla våra vanliga inhemska fåglar borta.

    På modellflygfältet i Kungsbacka brukar vi ha några Gulärlor som häckar. 2015 såg vi ingen av dem alls, 2016 har jag sett en enda individ vid ett enda tillfälle (när man kör gräsklipparen så har man några timmar på sig att upptäcka ett och annat.
    Å andra sidan har jag sett sidensvansarna denna senhöst/förvinter. De har varit här vid flera tillfällen och kalasat på de sista äpplena och rönnbären.

    Tack för fina och tankeväckande foton // Ingvar

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.