Translate

SEGELFLYGVERKSAMHET ÅLLEBERG 40-TAL

 

 

 

 

 

Lite bilder från verksamheten hos KSAK på Ålleberg

 

 

 

 

 

 

 

 

Under min ständiga spaning efter material om flyg och speciellt
sådant från 40-50-talen,  fann jag  lite material i en öppen källa,
alltså en resurs man får använda till icke kommersiella ändamål,
utan särskilt tillstånd.

Källan är Digitalt Museum, som jag varmt rekommenderar,  om du
söker bilder av något slag. Lär dig hantera sökmotorn och du finner
en guldgruva av fakta.

I många fall kan du ladda ner bilder med bra upplösning. Jag
har här använt
något mindre upplösta bilder.
Efter hemtagning har jag kört bilderna ett varv  i ett bildbehandlingsprogram
och försökt rätta till de värsta felen.

Så det blev,  som det blev. Hittade två modellflygbilder också.

Lite kommentarer har jag lagt och det kommer
på min blogg ytterligare en post med bilder från Ålleberg och någon annan plats.

För oss nostalgiker som tycker att allt var bättre förr….kan detta väl
vara av visst intresse ?

Inkoppling bogserlinan i nosen på en Baby.
Ovanpå nosen ett pitotrör och närmast ett Venturi-rör.
Behövs för hastighetsmätare, höjdmätare
och drivning
av spaden för svängindikatorn.
Kolla pilotens käcka mössa..
.högsta mode mitten av 40-talet.

Färdig att ratta en Baby Falken. Flygplanet byggt vid
AB Flygindustri Kockums i Malmö under kriget.
Vid denna tid flög man i mörk kostym, vit skjorta och slips…
Bilden troligtvis inte från Ålleberg. Örebro ?

En Baby, SE-SBR görs beredd för start.
Kolla vingens välvda profil.
Här handlar det om mycket lyftkraft.

En fattad och koncentrerad elev i träsitsen på en SG-38 inför en gummirepsstart,
assisterad av sin instruktör vilken tidsenligt är utrustad med basker.

SG betyder ICKE SchulGleiter, utan det betyder” Schneider in Grunau.”
Alltså firman Schneider i orten Grunau.
Som du ser har piloten tåjärn på sina pjuck  för att spara lädersulorna.
Skor var bristvara under kriget. Kolla pilotens hjälm…
och hans rejäla kallingar. Att man döpte planen var
vanligt förekommande. Man ville inte vara sämre än de
amerikanska stridspiloterna med sina bemålade maskiner. Därför döptes
detta spjälstaket till ”EVA”.

En Kranich på Ålleberg. Havererade 1956. Märk eleven (?) med fallskärmsselen längst till höger.
Selen avsedd för de då vanliga sittfallskärmarna,  som kunde knäppas av eller på.
Varför man lyfter kärran ? Kanske för att man skulle  sätta dit dollyn undertill
för en start eller förflyttning.

Från en tävling Ålleberg efter kriget. Gengasaggregaten på bilarna…
och förråden av gengasved i säckar och korgar…

Flygplanen Weihe, Baby, Olympia.

Restaurangen på Ålleberg i originalutförande. Ser i stort likadant ut i dag om än något om- och tillbyggd.

Vem sa,  att Babyn var ett icke estetiskt tilltalande plan ?

Vet någon vilka dessa herrarna är ?
kan den närmaste personen vara en ung Lennart Ståhlfors

En elev sitter på Västhanget i en SG-38 och balanserar på skidan
med hjälp av vindens tryck på planets roder..
Det gjorde vi också med
Bergfalke 1968. Nyttig träning med skevroderna  och höjdrodret.

Olympia  (Meise) Denna, SE-SAI,  tillverkad av AB Flygindustri Halmstad,
som vid tillverkningstillfället av detta plan hette Kano-Verken.

FI-1. Tillåten för avancerad flygning.

Mycket frisk luft till piloten…
Ja, som du ser gick flygvapenpiloter i ridbyxor
och läderstövlar på marken vid denna tid….

Allvarliga grejor detta med ledning av ansiktsuttrycken på utövarna.
Två modellflygare på Ålleberg.Kan någon identifiera piloter eller modeller ?

Gott om Babies inför en tävling.

KSAK har dragit till Gotland med en kärra.
Lossning av flygplansvagn med en ”Baby” för ”Termikutprovning på Gotland”
under ledning av 
skolchefen Ålleberg Yngve Norrvi.

Försvaret rycker ut i form av tre bogserförare ur Flygvapnet
på en segelflygtävling ca 1946. Ser ni så väldresserade de är ?
De går i takt även här.

Tre okända  flygentusiaster vid en Willys jeep.
Dålig termik kanske ? Platsen ?

Kroppen spändes upp med pianotråd på SG-38 och Grunau-9 Anfänger.
Nästan som då harpisten stämmer sin harpa…

En lokal kändis, ”VästgötaBengtsson” håller föredrag på och om Ålleberg.
Jag åkte runt i Västergötland med en av hans resor,  eftersom om
man gjorde lumpen på P4 fick man en sådan tur. VästgötaBengtsson slutade
aldrig prata,  när munvädret gått igång . Han var omöjlig att få tyst på
i sin
iver att berätta sina bygdehistorier.  Dock en trevlig och lokalt kunnig person,
som fick rikserkännande ett par år före sin död för sin kulturhistoriska gärning.

En SG-38 släpas upp för berget efter en landning på slätten.
Planen drogs upp av en vinsch på toppen.  Planet  vilade på en
hjulförsedd dolly, som gick i en träränna på marken.

En Olympia ? på Västhanget.

Svensktillverkat under kriget
Olympia – FI- 1 – Kranich

Jag kan inte ange platsen för ovanstående…

 

Vill ni få lite kött på benen om segelflyg under 40-talet, 
kan du läsa om Flygindustri i Halmstad på min blogg.

Skriv ”AB Flygindustri Halmstad”  i sökrutan på min första sida
och klicka på förstoringsglaset.
Då finner du massor om
segelflyg från 1940-talet med mycket bilder,
som jag vågar
påstå är unika.

Du kan också söka på ”Ålleberg”,  så finner du bilder från dagens
Ålleberg.

Samtidigt i Finland…

 

 

      …och i Tyskland…

2 comments to SEGELFLYGVERKSAMHET ÅLLEBERG 40-TAL

  • Sven-Erik Jönsson

    Fjärde fotot uppifrån kan omöjligen vara SE-SDR, gissar att det är SE-SBR.
    SE-SDR reserverades av Flygindustri i Halmstad 1944, men blev aldrig registrerad i Sverige då det såldes till Island och blev TF-SDR.

  • Hej Sven-Erik,

    tack för att du rättade mitt slarv.
    Jag har ändrat nu.

    Välkommen tillbaka.

    mats

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>