About myself

ÅLLEBERG OCH 40-TALS SEGELFLYGVERKSAMHET

 

 

 

 

Här kommer den utlovade del II om Ålleberg och segelflyg…

 

 

 

 

 

 

 

…under den tidsperiod, då segelflyget i Sverige växte upp och fick
en enhetlig struktur.

Under 30- och 40-talen upplevde begreppet “Flygning” en  snabb
och kraftig popularisering bland allmänheten i hela den industrialiserade
världen.

Att flyga var något som låg i tiden med dess snabba tekniska
landvinningar. Inte bara fördes allmänflyget framåt, även modellflyget
hade gyllene tider med många utövare.

Att se något i luften som kunde flyga, det var fortfarande för de flesta
ett mirakel. En modellflygtävling kunde
samla tusentals åskådare.

Betänk att detta var en tid då man inte hade förfallit till passivitetens
samhälle med ifånar, datorer och sömngivande tv.

Man fick själv bygga sina modeller, om man ville flyga.
Det medförde att man kom in i föreningar och kamratgäng, där man kunde
få hjälp och råd. Naturligtvis danade detta deltagarna i dessa aktiviteter.
Jag ska inte moralisera över förhållandet jämfört med i dag…det får du
själv bedöma.

Segelflyget upplevde under tiden före Andra Världskriget en snabb
expansion. I Tyskland hade man utvecklat nya högvärdigare segelplan
 i de stora tyska universitetsstäderna. Staten försåg dessa organisationerna
med resurser i form av utrustning och pengar,
då man förstod, att
utbildade segelplanspiloter i dag kunde bli militära
piloter i morgon.

Organisationen av segelflyget i Sverige kunde inte organiseras som
i nazidiktaturen
men statsmakterna, läs Flygvapnet, ville ha struktur
på den svenska
segelflygutbildningen för att dra nytta av kunskapen
vid utbildning till militära piloter.
Detta var ett av skälen varför segelflygcentrumet Ålleberg
skapades.
Jag har tidigare skrivit om bakgrunden, så du kan söka
på min blogg,
så finner du inläggen.


Man organiserade
  utbildning av segelflygpiloter, där Flygvapnet/staten
gav utbildningsbidrag till eleverna,  för att de skulle kunna erövra sina
C-Diplom och certifikat.

I Sverige startade storskalig licens- och egenproduktion av flygplan på
olika platser i Sverige. Exempelvis AB Flygindustri i Halmstad
och AB Flygplan i Norrköping. Dessutom byggdes många flygplan
från byggsatser ute i klubbarna.

Allt ovanstående ledde till en snabb spridning av segelflyget i Sverige.
Att det lyckades så väl,  berodde på att man fick resurser, man hade
dynamiska ledare och man hade gratis en bred rekryteringsbas ute
i modellflygklubbarna.

En vanlig utveckling för en segelflygare var att först flyga modeller
och sedan börja sin C-diplomutbildning.
Då hade man med sig
mycket kunskap och förståelse för aerodynamik
och flygmekanik.

Sedan under sent 50-tal och början av 60-talet kom nästa stora steg
inom segelflyget, då man på grund av en Weihe som “tappade”
vingarna
under IFR-flygning, dömde ut alla plan på grund av påstådda
brister i limmet.

Lennart Ståhlfors såg till,  att efter tuffa förhandlingar med statsmakterna
kunde KSAK   med statligt stöd  köpa in moderna
Bergfalke från
Tyskland för att skola med.

Sen har utvecklingen rullat på både allmänt och på Ålleberg.
Har du aldrig varit på Ålleberg, rekommenderar jag ett besök i slutet
av Maj. Upplev flygning, flygplan, museum och den vackra naturen.

Nu kommer del två av mitt bildinlägg om Ålleberg och KSAK:s
segelflyganläggning där. Alla bilder från Digitalt Museum.

Flyg med upp !

 

En vy över ett nyanlagt Ållebergscentrum för segelflyg.
Vi ser restaurangen och hangaren.

En söndag på Ålleberg drog alltid folk från bygden och andra segelflygintresserade.
En Moth bogserar upp en Baby.

Slit och släp…när Sg-38 ska upp till starten.

En Baby på finalen

En kraftig skada vid en utelandning på torsionsnäsan.
Skulle väl kallas D-boxen idag…planet en Olympia
tillverkat vid Kanoverken Halmstad. Sedermera kallat
AB Flygindustri.

Reparation/svetsning av krokig kropp i stålrörskonstruktion på verkstaden Ålleberg.

En fin bild på hur en Baby togs upp till starten efter en landning nere på slätten.

Skolchefen, Yngve Norrvi, instruerar en besökande iransk kunglighet av något slag på Ålleberg. .

En Kranich i släpet efter en De Havilland Tiger Moth.

En Grunau-9 också benämnd Anfänger. (Nybörjare)

En blank Baby i regnet med en förväntansfull pilot i cockpit.

Skevroder…javisst…och rejäla dessutom.

Tänk att möta detta ekipage i dag ?
Bil och vagn under en tävling ca 1948.

Grabbar med energi och hängivenhet för sin sport. 

Förläggningen för elever på Ålleberg.
Ser likadant ut i dag 2017 i stort sett.

En Olympia gummirepsstartar från startbryggan vid Västhanget.
Bryggan riven, återuppbyggd men eftersom den byggdes i vanligt
virke är den åter riven och uppeldad?

I väntan på start. Golfbyxor, nedkavlade knästrumpor och grova kängor.
Standarutrustning för en pilot 1947

Startbryggan vid Västhanget på Ålleberg.
Med vindstrut och en rutig flagga som indikerar
att flygledare finns på plats. En Baby kanar på Västhanget
i sned vind.

Varför flygplanen hade måsvingekonfiguration ?
För att öka markfrigången och minska risken för skador
vid utelandningar.

En skada på en stabbe diskuteras av ett gäng med toppluvor, som det hette då.

En Anfänger bogseras på sin dolly.
Kolla pilotens utrustning, men framför allt
bilen med sin tjusiga sufflett och bilens ekerhjul.
Mannen i overall… har han en åskledare på mössan ?
Ålleberg ?

“Sträck” !
Ålleberg ?

En Baby Falken med en beteckning som man  i dag kanske associerar till något annat…
Ålleberg ?

Kranich med lärare i baksits.

Det bästa till sist. Modellflygare.
Kolla de andlöst iakttagande små åskådarna !
Visst var modellflyg en sensation vid denna tid.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.