About myself

PIONJÄRERNA INOM SEGELFLYGET WASSERKUPPE

 

Lite om planen man svingade sig ut i på 20- och 30-talet.

 

 

 

 

 

På museet  Wasserkuppe finns ett stort antal dokument och fotografier
från ca 1900 till dagens datum. Dessa är ju historiskt intressanta,
då de beskriver en utveckling inom flyget,  som har haft avgörande
betydelse för prestandahöjningen och utökningen av möjligheterna för segelplan.

Problemet med dokumenten är,  att de finns bakom glasrutor och belysningen
är svag inne i museét. Det gör det svårt att fotografera, men jag tycker ändå,
de kan komma med.

Jag redovisar först planen och konstruktionerna och i nästa avsnitt pionjärerna.

Skulle ni vågat ge er upp i det man flög i då ??

Jag ger inte uppgifter på var bild utan bara lite kuriosainformation,
som kan vara av intresse.

 

 

En kärra på västhanget en kväll på Wasserkuppe.

Käcka byxor piloten har…..kanske behövs med tanke på eventuell skräck under flygningen…..

Högskolan i Darmstadt har ända sen början av 20-talet konstruerat och byggt segelplan,
som legat i spetsen vad gäller teknologi och nya innovationer.

Bambu och linneduk + mycket mod och nyfikenhet.

Peter Riedel, en av Tysklands bästa piloter. Förutom segelflygare var han konstruktör.
Tjänstgjorde under kriget som flygattaché i Stockholm, där han var omtyckt av övriga
diplomater. Gjorde efter kriget karriär i USA, då han var gift med en amerikanska.

Länk om Peter Riedel: http://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_Riedel

Ser ut som vad…?? just startat med gummirep. Kolla startmanskapet som slänger sig.

D-30 Cirrus , det mest avancerade och mest högpresterande planet innan kriget.
Byggdes av AkaFlieg i Hannover. Kolla vingens sidoförhållande.
Balken uppbyggd av aluminium.

Vingspetsarna kunde flappa beroende på under vilka förhållande man flög.
Två av dessa protoyperna byggdes.

Läs om Aka här: http://en.wikipedia.org/wiki/Akaflieg#Akaflieg_Projects

En typisk konstruktion från mitten- slutet av 30-talet. Mycket vackra linjer.

Tja vad säger man ? Ser ut som piloten sitter i en länsstol framför sin tv…..
…och kolla stället, som på en tidig Ju 87.

Ännu en konstruktion från mitten av 30-talet.

Ok, det är ett segelplan, men inte har det mycket likheter med dagens.
Undrar vad man fick betala i prestanda för det inducerade motståndet i
spetsarna här och vad hade kärran för Re-tal ???

Pionjärtid med tält och “Schwarze Teufel”, den svarta djävulen i förgrunden.
Detta var ett av sin tid bästa plan för hang.

Länk till planet, scrolla så hittar ni:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_gliders

Denna man hette något så märkligt som Svensk eller Schwede
i efternamn och var på slutet av 20-talet och framåt flyglärare på Grunaufabriken.
Kolla standardutrustningen på piloten: Keps och skinnrock.

En av den tidens hjältar, beundrad av åskådarna väntar på
att bli ivägskjuten ut på hanget med hjälp av gummirepsenergi.

En kärra från slutet av 20-talet. Ser ut som en lätt bombmaskin
från kriget med stället.
 Intressant är,  att detta är den första riktigt lyckade
starten med hjälp av gummirep på Wasserkuppe.
Det gäller att dra höjdroder……kolla rodret!
Piloten sitter som om han rattade en MG sportbilscab från 1929.
 Kärran är ju vacker att se på i alla fall.
Glida med en sån modell på låga hanget vid Hovs Hallar….. Pär…..vad säger du ?

Max Kegel som flög 55 km framför en åskfront. Döptes av kamraterna,
som det står i texten till “Åskvädermaxe”.

Om inte annat så hade man ju imponerande namn på sina flygplan på den tiden.
Westpreussen hette det och lagerkransad blev hans kärra.
 Han satte ju
olika rekord enligt texten. Tänk att sitta och kana fram och tillbaka på
hanget i 14 timmar……..jag tror rekordet var 38 timmar.

 Hur klarar man sånt ?

I lyftet åt öster. Hur tror ni piloten kände sig
vid denna tiden i sin kärra när han flög här??

 Tål att tänka på.

Kolla kontrollerna. Piloten tidstypiskt utrustad.

Undrar vad som hände med familjelyckan vid
ett hastigt stopp….med tanke på röret ?

Toppen på Wasserkuppe tidigt 30-tal med en vacker kärra som står på hanget.

Gummirepsstart med hjälp av 8 mans styrka.

En av Otto Lilliethals efterföljare. Mod saknade inte dessa gossar i alla fall.

Vill ni veta mer om planen kolla länkarna : http://www.soaringissa.org/
Photos/Locations/Europe/Germany/Wasserkuppe/_htm/WasserkuppeIndex.htm

eller http://www.wordiq.com/definition/Wasserkuppe

 

 

1 comment to PIONJÄRERNA INOM SEGELFLYGET WASSERKUPPE

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.