Kategorier
Flyghistoria

NÅGRA PILOTER FRÅN WASSERKUPPE

 

 

 

 

…från den tiden det begav sig.

 

  

Jag fick några diversebilder på piloter och annat,
som jag lägger här. Allt för att skapa en känsla för hur det var förr.

Tänk på att vid denna tid fanns inte tv, mobiltelefoner,
datorer Iphones och allt vad nutidens människor är
slavar under.

Man levde väl på den tiden, i stället för att som nu,
att man måste en massa saker.

 

En av de tyska flygpionjärerna, Otto Lilienthals, skisser av en storks layout
och dess rörelser. Allt undersökt för att han skulle få kunskap om begreppet att flyga.

Pass eller passerkort för en deltagare i en segelflygtävling
på Wasserkuppe 1920. Ordning och reda redan då.

Oskar Ursinus, segelflygets främste konstruktör, inspiratör och innovatör
. Länk för att läsa mer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Oskar_Ursinus

Han vann. Inte konstigt, han flög ju i slips….

En nylandad hjälte med tidstypisk utrustning efter några timmar i luften.

Resultat från 30-talet. I dag flyger man 10 gånger
så långt med 200 km/timman i snitt. Utan motor….

30-tals läroböcker.

Flygskola med en föregångare  till SG-38. En Anfänger…

Principen för gummireps-, bil- och vinschstart. 

Så här funkar det på ett hang.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.