Kategorier
Flyghistoria

ZEPPELINMUSEÉT VID FRIEDRICHSHAFEN

 

Kolla,  en Zeppelinare !

 

  

Om du skulle råka befinna dig i södra Tyskland eller i närheten av Bodensjön, finns det tre saker som är värda att se på. Det är Zeppelinmuseét i Friedrichshafen, Dorniers flygplanmuseum vid flygplatsen Friedrichshafen och naturligtvis om man är intesserad av kungligheter slottet på Mainau i Bodensjön.

Vår avsikt var att se på Zeppelinmuseét, eftersom jag läst om det och blivit intresserad. Att hitta dit är lätt då det är bra skyltat från infarterna, men som vanligt är en navigator det bästa. Att parkera löses genom att ställa bilen i ett närliggande parkeringshus.

Zeppelinmuseét är ganska nybyggt och upplevs som väldigt fräscht och modernt. Inträde mellan 100-150  kr beroende på vad man ska se. Dyrt ? Tycker jag inte med tanke på hur välordnat och välguidat där är.

Man får en guidad tour genom byggnaden som rekommenderas, om man nu inte vill gå för sig själv.

Museét visar utvecklingen för Graf Zeppelins konstruktioner från 1900 och fram till dagens Airlifter som byggs i den gamla  hangaren.

Det tar ca 3 timmar att gå igenom.

Jag rekommenderar ett besök om man är intresserad. Det som slog mig, var den stora tekniska kunskap som krävdes för att bygga en zeppelinare. Vidare  hur mekaniskt komplicerad en Zeppelinare är och ´hur den dåtida tekniken anpassades till just zeppelinbyggandet.

Zeppelinmuseum. En 30-tals funkisbyggnad som är ombyggd och moderniserad.

Nosdelen av en Zeppelinare modell “Hindenburg” som användes till att förtöja luftskeppet vid sin förtöjningsmast vid avlämning och hämtning av passagerare och gods. När det var förtöjt i nosen kunde det fritt svänga med vinden och därmed undvika strukturella skador.

En del av luftskeppets “Hindenburgs” spantsystem som är återuppbyggt. Man ser  hur komplicerat det är. Bara tänk på all manuell hållfasthetsberäkning som ligger bakom konstruktionen.

De olika färg- och impregneringslagren, som las på duken av bomullsväv av högsta kvalitet.

En motorgondol som fiskats upp från ett havererat luftskepp som låg på botten i Bodensjön.

Motorn i gondolen. En Maybach från deras fabrik som var lokaliserad till Friedrichshafen just för att bygga motorer till zeppelinare.

En 16-cylindrig V-motor till zeppelinframdrivning.

Motorn tillverkad av Mercedes-Bendz. Gav ca 1100 hk.

En motor från tidigt 1900-tal för framdrivning av Zeppelinare.

6-cylindrig zeppelinmotor omkring 1920.

En variometer från ett havererat luftskepp. Variometern mäter hur mycket man stiger eller sjunker i m/sekund.

Klocka och hastighetsmätare från zeppelinare typ “Hindenburg”.

Sändaredelen till radioutrustningen på en Zeppelinare.

Hur allt hänger ihop.

Så här ser zeppelinarna ut som produceras idag. Inget vätgas i höljet utan helium, som är en icke brännbar ädelgas. Att hindenburg tog fyr och brann upp på 40 sekunder, berodde på att Tyskland genom amerikanska handelsembargo inte fick köpa helium från USA, som var det enda landet som producerade denna gas i tillräckligt stora kvantiteter.

 

 

Klockan från Zeppelinaren “Hindenburg”, som brann upp vid Lakehurst i USA vid landningsförsöket.

Masteruret och en av slavklockorna från luftskeppet Graf Zeppelin.

Graf Zeppelin. Likadant som Hindenburg

Graf Zeppelin 1938. Förstördes under kriget.

Spantkonstruktionen.

En Maybach V-12 dieselmotor. Gav 550 hk vid 1600 varv. Från den gondolen man fiskat upp ur Bodensjön.

 

Ratten från “Hindenburg” som förolyckades.

  

Entre till museét.

 

Länk till Zeppelinmuseét:

 http://www.zeppelin-museum.de/home_en.html

mats

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.