Kategorier
Flyghistoria Linflyg

LINFLYG I KUNGSBACKA JUNI 2018

 

 

 

 

 

Här kommer sista…posten
om

Linflygträffen i Kungsbacka 2018.

 

 

 

 

 

 

 

 

De sista bilderna från lördagens linflygträff kommer här.

Ingressbilden är ingen linkärra, utan en hussvala,
vilken minsann är lika svår att fotografera som
en kringvirvlande stuntmodell…

Kanske det finns fler jag kan publicera i mina lådor.
Vidare kanske jag har med något, jag haft med på bloggen
förut, men det får du stå ut med…

Det fina med denna träff i Kungsbacka är den avspända
atmosfären. Här finns ingen stress, utan deltagarna tar
sig tid att prata och umgås utan att påverkas av den vanliga
tävlingsstressen. Den sociala samvaron mellan modellflygarna
är viktig, i all synnerhet om deltagarna är stadgade till ålder.

Som jag skrivit, är den vanligaste frågan då gamla veteraner
träffas: “Minns du när…” ? Sen kommer minnena och väller
upp som en glasklar flod…vilket skapar långa samtal.

Det är ju det som är roligt med ett meeting. Man får med sig
minnen hem att tänka på, som kanske legat i glömskans
katakomber.

Flygare av OldTimer modeller gör en kulturellt viktig insats.
De bevarar och använder motorer, tillbehör och modeller som
är 50-75 år gamla för eftervärlden. Hade det inte funnits dessa
eldsjälar, vad hade då hänt med all modellflygmaterial ?

Allt hade  kastats eller förstörts. Det material som dessa
veteraner och ungdomar bevarar, vårdar och använder är
en del av vår historia. Historia måste vi bevara och vårda,
för hur ska vi annars kunna forma vår framtid ?

Men jag medger, att de yngre av idag är tämligen historielösa.

Fast det är klart. Det är i dag viktigare att kunna fippla snabbt
på sin IFåne med maniskt fladdrande fingrar, än att bygga
en Nobler, om man ska vara en medlem av den stora världen.. .

Vi lite äldre kanske har lättare att koncentrera oss på ett
modellflygprojekt. Vi är på ett sätt mer hängivna
vår hobby, än den yngre generationen.

I dag ska allt var lättillgängligt utan några hinder. Se på
en sådan sak som hur många som bygger från ritning eller
som bygger en balsabyggsats ? I dag köps det mesta färdigt
från fabriker, där små kinesdamer sköter limmandet för dig.

Till och med i de mest extrema tävlingsklasserna köper de
tävlande sin modeller färdigbyggda. Läs till exempel om
världsmästaren i skalajetflyg. En duktig ryss som sist dök
upp med en MIG-29. Byggt den själv ? Han hade ett proffs-
team på 22 personer med tillgång till all teknik och kunskap
man kan tänka sig. Kostnad för modellen ? Flera miljoner
om man skulle räkna marknadspris.
Du hittar en video nedan.

Är detta en utveckling som är önskvärd ?

Vad är alternativet ? Bygga en Getingen med en Webra 1.5 diesel ?
Då får du känslan gratis att du åstadkommit något
med dina egna händer och din egen tankeverksamhet.
Det är värt mycket det för din självkänsla !

Nog om vår hobby i detta avseendet. Åter till verkligheten med
dieselsoppa, oljiga fingrar, ricinoljedoftande kläder och
byggsatser från 50-talet.
Alltså tillbaka till
linflyget i Kungsbacka.

Jag hoppas Kungsbackaklubben och SMOS fortsätter med
detta meeting, då det utgör ett av fundamenten, som modellflyget
i Sverige vilar på och som gör,  att modellflygarna fortsatt
kan hämta sin inspiration.

Vi ses nästa år i Kungsbacka,  om allt är med oss !

Nu kommer lite bilder med och utan kommentar.
De är inte det yppersta jag åstadkommit men varför inte
publicera ?

Håll tillgodo med bilder och en video med kameran
ombord på en modell och upplev lite av den aerobatik
en stuntmodell genomför !

 

 

Först en video som handlar om ett mästerverk:

Då jag ser denna video tänker jag…vi kan ju drömma i alla fall, det kostar inget !

 

 

 

Detta är ett Nobelt flygplan…

Alf djup koncentrerad på landningen…

Ser du min kamera, som är monterad på Alfs handtag ?

Nobler, en klassiker.

Thunderbird…jag byggde en sådan 1959…

En maskin från Västfronten 1917 hade landat i Kungsbacka.
Sopwith Pup

Inne i Kungsbackaklubbens bygglokal hålls traditionen vid liv.

Weatherman Speed

Klubben i Kungsbacka hyr allt av kommunen.

Hemkört

…å sen flög jag så här i stället…

Hannes förbereder sin Weatherman Speed

Ett par fötter och en stuntkärra…

Ove Andersson och Lars Helmbro…mycket erfarenhet och kunskap.

Jag är förtjust i svalors flykt lågt över mark…

…svåra att plåta, då de rör så oregelbundet…

..det är svårt att förutse deras avsikter…

…då de vänder på en femöring.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ju-87 flugen av Ove Andersson

En nästan inverterad Nobler med min kamera på vingen.

 

 

 

Att en modell som denna är så vändbar i luften, beror bland annat på,
att höjroder och klaff är hopmixade mekaniskt.

The final touchdown…

 

Här kommer min sista video från ombordkameran.
Kameran monterad framåt med lite vridning mot
modellens nos.

 

 

 

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.