Kategorier
Flyghistoria

ALL WHAT´S REQUIRED IS A FLIP..

 

 

 

 

 

 

 

 

En stoppad motor på en J3-Cub,

kan man flippa igång i luften

 

 

 

 

 

 

 

 

Du ser, att ett problem går att lösa, om man har lite kunskap
och kreativitet med sig, då man flyger…

Respekt !

Den som betvivlar, att  man kan starta en flygmotor
med en handflip, han kan kolla serien på Discovery
om trappers i Alaska.  En av deltagarna startar sin
Cub-liknande kärra med en enkel flip inför varje flygning.

 

 

4 svar på ”ALL WHAT´S REQUIRED IS A FLIP..”

Litet märklig text på fotot… är det propellern som stallat eller är det motorn som stannat?

Men detta får mig att tänka på olika aerodynamiska egenskaper – om den bärande flygplansvingen stallar så tappar den väl sin lyftkraft? Men jag hade en radiostyrd rätt basal segelflygmodell (höjdroder o sidroder, rejäl vinge med V-form men vare sig klaff eller skev) som var ett billigt fynd på någon swap. Denna var väldigt svår att landa eftersom jag gärna vill glida in så sakta som möjligt, men oftast så tappade modellen sidroderverkan men inte höjdroderverkan. Modellens öde beseglades då den satte sig i en björk sedan jag tappat kontrollen.

Min undran är om det kan ha berott på att fenan stallat och fullt sidroderutslag inte hade någon direkt synlig verkan.

Hej Ingvar,

Det är att motorn som är “Stalled” (Stannat).
Att slå igång en I-3 Cub är vanligt. Jag har många gånger
dragit igång Cubar använda som bogserkärror för segelflyg.

Enkelt…om man kan tekniken. Ibland blev motorn sur och
då var kommandot till piloten: “Kupé” – “Kupé back” – “Kontakt”.

Att din beskrivna modell tappar sidoroderverkan, då du flyger
vid stall- eller vikningsgränsen, beror på att en vinge med
hög anfallsvinkel jobbar hårt för att behålla strömningen och
lyftkraften.

När den ligger vid stallgränsen, måste du betala lyftkraften
med motstånd.
En vinge som ligger vid stallgränsen skapar oproportionellt
mycket inducerat motstånd, på grund av att luften strömmar
från undersida till ovansidan enligt Bernoullis Lag och Khuttta-teoremet.

Detta motstånd ger mycket kraftiga spetsvirvlar vid vingspetsarna,
vilket gör planet i girplanet trögt.

Tänk dig att binder två 10 m långa rejäla streamers i vingspetsarna,
och försöker flyga med ditt sidoroder, så förstår du.

Naturligtvis kan du överstegra ditt sidoroder. Det följer samma
aerodynamiska lagar som en vinge. Överstegrar du ditt roder
fungerar det som en aerodynamisk broms. Det styr inte luftströmmen
utan strömningen blir helt turbulent.

God Fortsättning på helgen !

mats

Tack för svaret Mats!

Jag borde alltså landa en sådan modell med betydligt högre hastighet blir min slutsats!

Jag är ju rätt kass på detta med aerodynamik… Jag har köpt två halvskabbiga Blue Phoenix på en swap för ett år sedan. Den ena är byggd som originalet men den andra har ett dubbelt så stort sidroder… det ser ytterst besynnerligt ut, särskilt som den modellens roderlinkage är felgjort så att det är drygt 15 mm onoggrannhet (man kan genom att blåsa på rodret få dess bakkant att fladdra 15 mm).

Tanken med dessa två var att lära mig mer om termik. Den Blue Phoenix med roderfladder har en rejäl motor i nosen medan den litet bättre slutförda har startkrok för gummirep/winsch samr ett servostyrt bogserlinefäste.

När jag läser om gummirep så är rekommendationen 30 meter gummi och 100-120 meter lina. Gummit kan tänjas till 6 ggr sin längd… totalt hamnar man på bortemot 250 meter från gummits ankare. Den ende jag någonsin sett starta med gummirep är Lennart Andersson (ja han i Hammar nära Askersund). Märkligt nog så hade Lennart betydligt kortare grejer och han kunde lätt flyga tills det var dags att ta en paus…

Go’ fortsättning på julen! // Ingvar

Hej Ingvar,

Sträcka ett gummirep 6 gånger längden med en Blå Fenix i änden ???
Då riskerar du att det enda som flyger upp är en kropp utan stabbe och fena…och vingar,
ty genom påfrestningarna skulle modellen regna ner som konfetti.

Det gäller att spänna “lagom”…och anpassa spänningen av gummirepet efter
förutom modell också vindhastigheten. Jag har skjutit upp min BF utan att spänna
repet en endaste meter, då det blåst rejält.

Men det är bara att öva och anpassa sig.

För övrigt anser jag att Blue Phoenix är en modell som vad gäller flygegenskaper
är konkurrenterna vida överlägsen !
Jag håller med om, att sidorodret är litet och normalt inte vållar
problem, men flyger du på ett väldigt aktivt sätt i termiken, kunde en större roderyta
vara bra.

Kör så det glöder Ingvar !

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.