Kategorier
Okategoriserade

DET DÄR MED GLYKOL I EN FLYGMOTOR…

 

 

 

 

 

…vad är det för mening med det …egentligen ?

 

 

 

 

 

 

 

En granne pratade med mig om glykol häromdagen
och vi hamnade i en diskussion om kylarvätskor.

Vi vet ju,  att vi använder något som heter “Glykol” i
våra bilkylare. Inte bara används de i bilkylare.
Inom bilsportens Formula I, under WW II i Merlin,
Allison Packard, Jumo och DB-motorer för flygplan
använde man tillsatser till kylarvätskan.

I dag med moderna motorer i bilarna ska man använda
glykol, eftersom dagens motorer är tunnväggiga och
blir mycket heta.

Man kan tycka,  att köra med glykol i en motor som
i Formula I, 
är en överloppsgärning, men det är det inte.

Man använder tillsatser till vattnet i kylaren av olika skäl;

 

Kylarvätskans huvuduppgift ska vara att transportera bort värme.

Glykolen ska minska ytspänningen i köldmediet.

Glykolen ska höja kokpunkten till 105-106 grader.

Glykolen ska minska sideneffekten.

Glykolen ska skydda motorn mot rost och korrosion.

Glykolen ska skydda mot frysning genom att sänka fryspunkten.

Glykolen ska möjligtvis minska friktionen i vattenpumpens lagring.

 

Med tunnväggiga motorer,  som jag beskrivit ovan,
måste man
ha en kylvätska, som gör det den ska.

Har man tunnväggiga motorer, uppstår ett
fenomen, som kallas
“Sideneffekten”, vilket
yttrar sig som små luftblåsor, vilka sätter
sätter sig på mantelytorna.

Vi vet,  hur det ser ut,  då vi kokar vatten i en gryta.
Just innan det kokar
upp,  kan vi se att på botten i
grytan är den  täckt av små luftbubblor. Det ser ut
som lite grovt siden därav namnet.

Luft har den egenskapen, att det är en mycket god
isolator.
Luften
hindrar kylvätskan att komma i kontakt med
de heta mantelytorna
och motorn får otillräcklig kylning.

Jag hävdar,  att få bort sideneffekten med tillsatserna,
som jag beskrivit ovan,  är
den viktigaste egenskapen på
en tillsats för att nå en fullgod kylning.

Därför  är det viktigt att använda tillsats till vattnet i
kylsystemet.

Förr  i tiden… använde man rödsprit i kylaren, för att
förhindra att
motorblock frös sönder. Man skyddade
motorblocket med fryspluggar
så om vätskan frös
pressades dessa ut, så inte blocket sprack.

Nackdelen med rödsprit var,  att den dunstade och
bilen luktade
som en hembränningsapparat…

Utan tillsatser till vattnet i kylaren, får du undermålig
kylning av motorn.

 

SÅ är det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.