Kategorier
Hangflyg modell

OM DU SKULLE UNDRA, VAD HANGFLYGNING KAN INNEBÄRA…

 

 

 

 

 

 

 

…kan du ju ta dig en titt på detta !

 

 

 

 

 

 

 

 

Inte har jag flugit de sista 10 dagarna…men tingen
har varit mot mig. (Väder och ledig tid).
Så inte har jag något eget flygande att presentera.

Emellertid fann jag denna fina film på Youtube.
Klippte lite bilder och inbäddade videon eftersom
filmen visar duktiga piloter och duktiga flygare.

Detta gänget har lagt upp många fina filmer på tuben
till allmänt beskådande.

I denna film, som är inspelad i Bretagne (Brittany) i Frankrike
kan du se både OT-modeller och modernt material.

Jag säger bara, sitt ner och njut och börja sen och hangflyg !

Det ger dig mycket fina upplevelser av din modell,
för dig som pilot och naturen.

 

 

 

 

 

 

Som synes inget dåligt hang…plus mycket termik.

Reiher, en konstruktion som är 80 år gammal.

 

Måsvingekonceptet…för att underlätta utelandningar.

Start K8B. I en sådan fullsize har jag gnetat termik i många timmar.

Jag tycker denna bild förmedlar aningen av förväntan !

K8 ett populärt plan som man fick flyga, då certet var bärgat.
Fast jag har aldrig gillat Schleichers konstruktioner…?

Snyggt bygge.

För att fotografen ska få en bra bild,
åker piloten broms för att sänka hastigheten.

Som ett bombplan från 1930…fast det är en Kranich DK-kärra.

Konstruktionen användes från 30-talet fram till ca 1960 i Sverige.

Landningsvänlig terräng jämfört  med HH hos oss.

Ett från sin tid avancerat plan, Fafnir.

“If it looks good, it flies good”!
Kelly Johnson Lockheed Skunk Works.

Vackert

Gammalt och nytt

Du ser konstruktionen…inte enkelt limma ply som krävs här.
En liknande konstruktion Nemere från Ungern byggde Rolf
Maier i ÅMFK. Kolla pilotens fönster…?

                                                      Roffe med sin “Nemere” på Ålleberg.

Undrar vad som hände med kroppen om man gjorde en groundloop ?

 

Här får ett begrepp om modellens storlek.

 


“Jag hade hellre flugit än suttit bakom galler ” !

4 svar på ”OM DU SKULLE UNDRA, VAD HANGFLYGNING KAN INNEBÄRA…”

Tjena Mats!
Man blir som vanligt både upplyft och inspirerad av din välartikulerad blogg…! 🙂
Kul att du tar upp denna YT-kanal. Gprobby är en av mina absoluta YT-favoriter och både modeller, flygandet samt fotot är av hög klass. Det är faktiskt 3 generationer ur samma familj som flyger i filmerna. Robby själv, hans bror Peter, dennes son Felix samt Peter II (Robys o Peters far, Felix farfar…). De är tyskar som varje år kör till kusten i Bretagne och möter upp sina Franska flygkompisar där. Området de flyger på ligger lite söder om Brest och “kullen” där de också flyger på är ett fransk hangflygmekka…, Menez-Hom.
Jag ska helt klart dit någon gång! 🙂
Vi hörs,
//Andreas

Hej Andreas,

alltid roligt att få kommentarer på bloggen, då vet jag att någon
läser den.
Det finns ju oändligt med fin modellflygfilm på nätet. Detta exemplet
är ju gjort av grabbar, som kan både flyga, bygga och filma sina
fina modeller.
Jag blir så avundsjuk, då jag ser deras hang…och till exempel där
John Woodfield flyger i Cornwall. Kanske man skulle flytta…

Fast jag får var nöjd med mina hemmahang Hovs Hallar och Tönnersa Strand
vid Laholmsbukten. Det hade varit värre om vi hangflygare hade bott
i inlandet bland granarna…
Förresten, åker vi som vanligt till Ystad, jag tror första veckan i Maj,
för att få slita på de skånska hangen !

Du är naturligtvis hjärtligt välkommen…och ta med sydväst 6 m/sek och solsken !

Vi hörs Andreas !

mats

Låter som en bra idé med Maj-flygning vid sydkusten (Hammar, Kåseberga, Löderup mm) med ett glatt gäng likasinnade….!
Eller som man brukar säga; att flyga hang är bland det roligaste man kan göra med kläderna på!!!
Ska försöka ta lite ledigt från jobbet. Kan ju inte skylla på att jag har jättelångt dit. 🙂
De skånska sydkusten är ju helt perfekt för hangflygning.
Hoppas vi ses där!
//Andreas

Andreas,

håll koll på min blogg, för där kommer info om hangflyg/Ystad
då det drar ihop sig.
Vi ses hoppas jag.

mats

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.