About myself

HANGFLYGNING…..HUR ?…….GÅR DET FORT ELLER ?

 

Så här tävlar man i hangflygning.

 

Man flyger en bana som är 100 m lång och ska under en tävling flyga banan 10-20 gånger och i ändarna passera två pyloner. Hastigheten är hög och ni kan se på filmen som är länkad att man flyger med hitechmodeller.

När vi flyger på Hovs Hallar går det lika fort och är det perfekt vind på Hovet, 6-10 m/sek Nord flyger vi fortare.

Länk till en film med en superfin modell för F3F. Ingen tävling här utan just plain flying for fun:

 http://www.youtube.com/watch?v=ODFvH8Pee4k&feature=related

Å här är en till hangfilm med en fin modell och en pilot som vet hur man sköter spakarna. Försök uppskatta hastigheten..:

http://www.youtube.com/watch?v=y6lUixRx3VQ&feature=related

Tyvärr är det så med tävlingar i hangflygning att tekniken, som inte känner gränser, driver specialiseringen av modellerna hela tiden vidare, vilket kräver stora investeringar från piloten. De europeiska toppiloterna har med sig 5-8 modeller till tävlingarna. Räkna med att varje modell ligger på minst 25000 spänn. Så det blir ju till slut som med så gott som all tävlingsverksamhet inom modellflyg, som är materialberoende, att man tävlar ihjäl sig. Man är inte beredd att lägga ner så mycket tid och pengar som krävs för att hänga med. Se i Sverige hur situationen är inom skala- och konstflyg….Hur många ?

Hovs Hallarstart…

Tycker man att vanligt hangflyg går för sakta, ska man flyga DS, Dynamic Soaring. Där går det fort. Rekordet är nu 725 km/timman…….utan motor…

Här kan ni läsa om det: http://www.modelflying.co.uk/news/article.asp?a=4567

mats

Lämna ett svar

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.