HYPERAVA, DEL 7

 

 

 

Drivlina

Som motor till min HyperAva valde jag en konventionell motor,
inga konstigheter eller något jättedyrt, en Mega ACn22/30/3.
Den har jag använt i  andra lika tunga elseglare och det funkade,
som jag vill.

Personligen är det för mig fullständigt ointressant om min modell
klättrar till 100 meter på 0,5 sekunder eller om det tar mig 10 sekunder.
Jag är inte ute för att flyga en Hotliner, utan jag är ute efter att ta mig
upp i termiken med anpassad motor och LiPo.

Att köra med bly i nosen är ju oxå hål i huvudet. Bättre att lägga i
batteri så lasten är aktiv för flygandet.  Har du en Ava, oavsett sort
och det är termik behöver man aldrig ladda om på fältet, för kan du
inte hålla dig uppe med en Ava så är det bättre att du lägger pussel.
Som acke blir det en 3.5 Ah LiPo. Vad annars.

Reglaget blir ett av mina pålitliga TMM som är opto anpassade.
Strömförsörjning till mottagare och telemetri går från motoracken
via en stabbkrets som ger ut 6 volt. Med de långa servokablar som
finns i Avans kropp och bom föredrar jag att köra 6 volt till servona.
Det har jag gjort på mina andra och det fungerar utan problem.

Motorn bultar jag i brandskottet på enklaste sätt med 4 x M3 maskinskruv.
Reglaget hängs på sidan i kardborreband i kroppen.

Acken ställs på högkant i kroppen, för det är enda sättet jag får ner den,
sen fixerar jag den med en rejäl stoppkloss av balsa framtill och vid
sidorna parallellt med kroppen med foamstrips, så den sitter fixerad,
men ändå tillåter evakuering av kylluft från motorn. I botten är lipon
fast med längsgående kardborreband.

Propeller kommer jag att testa ut vid provflygningen. Det blir från 10×6
till 12×8. Det jag bedömmer bäst redovisas sen.

IMG_0031

Megamotorn ACn22/30/3 och TMM optokopplat reglage.
Jag föredrar optokopplat för att säkerställa strömförsörjning
till mottagaren framför allt. Jag har dålig erfarenhet av BEC.

Ström till mottagaren får jag från drivacken via en stabbkrets,
som ger 6.1 Volt ut. Ström klarar den upp till 5 Ampere.
Funkar perfekt.

 

IMG_0033

Som ni ser är det precis man får ner en motor med standardmått.
Man får töja lite på huvöppningen för att få ner den.

 

IMG_0036-1

Ungefär så här kommer acken att sitta. Kanske jag kan få den lite längre fram, 
om jag kan reducera ackens höjd något. Jag har dock inget emot att den sitter
där den sitter, för då får kylluften från motorn en chans att expandera i det
tomma utrymmet mellan motor och acke, för att sen passer ut via luftutsläppen.
Värmeproblem har jag aldrig upplevt på mina Avor eftersom jag kör motorn så
korta stunder.

Varför jag skulle vilja ha fram acken lite, är ju för eventuella tyngdpunktsproblem.
Jag vill inte kana runt med en massa bly eller annan dead weight i nosen.

Jag har vägt de delar som fattas till en komplett modell och det blev så här:
motor och reglage = 272 g
acke = 318 g
kontakter = 2 g
propeller komplett och spinner = 53 g
spänningsstabbe = 14 g
brytare = 8 g
förlängningskablar = 32 g
vario = 18 g
div annat = ca 40 g
2 servo för bromsar = 46 g
totalt tillsatsvikt: 803 gram


kroppen vägde 1091 vilket pekar på en totalvikt på 1894 gram.
Låt oss säga väl under 2000 gram.
Det tycker jag är rimligt för 4 meter spännvidd eller?

 

 

Lämna ett svar

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.