CAPRONI CA 313 AV LARS HELMBRO

 

 

 

 

 

 

En bild som ger betraktaren en uppfattning,

hur mycket arbete som krävs

att bygga en skalamodell från scratch.

 

 

 

 

 

 

 

Lars Helmbro  sitter stolt framför sin  Caproni Ca 313 , som ju hette S16, Tp16 och B16
under sin tjänstgöring i Svenska Flygvapnet.

Att se denna bilden med modellen är en mycket estetisk upplevelse.
Även en maskin avsedd för krig kan vara vacker.

Hur många timmar Lars lagt ner på modellen vet jag inte, men det är många.

Jag fick bilden via Pär Lundqvist och tillstånd att publicera den på
min blogg till glädje för många.

Capronin var ett sorgebarn i Flygvapnet med många haverier.
Varför kan man ju fråga sig…

Användes som störtbombplan…var det avsett för det i grundkonstruktionen ?
Kördes motorn på rätt  smörjolja ?

Här kan du läsa om Capronin.

Lite bilder från Flygvapenmuseum.

2 kommentarer tillCAPRONI CA 313 AV LARS HELMBRO

  • Tore Ståhl

    Hej

    Tycker nog inte att Caproni var ett sorgebarn
    Av 84 beställda flygplan blev:
    – 3 eller möjligen 4 haverier.
    – 3 eller möjligen 4 nedskjutna.
    alltså 6 förlorade pfl har man koll på samt ett saknat.
    Caproni har fått ett oförtjänt dåligt rykte.
    /Tore, vars far flög Ca313

  • Hej Tore,

    jag litar på dina , för mig överraskande haverisiffror.
    Jag tror inte Capronin var usel. Kanske FV använde den
    i fel syfte ?
    En gammal vän till mig, numera avliden var mek på Caproni.
    Han påstår med emfas att på motorn fanns en skylt som sa:
    “Solo olio di ricino”.
    Jag undrarju om det stämmer om skylten och om i så fall
    FV körde på ricinolja ?
    Vi vet ju alla att ricinolja är det absolut bästa sättet att
    ge en förbränningsmotor smörjning. Både vad gäller
    vidhäftning på mantelytorna och värme- och trycktålighet.

    Hälsningar

    mats

Lämna ett svar

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.