RIKSMÄSTERSKAP I SKALA FÖR FRIFLYGANDE OLDTIMERMODELLER..DEL 1:3

 

 

 

 

 

…avhölls traditionsenligt i Skånes Fagerhult

under namnet “Stibners Memorial”.

 

 

 

 

 

 

 

I lördags samlades OT-intresserade skalaflygare med
sin friflygande modeller för att tävla.

Fedinge Flygfält är ett gammalt fält, numera privatägt,
som är utmärkt att flyga på.

Vädret…ja det var varmt, så är det nog sagt om det.
Väderutsikten var lite vacklande med eventuell åska och
tillhörande nederbörd.

Vinden var under dagen ganska frisk sydostlig ca 3-5 m/sek.
Naturligtvis var det turbulent på grund av termik.

Jag gjorde en start med min elseglare Grafas Maxi och vid
1030-tiden var termiken mycket stark.

Det märkliga skedde emellertid att just runt tävlingsplatsen
med en radie på ca 8 km blev det efterhand molnfritt.
Ingen Cu-bildning. Runt om i kanterna växte det upp Cb-moln
till  oanade höjder.

Jag tog mycket bilder och måste dela upp mitt reportage i 3 poster.
Det blir statiska bilder, och två poster på människor och plan
i aktion. Så ge dig till tåls. För att spara lite plats på min server
har jag minskat kvaliteten något på bildmaterialet.

Men jag är övertygad bilderna visar det betraktaren vill se…

Deltagarantalen var nytt rekord med nya tävlanden.
Glädjande i dessa tider att vi kunne träffas underbetryggande
former där vi håll på avstånden.

Här kommer första batchen med pics.

Häng med !

Jag kommenterar inte bilderna annat än i undantagsfall,
då jag vet,  att mina besökare besitter oändligt mer kunskap,
än vad jag gör…

 

 

Fedinge Flygfält i lördags.

 

 Ingvar Nilsson i samspråk med två grabbar som
har en pjäsbil vilken bar PV-Pjäs 1110 en gång i tiden.

I kantern tornade Cb-moln upp sig utan att påverka oss.

Här följer statiska bilder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingvar Nilssons lilla växel…

Fedinge är bas för ett gäng, som vårdar och kör gamla traktorer.

2 kommentarer tillRIKSMÄSTERSKAP I SKALA FÖR FRIFLYGANDE OLDTIMERMODELLER..DEL 1:3

  • Ingvar Nilsson

    Tack för bilderna Mats!
    Ja det var inte förrän vid 19-tiden som den femrandiga vindsockan slokade litet ibland. Det blev väldigt sent och någon masstart WW1 blev det inte.

    Jag får väl påpeka att den helbalsamodell som du fotat inte är någon skalamodell. Det är Sigurd Isacsons Big Boy som är i princip samma som en Jetex-driven modell som han lanserade sent 50-tal. Det intressant med BigBoy är att den flyger väldigt bra utan nämnvärd trimning, dock saknar den dekalage och den behöver litet grand för att stiga. Växeln är en s k FROG-växel. Isacson hävdar att flygtiden blir den dubbla med denna växel. Sent på kvällen gjorde jag försök att flyga med växel och en ynklig propeller men det behövs betydligt mer kraft i motorn om det skall flyga. En dag med stilla luft så skall väl detta snart vara vederlagt om flygtiden verkligen blir den dubbla. Kroppen är såpass smal att det är tveksamt om det går att få plats med den stora motorn som skall vara 4 strängar 5 mm brett gummi. Redan 4 str. med 3,2 mm gummi är på gränsen vad som får plats.

    Min Slingsby ville inte gå rakt på linan men efter att Lars Tolkstam andats på den och vridit så flög den drygt 30 sekunder men kolliderade med en hangardörr och bröt av bakänden (rövbrott?) . Men den limmades ihop med balsalim som visserligen behöver 20-30 minuter innan det är skapligt starkt, men kan i gengäld lösas upp med aceton och justeras.

    Det avslutades med kaffe o tårta o hembakade småkakor under prisutdelningen som var klar vid 23:15-tiden. Sedan åkte jag hem och var hemma prick 02:02.

    MVH / Ingvar, Borås

  • Hej Ingvar,

    alltid roligt att få dina initierade kommentarer om OT-friflyg.
    Jo, jag vet att modellen du blev plåtad med inte var en skalamodell.
    Men det va en MODELL, som flög. Alltid belönande att visa olika aspekter
    av modellflyget.
    Ja, väderläget var ju inte idealiskt med en envis turbulent vind.
    Det märkte jag hemma. Mn vi vet att OT-flygare är födda med råg i ryggen och räds
    inte lite av Aeolus.
    Tyvärr var jag tvungen att lämna vid 1730-tiden.
    Men nästa gång…
    Som vanligt tar jag mig friheten att publicera din kommentar som
    ett inlägg på bloggen eftersom den ger så bra info.

    Vi hörs och ses i Bollerup Ingvar !

    mats

Lämna ett svar

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.