HOVS HALLAR, STORA HANGET

 

Platån Hovs Hallar

 

självporträtt

Hovs Hallar ligger på den västra spetsen av Bjärehalvön
i norra Skåne.
Det är ett av Sveriges bästa hang och det skapar,
när vinden ligger rätt, det bästa lyft jag upplevt i Sverige.

Orsaken till det kraftiga lyftet är att vinden från havet är
laminär vilket ger ett turbulent- och kyttfritt lyft.

Tack vare hangets höjd har du bra lyft även vid mycket svaga
vindar.
Du kan flyga en normal hangmodell redan vid 1.5 – 2 m/sek
vind, om den ligger rakt på.

Fakta:

Höjd över havet:
70-90 meter

Vindriktning:
Nordväst-nordnordost

Bäst vindhastighet så det är behagligt: 3-6 m/sek

Startplats:
Ovanför  betongfortet eller på Platåns topp.

Landningsplats:
Bakom betongfortet på gräset enklast och säkrast,
annars där du kan.

Max nåbar höjdvinst:
Ca 350 – 400 m

Turbulens:
Du har en  rotor vid hangkanten där en flik av berget
sticker ut mot havet.

På toppen har du en uttalad topprotor, som yttrar sig
som vind i nacken, om du ser ut mot havet.
Starta inte då och där !
Risken är stor din modell skramlar ner för kanten
och förloras.

Om du skulle hamna under hangkanten…då har du
problem…minst sagt.

Enda chansen att rädda modellen är att springa fram
till kanten, så du har ögonkontakt med din kärra.
Tänk på att hålla farten, så du inte viker din modell
Försök gå nära kanten och utnyttja lyftet för att få
höjd.
Om det misslyckas måste du landa framför hanget.
Bäst då att sikta på buskarna till vänster eller in i
växtligheten på den utstickande “Näsan” framför
Platån. “Näsan” kan du relativt enkelt ta dig ner på
och bärga din modell.

Kan du inte sätta modellen i växtligheten återstår
det sämsta alternativet; Det är den stenbeströdda
stranden nedanför Platån.
Då ska du tänka på att inte fjutta runt i småsvängar
för att göra av medhöjd. Småfjutteri gör det upplagt
för en vikning av modellen. Flyg stora cirklar med
tillräcklig hastighet. Ha en plan i huvudet vardu vill
landa så du är förberedd. Att tänka på är att du i
regel bedömmer höjd fel. Du tror du är lägre, än
vad du är. En indikator på höjd är att se på modellens
skugga på marken, om ljuset är sådant.

Annars så landa och be en from bön…

Att förlora modellen och förstå den slagit in i berget
är ingen härlig känsla. Jag har under 45 års flygande
gjort det tre gånger på grund av mekaniska fel.

Att bärga modellen är fysiskt jobbigt och att klättra
i den branta fronten av Hovs Hallar är farligt.

Bakom topprotorn har du  turbulens , vilket gör det
svårt för den ovane att landa modellen.

Det viktigaste är att behålla hastigheten och ha en plan,
hur du ska landa din modell.
I landningsområdet finns det mycket taggiga buskar,
som gör konftti av din klädsel, om du har otur.

Ska du starta din modell på Platåns topp,  ska du kasta
ut till vänster jämte en liten sänka, eller till höger där
Platån just börjar avta i höjd.

Tro mig om förhållandena, jag har flugit här under 45 år !

Vid betongfortet är det avgjort enklare att landa,
då där inte är så turbulent.

Se upp med: Gå ej för långt bak med baslinjen när
du planerar för landningen. I höjd med gärdsgården
är lagom.

Övriga upplysningar:

Hovs Hallar har mycket promenerande turister under
säsongen.
Dyk ej mot mäniskor eller gör låga hispeed passeringar
över promenerande människor !

Vidare finns det nötkreatur och ofta unghästar i området.
Garanterat ofarliga, men nyfikna.

Vägbeskrivning:

Från E6 kör mot Båstad. Kör igenom Båstad till rondell.
Ta till höger i rondell mot Norrvikens Trädgårdar/Kattvik.
Fortsätt vägen längs kusten mot Kattvik.
Vägen svänger 360 grader och går sen över krön.
Fortsätt rakt fram till T-kryss.
Ta till höger mot Hovs Hallar. Kör in på parkeringen.
Till höger mot stora Hovs Hallar en rotationsgrind.
Gå igenom och följ stigen upp på Hovs Hallar.
När du kommer upp har du på vänster sida “Fortet” .
Fortsätter du rakt fram kommer du till topphanget.

Att flyga hang på Hovs Hallar är inte bara en flygupplevelse,
utan är fastmer en estetisk naturupplevelse av stora mått !

 

 

 

Lämna ett svar

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.