….jag skrev på engelska i rubriken,
för att sökmotorerna skulle hitta lättare…
De två sista flygplanen från Växjö som jag vill redovisa är Viggen och Gripen.
Båda är på sitt sätt spektakulära i luften och båda är barn av sin tid.
Jag kommer väl ihåg, när jag såg en Viggen i luften första gången. Det var på F6
och året bör ha varit 1968. Jag tyckte planet var stort och det var det.
När planet svängde på låg höjd med hög lastfaktor tänkte jag, att nu trillar det ner.
Det går inte att flyga på det sättet. Men det gjorde det.
Efter ett par haverier med vingbalksbrott fick Saab ordning på planet och det tjänade flygvapnet i stort i 40 år.
Jag minns, när general Chuck Yaeger var i Sverige och fick åka Viggen i en låghöjdsrunda.
Han var ganska tyst och imponerad, när han kom ner. Han kommenterade, att det är nog
bara svenska och israeliska piloter som flyger så lågt….i alla fall vid denna tiden.
Han ansåg Viggen var en normal representant för ett då modernt stridsflygplan.
Jag rekommendera, r att ni läser Chuck Yaegers memoarer. Det är en pilot 100 %,
som gör och gjorde det han sa. Han flög F-15 tills han var 80 år gammal och var
anställd i USAF med en lön på 1 dollar i månaden. Skulle jag också velat vara,
om jag fått flyga F-15 Eagle !
Ett annat intryck som fastnat i mitt minne, är när en Viggen startar med full EBK stiger
och gör en brant 9 G sväng. När man hör motorns muller, eller ska vi säga brakande
, som studsar mot cumulusmolnen……det är en upplevelse.
Så vitt jag förstår, har vi nu en flygande Viggen som opereras av Swedish Military Historical FLight.
Men jag tror att man håller på med en Sk-37 VIggen också. Det kan man googla på
om man är intresserad.
Sista planet på uppvisningen var en 39-Gripen av sista versionen. Det första intrycket
jag fick av Gripen, när den av någon anledning flög över Halmstad var ljudet.
Ljudet av motorn. Den tyckte jag lät som en gammal Goblinmotor med ett högt visslande läte.
Ungefär som en J-28 som kommit i målbrottet…
Flygmässigt är ju Gripens svängprestanda imponerande. Kan Saab sälja Gripen till
andra länder så säger jag bara ”Lycka till” för det skapar arbete hos oss och ger oss
möjligheten att behålla frontkompentens inom landet.
Nåväl, bilder kommer här och som info om bilderna så är de tagna med zoomobjektiv
max 75 mm, vilket gör att bilderna tappar lite i täthet, när jag drar upp de i storlek.
Viggen i aluminiumblanka ytterkläder.
Viggen taxar ut……
….men fick vända på grund av ett litet tekniskt problem.
Men felet fixades och Viggen kunde starta. Här kör han förbi en J-29.
Uttaxning för start till banänden.
Piloten öppnar alla kranarna
Här kommer flera bilder just på starten, eftersom den är imponerande.
Det går nog att grilla en korv vid motorns utlopp…
Det hörs i alla fall när han startar…
Kolla höger skevroder. Det är uppåtriktat. Kolla sen vänster,
det är nästan inte nedåtriktat. Planet ligger ju bankat åt vänster.
Jag vet inte, hur mycket skevroderbromsen påverkar en Viggen,
men det sätt som roderna rör sig, mycket upp och lite ner, är ett sätt att
eliminera skevroderbromsen.
Här ser man att roderna på nosvingen är nerfällda för att öka anfallsvinkeln och lyftkraften.
Ställ på väg in.
På en av de första uppvisningarna på Le Bourget i Paris, var det meningen
att som vid tidigare uppvisningar att Viggen just efter start skulle rolla.
Men det fick den inte göra i Frankrike, antagligen för att fransmännen inte
kunde göra samma sak med sin Dassault Mirage…….så är det.
En bild som kunde varit tagen 1972
Undrar hur planet varit, om man försett det med 2 lämpliga motorer i stället för denna som sitter i ?
Här kommer han i urtagningen efter en gunga.
Sakta förbiflygning med hög alfa. Tycker att roderna på nosvingen borde varit mer nerfällda i detta aerodynamiska läget…?
En roll med full EBK.
Ingång i en looping.
Troligtvis en svettig pilot efter att ha genomfört ett avancerat flygpass med höga belastningar.
Gripen presenterar sig med en förbiflygning inverterad
Stigande sväng med fullt spett i motorn.
Gripen på väg in i en looping
Jag tycker Gripen är vacker i luften…..men det utstrålar också, som jag ser det, hot.
En sväng med +9 G gör att vingbalken fjädrar, vilken man kan se på vingen i svängen.
Förbiflygning med hög anfallsvinkel, vilket alltid imponerar.
När planet flyger med hög alfa, kan man kolla nosvingen,
som håller detta i grunden instabila plan under kontroll.
Hade nosvingen varit fast monterad och CG flyttats en aning,
hade planet varit lika stabilt som konventionella flygplan.
Gripen med kapsel under buken.
Gripen i en sväng med mycket belastning.
Det inducerade motståndet gör att fuktigheten kondenseras vid vingspetsarna,
då den luft som strömmar över spetsen från under- till översida har hög hastighet,
vilket sänker trycket, så fuktigheten blir synbar. Planets rökgeneratorer var alltså inte aktiva.
Här kan du igen ana den ökade V-formen på vingarna i en brant sväng.
Undrar hur det känns att få flyga en Gripen ?
Jag menar, om man skulle flyga på 5000 m höjd med 800 km/tim och man drar på full grundmotor
och och full EBK…hur känns det när man åker hiss uppåt ? Jag förstår, att chauffören här är
glad för sitt yrke. Hur många av åskådarna tror ni tänker tanken: Tänk om man hade haft hans jobb…?