Kategorier
Airshows

ATT KÖRA SÅ DET RYKER

 

…kan ju vara knepigt med en elkärra.

 

Men nu finns lösningen här. En firma i Tyskland hade med sig sin nya rökgenerator avsedd för eldrivna modeller till förevisning.

Enkelt uttyckt handlar det om,  att förånga en vätska,  som vid processen generar mycket rök. Allt är mycket hi-tech, men såvitt jag såg,  funkade det utmärkt.

 Man kan åstadkomma ca 1 minuts rök med den modell,  man hade med. Allt hänger ju på tankstorlek för rökvätskan och ackkapaciteten.

Röken slås lätt av eller på med en brytare på sändaren. I modellen finns en elektronisk styrenhet , pump, tank med rökvätska och diverse slangar. Själva aggregaten satt här i vingspetsarna och det är inget,  man la märke till,  när modellen var i luften.

Här är en länk till firmans hemsida, där ni kan läsa  om rökgeneratorn, som är såld i många exemplar:

http://www.smoke-el.de/home.html

Tyvärr fick jag inga bilder i luften, men de kan ni hitta på firmans hemsida. Det blev emellertid markbilder, som kan ge en uppfattning,  om hur det verkar.

                                                                    Så här ser det ut på en ganska lite aerobatkärra. När man initierar röken till standbyläge

                                                                     pyser det lite rök ur rören. Det är när pumpen kör fram vätska till värmekammaren,

                                                                      så allt är klart för att lägga rök.

                                                                  Här sitter rökrören i spetsarna. Då de används blir de varma, vilket ställer krav på montering.

                                                                 Närbild och de är professionellt byggda.

                                                                   Sitter med två buntband.

                                                            Den elektroniska styrenheten.

                                                                   Pumpen med matarledning och utgående vätska till respektive vingspets.

                                                                När man flyger skapar ju det inducerade motståndet en vortex i spetsen, som gör

                                                                att röken formar sig snyggt.

                                                            Under en minut kan man slå av eller på och få en omedelbar verkan. Alltså rök upphör

                                                            eller rök på. En minuts rök räcker väl till under ett flygpass med ovanstående modell.

Om ni vill veta mer, gå till producentens hemsida för info.

http://www.smoke-el.de/home.html

mats

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.