Kategorier
Airshows

ÄLDRE PLAN FRÅN TARPS FLYGDAG

 

om ett vingpar är bra,

är två vingpar dubbelt så bra då ?

 

Som jag påpekat tidigare, så är stora skalamodeller av äldre årgång mest populärt vid Tarps flygdag. Därför tänkte jag presentera några av de välflygande modellerna, som deltog.

Vad man märkte var det fina hantverket och hur välbyggt allt var. Men även solen har ju fläckar och P-39 Lightning hade trubbel med sina motorer.

 Tiger Mothen var utsökt och flög som en riktig Moth. Spitfiren flögs av en dansk och såg lite tung ut, men den flög ändå bra. P-51 Mustangen flög så bra den kunde.

Det kom ett par andra modeller också.

Jag gör en speciell artikel om flygdagens absolut finaste kärra, en Mistubishi Zero.

Här är bilder:

                                                                  P-38 Lightning

                                                                           Han hade motorproblem

 

                                                                             Detta var en annan P-38

                                                                                      Spännvidd, tja vad tror du…

                                                                                     Spitfire, version ? Ingen aning Kan det vara Mk19….

                                                                            Start och nu gäller det att balansera modellen så den inte kapotterar.

                                                                             Hjulen har precis lämnat banan

                                                                                Stig öster

                                                                            Bra drag i motorn, som jag tror var en Rossi .61 Re/E/I

                                                                        Spitfire, ett plan som bekräftar uttrycket, om det ser bra ut, flyger det bra !

                                                         Utflytning för landning. Landningen inte helt enkel på grund av smalt huvudställ.

                                                                            Snart, nu gäller det att hålla i spaken och låta planet sätta sig.

                                                                                 En av finaste modellerna. En De Havilland Tiger Moth.

                                                                                     Modellens förlaga från mitten av 30-talet. 80 år sen i stort sett…..

                                                                                      Stadigt som en klippa

                                                                              Inför finalen

                                                                             En tunnelroll

                                                                                     Snart klart.

                                                                                Vackert plan

                                                                                    Inverterat över banan

                                                                               Sakta förbiflygning

                                                                               Orolig himmel

Landning och ni kan se att det är inte lätt. Man ska inte flyga ner en Moth, man ska landa ner den, annars kan den slå runt.

                                                                                  P-51

                                                                              Intaxning

                                                                                     Gör sig bäst i luften

                                        En Cub modell större som just lyft. Närmare bestämt en Super Cub Pa-18-95. Originalet finns i Bonn.

                                                                      Tycker stället ser för struttigt ut….

                                                                                  En annan Cub. Med lite ”normalare” ställkonfiguration.

                                                                       Nosen på en Sopwith Pup med sin LeRhone stjärnmotor på 80 hk.

                                              Eftersom det står ”Kiwi” på kroppen, kan man anta att det sitter en nyzeeländare vid spaken.

                                Hade jag varit pilot under kriget skulle jag aldrig målat riktpunkter på kroppen som denna har…

                                                                           På väg att landa

                                                Landning, se hur hjulen fjädrar ut. Hjulaxeln satt fast vid stödbenen med gummiarmotisörer.

                                                                     Uppdraget genomfört.

 

 

mats

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.