Kategorier
Motorsport

FALKENBERG CLASSIC RACING 2019 DEL III

 

 

 

 

 

Troligtvis de sista statiska bilderna

från Falkenberg Classic Racing 2019

 

 

 

Här får du de sista bilderna,  jag tog under mina promenader
i depån.

Jag har många, men jag inte publicera allt.

Jag har med bilder på,  vill jag påstå,  publikens favoritbil,
en Austin A35, som grönlackad pilade runt falkenbergsbanan
som en liten bakelse av grön marsipan.

Bara att se denna något anakronistiska bil på banan, är ett
bevis på,  att allt är möjligt i motorsport…nästan i alla fall.

Denna lilla gröna bil med sina runda former ger mig lite
Walt Disney vibrationer..
Denna bil skulle kunna förekomma i en Kalle Anka tidning…?
Den hade där gett precis rätt intryck i seriernas värld.

Jag säger inte detta som något nedlåtande,  utan det är ett
intryck,  jag erfar.

Förresten en kuggfråga…

Vilket bilnummer har Kalle Ankas bil i seriernas Ankeborg ?
Ditt svar är helt korrekt. Den har nummer 313.

Du kan sortera in bilnumret i din hjärna under avdelningen
”Onödigt Vetande”.

Den kommer troligtvis… aldrig att vinna, men den sprider
glädje och gör fin propaganda för den finaste arten av motorsport,

vilket ger glädje åt åskådaren.

Heder åt bilens ägare och förare Tobias Svanberg !

Här blir det bilder.

 

 

En Austin A 35 fighting face. Bäva månde konkurrenterna !

Inte direkt Pinifarina som har haft hand om designen…

Kanske inte en tiger i tanken, men en tank i kofferten i alla fall.

Hade jag varit miljardär,  skulle jag sponsrat ägaren,  med vad
som krävdes för att krama ut absolut max ur denna motor !

Snygg logo i alla fall. Googla om den så får du information om dess utseende.

Ja, nu står det T 41018 på regskylten. Jag tycker Tobias ska göra en ny,
där det står     313
ANKEBORG

Vem kunde ana runt 1962 att denna osannolika design
skulle köra klassiska lopp 60 år senare ?

Den berömda lutande bakrutan. Undrar hur smutsig den blev under regnväder,
eftersom rotorn bakom kanten torde föra skiten rakt mot bakrutan.

Lars Göran begrundar sina bilar…

Lola Mk III

Så här borde Formula I sett ut. Mera omkörningar
mindre elektronik och aerodynamik.

Förgaseriet

Instrument man har nytta av.

Kolla bladfjädern ! Som min morfars gamla vagn…

En SWEBE Cooper. En klenod.

Vattenpump ?

Jämför denna ratt med det som används i dag…

Cooper T 52

Rejäla doningar. Detta är inte beräknat med CAD/CAM.

Cooper ett klassiskt namn inom motorsport. Fast det första jag kopplar
det
till är boxning…till Henry Cooper, som var känd för att ha
boxningsringarnas
absolut sköraste ögonbryn. Han boxade till hög ålder,
men till slut
lämnade han ringen och denna värld för gott 2011.

Ganska spartanskt.

John Cooper byggde förutom bilar, motorer också egna växellådor.

Tänk att få ratta denna bilen….

 

BMC

Mycket och komplicerad mekanik.

Min favorit nummer två. DKW Junior. DKW = Deutsche Kraft Wagen.

Kolla generatorns placering, fläkt och kylare.
Ganska innovativt.

Man kan väl säga att den hade ett avantgardistiskt utseende då den kom.

Framvagn. Jag tycker om att se, hur man löser problemet i framänden rent tekniskt.

Som du ser här så är det annan utformning på bärarmarna.
Pressad plåt i stället för de vanliga Y-armarna i rör.

 

Föraren ställer in hjulvinklarna, så den ska bli lättkörd.
Jag får lite Lotus 49 vibbar då jag ser bilden…

Du ser instrumentet där bak för att ställa in vinklarna.

Merlyn kunde i alla fall göra snygga inredningar…

Ser du ett H där bak ? Hewland växellåda.

Novamotor. Där Ronnie Peterson köpte motorer till sin Techno F3.
En perfekt kombination. Vi som var med och såg honom köra,
förundrade oss över,  att motorn kunde varva så mycket med sina
stötstänger…

Härlig bil. Fiat Abarth 1000 cc. 45 år sen den kom…minst.

Snyggt motorrum utan plotter.

Delar av depån söndagmorgon.

Austin Healey  SpriteMk II. För oss som inte kunde köpa
den stora med en rak 6-cylindrig motor.

Det ser lite avigt ut med denna höga störtbåge…på en Formula V.

Denna bilen lackad i Gulfs racingfärg…

…liksom denna Mustangen.

Själva verket…

Depågatan Falkenberg. Minns förr på tävlingarna…Svindyr depåbiljett
för att få gå där.
Men verkligheten kom ifatt bilsporten tack vare konkurrens
från all media.
En annat fjanteri jag minns med avsmak…var att man
mitt under tävlingen höll en paus på minst en halv timma!!!
för att publiken
skulle köpa korv . Jag vill inte betala för en paus, jag vill se tävlingar !

Då avser jag de tävlingar,  som gick slutet av 60-talet till slutet av 70-talet.

Vem minns inte detta märke ? Minimarcos till exempel ?

Denna bilen misstar man sig inte på.

Inte direkt Motorhomes som på Formula I tävlingar.
men det går i alla fall.

RPB = Racing Plast Burträsk.

Snart så…Göran !

Den här gången ska jag ta konkurrenterna !

Full fart i depån inför loppet.

Reynard växellåda.

Ingen kevlar eller kolfiber här inte…

Du ser…rejäla knutkors på drivaxlarna.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.