Kategorier
Flyghistoria

BARA LITE DIVERSEBILDER……

 

från mitt omfångsrika arkiv….

för det har ju inte hänt så mycket nytt, vad gäller flyg.

En tragisk olycka i  USA där pilot och wingwalkern omkom. Video hittar ni på  YouTube.ser det,
för låg fart, tveksamheter i manövreringen i inverterat läge och feledömning av piloten. Men som sagt
, det är mina slutsatser av vad jag såg på videon.

Den stora flyguppvisningen i Paris på Le Borguet har hållits med deltagare av alla stora tillverkare.
Dock inga från USA som visade deras militära plan……..

Ryssarna visade sin SU-35 och ok, det kan mycket. Men att flyga ett plan olastat med min
bränsle för en 8 minuters display, det är en sak. Att flyga med full vapen- och bränslelast är nåt annat.

Här kan ni se flygplanet.

För egen del har jag flugit hang och mycket termik. Mina hangmodeller går som på räls och trots de har nästan 10 år på nacken, tror jag mig kunna matcha de modernaste kärrorna utan att ta i för mycket. Jag tänker på min Arrow. En härlig modell, som har oanad kapacitet och som rätt flugen är hypersnabb under rätt omständigheter.

Termik flyger vi på ett nytt ställe som på alla sätt är bättre än på klubbfältet, då det bland annat är mindre känsligt för sjöbris och det är lättare att flyga där för oss åldringar som har krämpor, vilket gör det svårt att flyga på klubbfältet på grund av bestämmelser och regler som säger du måste stå på viss plats när du flyger. För mig med min skadade halskotpelare och mitt hjärta är det omöjligt.

Jag flyger aldrig 10-15 minuter när jag flyger. Jag flyger kanske 2-3 timmar och då klarar jag inte att stå upp. Såärdetmeddet !

För att ni ska få nåt intressant att se på kommer här en fin video från The Old Warden Aerodrome där The Shuttleworth Collection finns med sina fina plan. Jag har varit där flera gånger och jag rekommenderar ett besök om ni är intresserade av flygkultur.

Strandskatorna har synpunkter på min flygning, när jag plåtade ute i Oceanhamnen.

   …så de sa de skulle visa hur det egentligen ska gå till….

…skratt- och fiskmåsarna skulle inte vara sämre…

Pär Lundqvists segelmodel från 1952 i luften. All eventuell symbolik är tillfällig…..

…här strålar ett himmelskt ljus på Pärs kärra…

Hökafältet Midsommarafton kl 1200. Hotande höga moln, men det blev inget av det.

Ett par stänk kom och de inväntades under tak.

      En humla pollinerar………

   Vad detta är för växt ? Ingen aning, för jag hade inte med Linnés Flora, så jag kunde inte

                                                                     examinera den.

Detta är Blåeld fotograferad i hamnen i Halmstad. Dök upp här efter att ett fartyg lossat kalksten från

Gotland. Växer i hamnen där det är torrt och grusigt. Till exempel vid järnvägsspår.

För det vetgirige: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5eld

Vår traktors nya tank…

        Kastanjeträd vid Sperlingsholm

  Märkliga utväxter på träden.

Här har denna konstiga figur kommit springande i full fart och stuckit huvudet i sanden eller…?

Klockan 2212 på kvällen.

mats

Kategorier
Väder och vind

BARA EN LITEN PÅMINNELSE OM……

 

…att om 6 månader kan det se ut som på bilderna.

 

Jag vet,  det är Midsommar  på gång och därmed har vi årets ljusaste dag. Det är ju härligt.

Vad som är mindre härligt,  är ju att dagarna efter midsommar börjar nedräkning till den tid,  då dagsljuset blir mindre och mindre. Ända tills vi kommer till och passerar Vintersolståndet.

Men det är inget att göra något åt, mer än att man som modellflygare utnyttjar den varma och ljusa tiden för att modellflyga.

Det är sommarens termikflyg,  jag drömmer om på vintern. Man har en idealbild med sol, + 25 grader och 4/8 Cumulus.

Avan på 400 m stigande med 5 m/sek,  som den indikerar via variometertelemetrin.

Man sitter i sin stol i skuggan och känner sig något så när i ett med naturen. Fast stolen sitter jag inte i nu mer på Höka.

Vi har hittat ett fint ställe för termikflyg en liten bit från kusten,  där förhållandena på alla sätt är bra, både för modeller och pilot.

Här är lite bilder hur vintern var. Så nu gäller det att fånga ögonblicken !

                                                                    Morgonfrosten i vintras.

                                                               Finns det ett ändligt antal former för snö- och iskristaller ?

                                                                   En rådjursget ganska rund om magen. Snart sätter den riktiga fosterutvecklingen igång

                                                                   triggad av hormoner som vaknar till liv av det ökade ljuset.

                                                                   Ett styck Pär Lundqvist och ett styck Klemm 25.

                                                                  Hangaren med en för tillfället obesatt gambänk.

                                                                   Vår klubbstuga. Byggd 1934 av Origoverken för deras tjänstemäns semestrar på Östra Stranden.

mats

Kategorier
RC-Utrustning

MODELLFLYGAFFÄREN SOM FÖRSVANN…..

 

….och gjorde mig lång i ansiktet….

 

I veckan reste vi till Tyskland för lite semester. Naturligtvis ville jag köra in till Staufenbiel i Luebeck , hos vilka jag handlat i 25 år och alltid varit nöjd.

Så när vi körde inom Luebeck och in på Schönböckener Strasse sa jag till ressällskapet, att här ligger affären till höger……trodde jag ja.

Där fanns ingen affär ! In och googla. Resultat: Affären nerlagd…..Kanske inte konstigt att även en stor etablerad modellhobbyfirma märker av konkurrensen från HobbyKing i Kina.

Kollade lite vad som hänt och man har koncentrerat verksamheten till ett fåtal platser. Ni kan läsa om det här:

http://www.modellhobby-shop.de/

Staufenbiel var ju ytterst gynnsamt att handla hos, speciellt innan vi var medlemmar i Unionen. För det första låg priserna ca 30% under de svenska minst och sen gick man till tullen i Puttgarden och fick stämplat så fick man momsen tillbaka ca 13 %.

Så nästan halva priset gav man hos Staufenbiel.

Jag handlar fortfarande hos Staufenbiel,  när jag är i Hamburg eller Berlin. Han som är chef i Berlin heter Dirk Marquard och är en väldigt trevlig och hjälpsam person.

Att beställa via nätet från Staufenbiel är enkelt och man behöver inte vänta 4 veckor på prylarna,  utan det tar i regel 3 dagar.

En annan firma jag gynnar är:

http://www.der-schweighofer.at/

i Österrike. De är också billiga och snabba med leveranser.

Japp så är det. Kör inte in till Luebeck för att leta efter Staufenbiel.

Men om ni ändå är där så kör ut till Moisling och besök Citti. Ett  enormnt inköpscentrum. I samma byggnad ligger Media Markt, som nästan skapar svindel hos kunden med sin överväldigande varuexponering.

mats

Kategorier
Okategoriserade

U CAN DO 3-D…..

 

…..står det på Oves kärra….

 

Ove Öster var nere på fältet häromdagen med sin 3-D modell och tog sig några rundor.

Ove håller normalt till nere hos Laholmklubben vid deras fält mellan Vallberga och Laholm. Det är ett fint beläget fält där  bland annat förutsättningarna för termik är bättre än hos oss, då fältet ligger längre från havet.

Här är några bilder jag tog:

                                                                    Förberedelser för start under överinseende av sittande chefsmeken…

                                                                   Koll av motor. En Saito 4-taktare.

                                                                  Ja här ser ni själva vad det står på modellen.

                                                                Framkörning till bana 09 för start

                                                                  Upp kommer man alltid

                                                                 Bra drag i en 4-taktare

                                                                  Då är det bara att flyga då…

                                                                   Pilot och mek djupt fokuserade

                                                                  ..å ena sidan……

                                                                   Den här modellen med taprerade vingar och spännvidd ytterligare 60 cm…hade varit nåt.

                                                                    Att modellflyga är ett sätt att leva…

 

 

mats

Kategorier
Segelflyg

DUBBELDÄCKARE OCH TERMIKFLYG….

 

….hänger det ihop eller ….?

 

Jo,  om man är modellflygare,  kan det göra det.

Det var återigen super för modellflyg i dag onsdag. Åkte ner till Höka och träffade Göran,  som hade med sitt biplan, var det en Ultimate…? eller en Skybolt…? Ni får ursäkta,  men jag är dålig på modellernas namn.

Jag tog lite bilder på Görans modell,  när han flög.

Efter fotosejouren körde jag ner till platsen,  där vi brukar flyga termik/hang. Det är vid TJärby Kyrka,  där en Litorinavall utgör hanget. Inte högt men trivsamt och utmanande att flyga på under tveksamma omständigheter.

I dag låg vinden på nästan rakt in och eftersom jag var där först , åkte kärran ut med en gång. Termiken tog jag på 50 m och jag for upp till 350 m. Termiken var stark och släppte med jämna mellanrum. När det bildas termik framför hanget lyfter det dåligt, så man måste starta i rätt ögonblick.

Pär flög sin lätta balsamodell,  som han lyckades landa i toppen på en buske. Men med hjälp av fantasi och företagsamhet fick han ner sin modell utan skador.

Jag flög 2.5 timma termik. En landning gjorde jag mitt i, då ett gäng tyska turister kom och ville se min modell.

Som avslutning, ännu  en kanonfin flygdag . Det man drömt om hela vintern. Så det gäller att passa på !

Här en drös bilder:

                                                                  Göran klar för start bana 27

                                                                     Upp ska det !

                                                                    Motorerna är starka nuförtiden !

                                                               Utflygning

                                                                   Jaha, stiga var det ja…

                                                      Passering

                                                                  Ett känt numera icke rykande landmärke

                                                              Cruising around

                                                                 Plané

                                                                  Hur går detta ?

                                                                   En enpunktslandning på sporrhjulet.

                                                                  Så vardetmeddet,  säger Göran

….och här kommer ombordbilder från min termikflygning.

 Kameran var inställd på att ta en stillbild varannan sekund…..

trodde jag

Men den var inställd på video, så bilderna är klippta ur videon

och då blir ju inte kvaliteten så bra, men det får duga.

                                                               Vy mot Genevad.

                                                                  Utsikt åt söder

                                                               Samhället Tjärby med kyrkan.

                                                              

                                                                  Mot Laholm med Glänninge sjö.

                                                                    Hangkanten/Litorinavallen.

                                                                  Två sanna modellflygare med Pärs modell under min.

                                                                  Pärs rc-fierade friflygande modell i luften.

 

Bilderna tagna från en video, som togs av en GoPro Hero 2. Bilderna klippta ur videon.

Om ni tycker horisonten är svängd, så beror det på att i vissa vinklar märks verkan av fisheyeobjektivet mer än annars.

 

mats

Kategorier
Hangflyg modell

HANGFLYGNING MED MIN ARROW PÅ SEGELSTORPHANGET

 

Nord till nordväst är utlovat…

 

 

för Hovs Hallar för flera dagar denna veckan och i dag måndag fick vi NNV på Hovs Hallar.
Styrkan var enligt SMHI, vilka jag inte litar på, 9-11 M7sek.

Mycket riktigt blåste det bara 5 m/sek, när jag stod på kanten. Jag medför alltid en Silva vindmätare,
så jag kan hålla koll på styrkan.

Segelstorphanget till vänster, eller söder om Hovs Hallar var ockuperat av ett 25-tal kvigor, som skrämde
livet ur ett par skolklasser. Kvigorna är otroligt nyfikna och naturligtvis ofarliga.
Alla är avhornade och vana vid människor.

Nåväl, ihop med kärran, applicera kameran och iväg. Lyftet var relativt bra och jag flög obelastat.
Hanget var termiskt, vilket störde lyftet bitvis. Fast å andra sidan kunde jag utnyttja termiken att vinna höjd.

Jag flög inte för det skulle gå fort, utan bara för att det är roligt. Ingen press, utan man bara glider på
med ganska bra speed och med ett lättkontrollerat plan.

Efter en timma i luften kändes det lagom att landa, vilket är den svåra delen här.
Det är ju så att naturen ändrar sig snabbt  och inget ser ut som förr.
Med förr menar jag, då jag började flyga på HH 1973 ! Nu växer det mycket mer buskar av olika slag,
som försvårar en landning. Har du en snabb modell, är det marigt att komma ner, där man vill.
En snabb modell ökar hastigheten fort, om man trycker lite för att bli av med höjd.
Vidare kan man inte flyga en högpresterande modell sakta, så man riskerar en vikning.
En vikning med tillhörande landning på vingspetsen och hjulning, betyder i regel ett svårt haveri med mycket skador.

 

        De sällskapliga kvigorna på hangkanten.

 

 

Kategorier
Segelflyg

TERMIKFLYGNING……

                                                                  

…….när det är som bäst……

?

har vi haft lyckan att uppleva de sista 4-5 dagarna.

Med ett stabilt väderläge med ost/nordostlig vind har det för oss vid västkusten skapats goda förutsättningar för bestående termik under hela dagen.

Själv utnyttjade jag det maximalt, för det är ju det som är meningen, om man är modellflygare. Var dag har jag varit på Höka och varit i luften redan innan 0900 för att utnyttja den karaktär man har på termiken, innan instrålningen blivit stark.

Det är då mindre och svagare blåsor. När solen står högre blir termikmotorn kraftigare och med lägre frekvens. Med de högpresterande modeller vi flyger i dag,  är oftast inte problemet att komma upp, utan att komma ner.

För att kunna dokumentera mina flygningar har jag oftast en GoProkamera i modellen enkelt fastsatt framför vingen ovanpå huven med kardborreband och säkrad med gummiband och en bit persiennlina. Givande att komma hem och kolla filmen, för att se hur modellen och piloten sköter sig.

Viktmässigt är det inga problem med en GoPro, då jag använder så liten motor som möjligt och så liten acke jag kan ha. Det är ju en termikmodell jag flyger och då finns det ingen som helst anledning att offra vikt och flygegenskaper,  bara för att kunna ha en motor, som drar modellen rakt upp. I så fall,  hade jag flugit en annan typ av modell.

Peter från klubben kom ner med en elseglare, som väl hade något äldre konfiguration. Ingen Kevalr/Kolfiberkonstruktion, utan en klassisk modell med uppbyggda vingar.

Peter fick uppleva en riktigt fin flygdag med kraftig termik.

I lördags skulle jag flyga på Höka, men var tvungen att ge mig av efter 2 minuter i luften. I stället åkte jag en bit in i landet då jag skulle vara behjälplig med en annan sak.

Vädret var ju perfekt, om än aningen varmt, så efter att ha gjort det jag skulle,  satte jag ihop min Ava och startade mot en himmel, som var 5/8 Cu med hög molnbas. På 50 m höjd fick jag en blåsa som tog mig till 600 m på mycket kort tid.

Trots jag drog full aerodynamisk broms,  steg Avan i planflykt kraftigt. Genom att gå på en enveten rakkurs kom jag ur termiken och sjönk. Om jag lägger min modell i störtspiral,  sjunker det också snabbt utan att överskrida maxfart. På samma sätt,  med samma inställningar, alltså full höjd, lite sidorode och full broms, har jag som failsafeläge. Då kommer modellen ner lite som en friflygande modell som fusar. En roterande rörelse med modellen i horisontellt läge kraftigt sjunkande på ett kontrollerat sätt.

Efter en timma i luften landade jag i hästhagen ganska välstekt efter att ha suttit i solen. Det märktes senare……..

Här blev det lite bilder.

  Vår nyrenoverande dragare står parkerad med hissad flagga.

                                                                Lennart berättade att det var problem med matarpumpen, men att den skulle bytas

                                                                 till en elektrisk sådan.

 

 

Är det så här det ser ut när asfalten blommar….?

    Ser nästan ut som om kärran och skyffeln väntar på någon arbetsvillig….

  En av föreningens hyregäster har bråda dagar nu.

De enda åskådarna jag hade när jag flög, var dessa två ganska uttråkade mekborden…

  Peter monterar sin elseglare, som jag tror är resultatet av en obyggnad av en äldre

                                                              termikmodell, så man lätt ska ta sig upp i termiken.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

 Peter med sin modell i termiken. Bilden tagen med en vanlig kamera utan zoom.

En flygare som njuter….vilket är väl meningen med hobbyn eller …?