Holländsk båt på väg ut med paying guests.
Ett cruisingship i Kattegatterminalen
pågår just nu………..
och stadens honoratiores är fullständigt till sig i trasan. Aldrig har gräsmattorna hos kommunen varit så välklippta och aldrig har väl rondellerna, som i vanliga fall ser ut som en vildvuxen djungel varit så välansade. Ja, nog finns det resurser.
Klart att alla vackra och som de tycker betydande människor var inbjudna till det som kallas “VIPTÄLTET” nere i hamnen för att se och synas. Fast jag tycker att de som står för fiolerna, det vill säga skattebetalarna i Halmstad, borde varit bjudna. Men det är ju som alla vet att “Nån Annan ska göra jobbet och Nån Annan ska betala”, för det är ju lätt att betala med andras pengar.
Minns ni golftävlingen förra året i Tylösand ? Minns ni vad det kostade kommunen ? Nä, jag kan tro det !
Men skit samma, nu är bätarna samlade vid kaj, ölet rinner nerför struparna och pengarna rullar. Nästan alla är glada.
För den som aldrig sett stora segelfartyg förr är det värt ett besök. Ta och kolla “Sedov” som ligger i Östra Hamnen. En fullriggare, det vill säga ett fartyg som har rår på alla masterna, som kommer från Ryssland.
Fakta om Sedov:
The Sedov, originally named the Magdalene Vinnen II, was launched in Kiel in 1921 at the Friedrich Krupp Germaniawerft at Kiel, Germany, for the shipping company F. A. Vinnen & Co. of Bremen, one of the largest German shipping companies at the beginning of the 20th century. The shipping company initially objected to have an engine installed in the ship, but the ship yard (with backing from a Government committee) successfully argued for an engine, making the ship the first sailing ship with auxiliary engine designed to modern principles.
The Magdalene Vinnen II was at the time the world’s largest auxiliary barque and exclusively used as a cargo ship with a crew that was partially made up of cadets. She sailed on her maiden voyage on September 1, 1921. Her voyage took her from Bremen via Cardiff, where she took on coal, to Buenos Aires. Despite bad weather, the journey from England to Argentina with holds full of coal took just 30 days. The Magdalene Vinnen II carried all sorts of cargo: apart from coal, she took timber from Finland, wheat from Australia, pyrite from Italy and unit load from Belgium. The four-masted barque made two voyages around Cape Horn to Chile. Until her last voyage under the Vinnen flag in 1936, the ship sailed to Argentina, South Africa, Australia, Reunion and the Seychelles.
Kommodore Johnsen
On August 9, 1936, the Magdalene Vinnen II was sold to Norddeutscher Lloyd, Bremen and renamed the Kommodore Johnsen. The new owner modified her to a cargo-carrying training ship. More accommodation was provided, as the ship, apart from her permanent crew, was to have a complement of 50 to 60 trainee officers on each journey.
Ett annat fartyg värt att se på, är skolfartyget från Colombia ,som ligger Östra Hamnen.
Så har ni inget att göra, ta en promenad.
Här är lite bilder, tagna i uselt ljus men håll tillgodo:
Angöring
Sedov lägger till assisterad av bogserare.
Det columbianska skolfartyget
Sörlandet från Norge
här är ett galleri med fler bilder. Klicka på “View with PicLens” så kommer de automatisk som en slideshow.
[nggallery id=70]
mats