var jag inbjuden till.
Denna banderoll önskade gästerna fina flygningar.
Jag har besökt MFC Tarp och deras FlugTag ca 10 gånger och det är alltid lika roligt att komma dit. Människorna i klubben och invånarna är vänliga och tillmötesgående. Eftersom flygklubben har ordnat sin flygdag för 40 gången, har naturligtvis föreningen en stor rutin att få allt att fungera. Det är en stor uppgift att få en flygdag av denna kaliber att flyta på. Men det går, tack vare att alla medlemmarna ställer upp solidariskt för att ro evenemanget i hamn.
Inget gnäll eller det vanliga “Nån annan får göra det”………
MFC Tarps trevlige ordförande, Jörg Keil.
Tarp ligger ca 30 km söder om den tyska staden Flensburg, som i sin tur ligger nån mil från den danska gränsen på Jylland. Att åka dit är enkelt. Man kör Öresundsbron och sen vidare över Stora- och Lillabältsbron. Öresundsbron kostar 175 spänn enkel tur, om du har brobiz. Storabältsbron kostar med husvagn 335 danska kronor enkel resa. Hela resvägen från Halmstad ca 40 mil.
En tysk modellflygare sitter i gyttjan….Undrar vad han sa till sin fru när han skickade ut henne i ösregnet
Kanske …..Putta på för f-n!
Härligt väder sett inifrån min husvagn…..
Väderleksutsikterna var inte hänförande, men jag har varit med om dystra utsikter förut och sen har det blivit bra trots allt. Så jag åkte ner. Framkomst med husvagnen ca 1600. Med tanke på att jag under torsdagen kört hela resvägen i ösregn, drog jag slutsatsen , att campingen troligtvis är så gott som tom….jag bedrog mig, för campingen var nästan full redan på torsdag eftermiddag.
Eftersom trakten hade fått 70 mm regn sista dygnet, var det surt vid avfarten från vägen in på campingen. Jag rekade nerfarten, snodde på med bil och husvagn så det fort det lät sig göras och……..fastnade i leran. Vad gör man ? Ösregn och inte en människa ute, för är man klok så håller man sig i sin husvagn, när regnet ramlar ner. Genom att lägga ut flis framför hjulen tog jag mig sakta framåt mot en uppställningsplats. Dock förstod jag, att detta sätt att flytta mitt ekipage skulle kräva 10 timmar, innan jag var på plats.
Ett gäng danskar med krattor och spadar jämnar ut flisen man la ut för att göra ytan farbar.
Japp, här satt man..
Nyklippt. Vad annars ?
Obligatoriskt skyddsnät för publiken
Klubbhuset
Öltält/diskotek
Garage för gräsklipperimaskinerna.
Bekvämlighetshuset
Klubbhuset med grill och rök.
Men då kom en ängel från intet. Det vill säga en glad tysk modellflygare med en stor 4-hjulsdriven Mercedessuv.
“Av med husvagnen och koppla den på min krok”, var ordern.
Sen tog det 1 minut så stod min husvagn på plats och räddaren i nöden kom in i husvagnen och fick en öl för besväret.
Denna hjälpsamme man stod sen standby för att kunna dra in gästerna vagnar på plats. Heder åt en sådan modellflygare.
Sålunda var man på plats, det som återstod var att koppla elen till min husvagn, så jag fick värme och power till datorn. Ut med kabel och anslöt i skåpet. Säkringen löste direkt och ett tiotal husvagnar och husbilar mörklades.
Något var fel i det jag anslöt naturligtvis. Inte så roligt att börja felsöka i ösregn. Men än en gång stod lyckan mig bi. Grannen var ElektroMeister och hans kompis var elektriker och de skred genast till verket. Efter systematisk felsökning var felet att härleda till en av mina europakontakter, där klåparna som monterat den hade skadat isoleringen i kablarna, när de skulle flå höljet. Det gjordes om av yrkesmännen och sen funkade det. “När vi ändå håller på, ska vi kolla upp ditt 220voltssystem i husvagen” sa elektrikerna. Sagt och gjort, de gick igenom hela husvagnen och vidtog de ändringar som var påkallade av behovet.
Sen funkade allt vad gäller strömmen och lugnet lade sig över husvagnar och husbilar.
Uppskattningsvis 300 husvagnar och husbilar. Troligtvis fler för campingen räckte inte till.
Det fina klubbhuset.
Klubben beordrade ut det grova artilleriet för att bekämpa blötan.
Det var en aning blött…..
Flisbeläggningen. Nu visade det sig, att marken torkade upp rekordsnabbt tack vare solskenet och då var det inga svårigheter att flytta fordonen.
Jag fick ett glatt gång danskar med eget öltält som grannar. Jo det var livat och glatt i tältet på natten….
En dansk modellflygare med sin MG och sin lilla husvagn. Kupolen fick han hissa upp, när han skulle stå upp och laga mat…..Tja varför ska man göra det komplicerat ?
En av mina tyska modellflygkompisar. Kommer varje år och har alltid med ett lass med modeller, som han säljer på loppmarknaden. Dessa modeller är otroligt välbyggda och är till 99 % inga så kallade färdigmodeller, utan det är klassiska byggsatser. Som ni förstår är det inga svårigheter för honom att sälja sina alster.
Nu hade man bara att invänta fredagen och den fria flygningen. Den är roligast, för då kommer de mest udda konstruktionerna fram.
Många av besökarna hade jag träffat förut och att gå runt bland husvagnarna på kvällen var en fara, för man blev inbjuden på öl och annat överallt.
Ja, så slutade första dagen i Tarp och jag somnade med from önskan , att vädret skulle bli, om inte bra, så i alla fall bättre !
Det kommer flera inlägg om Tarp så häng på låset och förvänta det oväntade !
mats