kan man väl säga att dessa modellerna representerar.
En Transall C-160, som är en transportkärra, vilken det tyska flygvapnet använder och Heinkel 162 som också kallades Salamander/Volksjäger /Spatz.
I Tarp har jag sett Transallen flyga de sista två åren och den är imponerande med sin verklighetstrogna flygning. Betänk att detta är en stor modell. Byggd i balsa och trä. Modellen blir mer och mer förfinad, för varje gång man ser den. Man flyger naturligtvis inte aerobatik med Transallen, men man flyger den skalalikt !
He-162 har de sista 10 åren varit en fast punkt på uppvisningen och en av de mest uppskattade. I år hade man två likadana och det var ju spännande att se, när man flög rote i 350 km/tim.
Planen är utrustade med en pulsjetmotor, som har vissa egenskaper. Den går inte att trottla, utan det är allt eller inget. Den drar mycket bränsle så max flygtid ca 6 minuter. Det viktigaste, denna motor för ett oherrans liv. Det är ett mycket massivt dån från motorn kan jag lova och det är väl dånet, den höga farten som gör att den spektakulär att se på. Hur en pulsjetmotor fungerar, kan ni läsa här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse_jet_engine
Vill ni läsa om He-162 så hittar ni det här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_162
Fakta om Transall hittar ni här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Transall_C-160
De båda He-162 gjorde en mycket imponerande och hophållen uppvisning. Naturligtvis flugen av erfarna piloter, för man inte tänka sig olycka med dessa hastigheter. Medlemmarna i MFC Tarp har fått sina nervösa pulsjetmotorer att gå perfekt. Inga missar och de startar direkt med hjälp av tryckluft och en tändspole.
Här kommer bilderna:
Heinkel 162 Volksjäger
Den ena piloten, som är den nästskickligaste radioflygare jag sett. Vem som är bäst? Jo det var Christer Gillgren från Stockholm. Tyvärr alltför tidigt bortgången.
Ordföranden i MFC Tarp, Jörg Keil släpper loss modellen.
Just lämnat startrampen
Snygg kärra
Inte konstigt medhjälparen hukar sig…
Man flög modellern i gunga eftersom de försvann så fort.
Kunde varit en bild från 1945 när planet var operativt. Salamander var ett plan med mycket goda egenskaper, förutom att man hade problem med limmet som höll ihop virket. Salamander var till största delen byggd i trä. Provflygare från RAF som flög kärran efter kriget hade bara lovord. Topphastigheten låg runt 970 km/tim.
En rote He 162
En snabb passering
Att flyga rote med dessa modellerna är inte det enklaste.
Ser väl ut som fullskalakärran på lite avstånd
Så här tätt stod modellerna efter landning i rote !
Efter starttillstånd av trafikledaren taxar man ut till rätt bana
Väntan på att banan ska bli fri.
Full gas
Rotate !
Många hjul att dra in..och han startar utan startklaff……
Ståtlig maskin
Ja, så här ser den ut underifrån
Denna kärran var en modell av en Transall chartrad av Förenta Nationerna/UNHCR
Ganska snyggt eller..och nu har han lite klaff
Fullskalkärran försedd med turbopropmotorer, modellen med 2 x 50 kubik tvåtakt.
På väg in på finalen
Det blåste just vid denna landning hård sidovind…….
så man landade lite på skråen…
…vilken syns här, när piloten bromsar kraftigt
Men här står den safe and sound.
Jag har mycket mer material från Tarp så stay tuned.
mats