tog tag min enkla och välflygande Blue Phoenix,
försedd med en billig kinesmotor ut på ängen nedanför min bostad. Jag var oändligt flygsugen, så det fick bli Blue Phoenixen, för den har aldrig gjort mig besviken.
Flygning är ju mycket mer än att ha en kolfiberkärra med en stjärnmotor för 40000 spänn.
Modellflyg för mig är, att mitt flygande ska skapa en känsla och kanske en flykt från vardagen till en ytterligare dimension. Enkelt uttryckt vill jag uppleva glädje, när jag flyger och att jag kan nå det mål , jag sätter upp för min flygning.
Vädret i dag var 6/8 Cu och Stratus och nästan ingen vind. Min modell försågs med den lilla nyckelringskameran, som numera tar i Hd-format, så jag skulle kunna suga på flygningen efteråt.
Att kunna gå ut med enkla plan och flyga med dessa utan att behöva släpa med en mekanisk verkstad är härligt. Således slängde jag iväg min BF med tillslagen kamera. Klättrade lugnt upp till 300 meter´och slog av motorn. Efter någon minut träffade jag på kraftig termik och jag klättrade så högt jag kunde se modellen. Med det molntäcket det var i dag, vågade jag inte gå högre, då modellen tenderade att försvinna i töcknet.
När man står och flyger sin enkla modell och allt är under kontroll, då känner jag flyglycka och tillfredsställelse. Det jag också känner är ju :Förväntan !
Kommer modellen att bete sig , som är avsett ? Jag vet, att en masonitskiva kan flyga, men när det gäller en modell, så ska den ju flyga , som jag förväntar , den ska flyga. Gör den det, då är dagen räddad.
Efter en timmas flygning landade jag och kollade filmen jag tagit. Men enligt lagen om allts djäklighet, var batteriet nästan urladdat, när jag började, så det blev bara en liten snutt.
I somras, när jag åkte ner till Hovs Hallar sent på eftermiddagen, upplevde jag just en sån dag, jag beskrivit ovan. Perfekt vind och ljummet i solskenet. Eftersom jag kom ner mot kvällningen, stod solen lågt i väster och den färgade ju landskapet i varma färger och jämnade till konturerna.
Inte bara kan man njuta av väder, utan när man sitter i selen och kan koppla av flygandet lite, om det är bra förhållanden, så känner man också dofterna från havet och lukten från strandängarna. En upplevelse jag unnar fler. Känslan när man sitter selen och glider fram över den nordskånska naturen är obeskrivligt. Just det , att det är JAG, som sitter där och flyger och det är jag , som utnyttjar terrängen, naturen och min skärm!
Här är lite bilder, som visar skärmflyg och OT-Friflyg. Jag hoppas bilderna förmedlar en känsla till er och gör er nyfikna !
Skolbacken vid Hammars Backar.
Polenfärjan kryper i horisonten som en skogssnigel.
Ett antal skärmar…..
Att kontrollera sin skärm är en konst bara det.
Endast två piloter kvar i utslagningstävlingen.
Pierre flyger tandem
Lite manipulerad bild, men ger än känsla
Här blommar skärmarna på strandängarna
Gryningsstart i dimman.
Man kan känna lukten av eter.
Trimstart
Det enkla – ofta det roligaste.
60 års erfarenhet av friflyg. Vad han känner ? Jag tror förväntan !
Sten Persson fokuserad
“Hoppas jag hittar termik”!
Luftens och termikens mästare – tranorna som flyttar.
Fly baby fly !
Ja ni ser själva när den konstruerades……….
There is no limit in the sky……….
mats
2 svar på ”STRAX INNAN JUL”
Hej..
Inspirerande inlägg. Som vanligt makalösa bilder.
Hälsar Gamle Buster.
Härliga bilder som gör att man längtar till sommaren