Kategorier
Modellflyg teknik

MAN GÖR SÅ GOTT MAN KAN…..

 

om man är väldigt sugen på att flyga.

 

Eftersom jag ständigt har klagat på uselt modell- och skärmflygväder, kommer det ibland en dag, som inte ser nattsvart ut. Häromdagen led jag av svår flygabstinens och beslöt mig för att göra ett försök.

Vädret var svag vind och i Halmstad till och med lite sol. Ok tänkte jag, jag tar en elseglare, det blåste svag nordlig vind och drar till Hovs Hallar med en kamera på modellen.

Så jag satte min fina GoPro på en av mina trogna Blå Fenixar, såg till att acken var laddad och lastade bilen.

 Bilen ja, det är ett kapitel för sig. Min Golf Fsi “går ojämnt” enligt verkstaden. Nu är det 6. veckan och för tillfället står den på VAG-verkstaden här och de som är reparatörer kliar sig i huvudet…….så därför kör jag en lånad Volvo 740. En traktor som drar 1.5 liter milen. Men den går.

När jag kört 15 minuter kom dimman. Snabbt beslut och sväng vänster mot Veinge ,  där Pär Lundqvist bor. Jag sa, kan jag inte plåta på HH, kan jag ta lite bilder på ditt hus…..

Det var mycket tät dimma, men det har ju aldrig hindrat oss från att flyga, så ut på ängen där Pär hivade iväg kärran med kameran. En kamera är ju ganska tung för en Blue Phoenix, vilket gjorde att trimmet inte var det bästa, till skräck för de får som gick och betade på åkern och trodde sig var utsatta för flyganfall från en träfågel..

Lite bilder blev et och flygtarmen fick sitt. Men som sagt, väldigt kraftig dimma och uselt ljus.

Så här blev det och bilderna är tagna av kameran på modellen. Den är inställd på att ta en bild var 3. sekund.

                                                        Pär, en modellflygare jag flugit ihop med sen den 23 mars 1972. Det är 40 år sen snart…………..

                                                         Hur jag vet datumen ? Jag bytte jobb den 20 mars.

                                                                    Klart man blir lite grå i skägget,  om man fyllt 50….

                                                                 Flygsugen modellflygare på väg ut

                                                                      Där säger piloten, ska vi starta och pekar som Karl den XII. Dock inte österut.

                                                                     Fokuserat startmanskap

                                                                  Dimman låg tät över Veinge som vid Luetzen.

                                                                      Lundqvists modell- och fotofabrik

                                                                           Fåråkern vi våldgästade. Det är fåren till vänster och modellflygarna till höger om någon undrar…….

                                                                       Ett hus jag besökt ett antal gånger.

Japp, väder, det kan man inte råda över, men trots det gjorde jag något av en dag då det egentligen inte skulle gå att flyga.

Man måste vara hängiven och intresserad av sin hobby och dessutom vara beredd på lite mödor.

Då får man fina upplevelser. Allt behöver inte vara komplicerat.

mats

3 svar på ”MAN GÖR SÅ GOTT MAN KAN…..”

Hej Björn , ja vädret rår man inte på. Men man får inte ge upp! Det är det som är viktigt. I synnerhet för oss äldre. Fast jag säger alltid i synnerhet för oss mer erfarna……

Jag var inne på teknikmagasinet på Eurostop och såg en modell, jag skulle vilja ha som bärare av den lilla nyckelringskameran. Modellen ser mycket bättre ut i verkligheten, än vad den gör på bild på deras hemsida.
Sök på: Sprite 750 RTR 2,4 GHz, så ser du.
Rubbet följer med. Ladda och flyg och eftersom modellen är en pusher går det ju fint att ha kameran i nosen. Det blir nog en sån även om det svider i lädret.

mats

——————————————————————————–

HELT PERFEKT MODELL FÖR DEN LILLA KAMERAN.

GOD PLATS FÖR KAMERAN, EPP. 2,4. MM..

OCH ETT BEHÄNDIGT FORMAT, DEN ÄR DU VÄRD MATS.

MVH. BJÖRN…..

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.