Kategorier
Flyghistoria

NYA TIDER……..

 

…………..inom modellflyget.

 

Man märker vid samtal med nya  modellflygare, att tiderna tycks ha förändrats. I dag sitter kineser i långa rader och limmar ihop och stansar ut de flygplan, som vi köper färdigbyggda. Undrar hur deras timlön är ?

Jag har fått reda på,  att nu för tiden bygger man inte alls, ja man lagar inte ens smällda modeller. Varför ? Man kan inte, för man vet inte hur en modell är uppbyggd.

Modellflyg i dag är helt fokuserat på att köpa färdigt och prylar. Ju dyrare, ju bättre, för även om planet flyger som en masontskiva,  så visar det ju,  att ägaren kunde lägga upp massor med stålar för modellen.

Allt nytt är inte sämre. Elflyg är ju en välsignelse. De nya radioanläggningarna är säkra och kan otroligt mycket.

VI som bygger egna modeller, vi är alltså neandertalare i dag. Våra kunskaper är inget värda.  Vi är föredettingar. Så enkelt är det. Men det kan vi leva med.

Vi flyger i vår värld, där vi tack vare att vi har byggt våra modeller och skaffat oss kunskap om aerodynamik  och flygmekanik har lärt oss att ,bygga och trimma modellen, så den får de egenskaper, man vill ha.

 Att flyga en modell är inte rymdvetenskap. Hänger du  på tillräckligt stor motor,  så flyger en gatsten.

 Men att få en modell att flyga som ett riktigt plan, det är en annan sak. Alltså om man vill ha fram karaktären på en Tiger Moth eller Super Cub, så måste man ha en förståelse ,så man kan nå målet.

Jag tänker på en duktig modellflygare vi har i Hökaklubben, hedersmedlemmen Kurt Lennå. Han är nu över 80 år och flyger inte mer, men hans byggen av modeller och annat talar sitt egna språk.

 Han byggde inte bara modeller utan även motorer. Allt från encylindrig dieselmotor av egen konstruktion till 6-cylindrig inlinemotor till sin Spad. Kurt har aldrig under sin 60-åriga modellflygbana köpt en enda byggsats och ännu mindre köpt en enda färdigbyggd modell.

Jag tycker detta är värt all respekt, sen får färdigbyggfantasterna säga precis vad de vill !

                   Kurt med sin egentillverkade dieselmotor. Tidpunkt senare delen av 1940-talet. Bilden togs, liksom den följande av Bertil Dahlqvist,

                 fotograf och framför allt modellflygare.

Kurt med en F-Kärra omkring 1946-1948. Modellen kallades F-Knarr och var en friflygande modell oftast utrustad med dieselmotor.

 

 

Kurt med sin första riktigt snabba hangmodell på Hovs Hallar ca 1970-1971.

Bilden tagen av Pär Lundqvist.

 

mats

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.