Jag fann en bild från Karlskoga Flygklubb på en flygsida.
Det var till min glädje, den Bergfalke som jag tog mitt C-diplom och Cert på en gång i forntiden. Närmare bestämt 1967-1968.
Platsen var Skövde Flygklubb, då ,man höll till ute på Hasslum öster om stan. Jag minns nästan i detalj min första flygning. Det var så, att jag satt i min bil och torkade rutorna från insidan och såg samtidigt upp mot himmeln. Där var en segelkärra, som kurvade i termiken. Det fick mig att genast köra ut till fältet och fråga, om man kunde få lära sig segelflyga. 10 minuter senare satt jag inspänd i framsits i just denna Bergfalke med beteckningen SE-TAZ.
Min lärare var, som han kallades, “Gubben Blom”, som ju var far till Anders Blom, som sedermera blev en dynamisk chef på Ålleberg.
Upplevelsen under denna första start hade enorm påverkan på mitt framtida flygeri. Det var en nästan överväldigande känsla , när vi hängde i släpet och sen när man fick känna på spaken, var dagen räddad.
Så första sommaren tog man C-diplomet och gjorde flygningen klar för certet. Under vintern gjordes teorin och till våren gjordes provet och man fick åka till flygläkaren för undersökning. Sen var det en orolig väntat på certet, som skulle hämtas på posten mot postförskott.Jag minns exakt hur det gick till när jag gick till posten och hämtade min cert.
Direkt efter åkte jag ut till flygklubben, ringde en bogserpilot och flög min premiär under eget cert.
Flygplanet är ju ett beprövat skolplan byggt av Scheibe Flugzugbau i Tyskland. Denna Bergfalke, SE-TAZ hade en egenhet, som besiktningsmannen på Ålleberg, Klevstig, även kallad Klevas hade skrivit in i planets loggbok.
Där stod: Planet kan under vissa förutsättningar fås i en spinliknande rörelse. Detta skulle man ju pröva naturligtvis. Speciellt om man var uppe och flög med nån passagerare.
Att man kunde få till en spinliknande rörelse, berodde på en liten skevhet i kroppen efter en groundloop, om jag minns rätt.
Ja, här är bilden på planet, som inledde min flygkarriär¨:
Här är Bergfalken. Om nån vill köpa den så är den till salu. Enligt luftfartsregistret är den fortfarande luftvärdig.
mats