Kategorier
Hangflyg modell

RENOVERING ARROW DEL II

 

…utfördes i dag måndag.

 

Eftersom jag är morgonpigg,  var jag uppe och slipade redan strax innan 0700. Till grannarnas fasa kanske. Eftersom jag är lat i vissa lägen, använde jag min DeWalt skruvdragare som slipmaskin. Jag hade köpt lämpliga slipcylindrar och hållare på BilTema, som underlättade slipjobbet.

Kroppen slipade jag ute på balkongen, så slipdammet skulle blåsa bort. Det är så,  att när man slipar laminerad väv,  bildas små vassa nålar av väven, som har en förmåga att fastna i huden och orsaka en seg klåda.

Med hjälp av skruvdragaren gick det fort att slipa bort det värsta. Sen fram med våtslippapper, lite diskmedel och vatten,  så fixade sig resten snabbt. Slipade med 220-400.600-papper tills kroppen var len som siden.

Därefter var det vingens tur,  som fick en omgång med våtslippapper,  tills jag var nöjd. Man ska komma ihåg,  att använda en bra slipkloss när man slipar,  där man lagat. Använder du ett löst papper, slipar du inte på topparna. Med en korkkloss tar du bort allt,  som sticker upp.

Nu var det ytbehandlingen kvar. Jag använde porfyllare på sprayburk 2 gånger. Mellan gångerna våtslipade jag och likadant efter sista sprayningen. Sen sprutade jag den röda ytfärgen, som innehåller mycket pigment, varför man kan lägga ett tunt lager. För att hålla vikten nere sprutade jag 2 tunna lager.

Resultatet blev fint….tycker jag i alla fall. En stripe på vingen i svart färg fullbordade verket. Den svarta färgen sprutades oxå väldigt tunt då det är avgasrörsfärg vilket innehåller mycket färgpigment.

Nu återstår att montera ny LiPo-mottagaracke på 6 Volt, nya digitala höjd/sidoroderservo i V-stabben samt dra nya servosladdar fram till mottagaren.

Sen är det bara att testflyga !

Här är lite bilder hur det blev:

                                                        Kroppen som hade brutits rakt av.Lagad med BilTemas väv och epoxieplast. Brottet förstärkt med 5 strips

                                                        med kolfiber. Jag lovar denna kropp är nu starkare än någonsin.

 

                                                         Kroppen till Arrow provisoriskt monterad. Modellen sprutad i en varm Fenixröd färg.

                                                      Vingen blev ju tillfredsställande. Hoppas den är lika snabb som innan….. Jag tycker om när skevroderna ser ut som de

                                                      gör här. Skevroder längs hela vingen tycker inte jag är estetiskt tilltalande och dessutom kan

                                                      en sådan konstruktion orsaka aerodynamiska och flygmekaniska problem.

                                                  

                                                             Vingen igen. Jag ville inte montera, då färgen ska få en chans att sätta sig 24 timmar.

 

mats

3 svar på ”RENOVERING ARROW DEL II”

Hej Björn,

du förstår denna modell är ju så gammal och det är ett mirakel, att den fortfarande flyger, med tanke på hur mycket den varit ute för. Den har verkligen fått sina smällar !
Det är ju så, att om man som jag flyger så mycket som jag gör, då händer det saker….
Sitter jag hemma och glor på tv och aldrig flyger, då händer ju inget.
Så varför jag lagade upp den, är ju för man betraktar den som en gammal vän.
Med modellens fel och brister, för det finns vissa egenskaper på den till exempel att den måste flygas relativt fort och att den är nästan omöjlig att få ur en spin, så har den ändå en plats i mitt hjärta !
Vi får se ur den flyger, när jag ska testa den. Väntar bara på silikonklädd servokabel från Staufenbiel i Hamburg. Sen kan jag kabla servona i stabben. Denna kabel är väldigt bra. Spricker inte som den vanliga plastkabeln, utan är mjuk och smidig.

Vi hörs Björn !

Intressant och viktigt, att man kan känna mycke för en modell.
En modell som man upplevt mycke roligt med kan ha ett stort mervärde
som är svårt att förklara för andra…
Den kan ju följa dej lång tid framöver….
Hörs, Björn..

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.