Det blev nästan mer än man klarade….
Jag hade beslutat att åka till Malmen för att kolla det fina museét. Vädret i Halmstad var ok och jag tänkte , det ordnar sig nog uppåt landet också. Så iväg bar det. Mina bil har splitt nya Nokia vinterdäck, så jag hade torrt på fötterna…
Till Jönköping var allt frid och fröjd, men där började det att snöa. Ju längre norrut, ju starkare snöfall. Trafiken drabbades naturligtvis och det manifesterades, genom att långtradare låg i dikena eller stod stilla i backarna. Speciellt utländska trailerdragare hade det svårt. Jag såg flera holländska chaufförer, som lade på snökedjor på sina dragbilar.
Men efter försiktig körning anlände vi till Malmen. Till min överraskning kom samtidigt ett par bussar med danska flygentusiaster. Undrar vad de tyckte om väderläget ?
Att komma in på museét kostar en liten slant. Med det menar jag att det inte är dyrt.
Byggnaden har genomgått en dyrbar om- och tillbyggnad, vilket har resulterat i en av Europas finaste utställningar av flyghistoriska föremål. Museét har fått flera pris, som erkänsla för sina kvaliteter.
Jag strövade, något stressad på grund av vädret, runt i 3 timmar, vilket jag tyckte var lagom. Min energi la jag på fotografering av flygplan. Att plåta här är inte jättelätt. Objekten står ganska tätt, varför det kan vara svårt att särskilja planen när man fotograferar.
Det finns flera olika utställningar, bland annat den nedskjutna Dc-3:an, som bärgades ur Östersjön för ett par år sen.
Det planet har en förnämlig presentation i källaren. Hoppas jag kommer tillbaka och kan studera detta lite mer noggrant.
Vill du flyga en riktig Gripensimulator kan du gör det och det kostar 10 kr/minuten. Jag vill säga att alla som kan flyga en riktig Rc-modell, de kan starta, flyga och landa en Gripen i ett stycke. Synd att tiden går så fort i simulatorn. Simulatorn är ingen leksak, utan en RIKTIG simulator.
Flygplanen märkte man var i mycket fint skick. Noggant restaurerade och i ordning. Man har satsat på kvalitet och inte kvantitet. Här ligger vi Sverige långt framme, när det gäller information och pedagogik om flygplanen.
Utställningen visar ju de plan, som Svenska Flygvapnet har brukat under 100 år. Visserligen hängde en Mig-15 i taket, vilket jag undrade varför, men jag kan förstå, att man vill visa en representant för en möjlig fiende från det kalla krigets era.
Jag tog 1000 bilder och kommer att redovisa delar av dem fortlöpande med eventuella kommentarer.
Flygvapenmuseum kan ni nå via denna länken där ni hittar all info ni behöver om museét och de utställda objekten.:
http://www.flygvapenmuseum.se/
Om du åker till Malmen för at ta bilder, så ska du veta , att ljuset är mycket dåligt. Som på alla andra museum har man svagt ljus, så inte de utställda objekten ska skadas eller blekas av starkt ljus.
Om du plåtar utan blixt, så går det oftast, om du kör i autoläge. Jag körde med mjuk blixt på alla bilderna. Resultatet blev hyfsat. Bilderna har jag behandlat och beskurit för att visa, det jag vill visa.
Här kommer lite bilder:
Entrén med shop där man kan köpa flygböcker, som behandlar vårt flygvapens historia.
Vill ni veta data om planen, så kan ni få det på museéts hemsida. Länk finns ovan.
Thulin G
Läs här om Thulin G :
http://www.avrosys.nu/aircraft/MFV/055-thulin-g-ga/55ThulinG.htm
Motorer på 20-talet var rejäla doningar ! En rak 6:a.
Jag undrar hur mycket kunskap och hur många mantimmar som krävdes för att få till en sådan träpropeller ?
Att tilverka ett plan som detta, krävde säkert mycket stor hantverksinsats. Kolla ljuddämpare
och kylaren.
Det var sådana här övningsplan men lärde att flyga i under tiden för Första Världskriget.
Om det var farligt…….säkert.
Koppar är väl inte det första förknippar med en flygmotor i dag.
Alla motorer vid denna tid hade en bricka med tillverkarens namn och data.
Rejäla ställ behövdes när eleverna landade. Ganska komplicerad konstruktion. Men funktionell.
Skulle ni vilja flyga denna konstruktionen ?
Undrar varför man konstruerade bakdelen av kroppen så smal vid övergången till stabben ?
Ett plan från 30-talet. Buecker Bestmann. Ser ganska modernt ut trots i stort sett 75 år på nacken.
http://en.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCcker_B%C3%BC_181
Användes, tror jag, som sambandsflygplan i Flygvapnet.
S K 12
Maybach MB IVA
En stjärnmotor, eller på engelska Radial engine, har alltid ojämnt antal cylindrar.
3,5,7 eller 9. Sen kan man sätta 2 eller fler stjärnor tillsammans till exempelvis
en 18-cylindrig dubbelstjärna.
Ser ni det lilla röret till vänster ? Jag tror det var där man stack in startveven, som vevade upp ett svänghjul i hög fart så dess levande kraft kunde kopplas in och dra igång motorn.
Kraftigt ställ för att kunna ta upp landningarna
Reduktionsväxeln för propellern.
Den komplicerade mekaniken för reduktion och propelleromställning.
Jag förvånades över den enorma stabben till J-21R
J-21R var ju ett derivat från J-21. J-21 som drevs med en DB V-12 motor och propeller.
Så här såg däcken ut, när man opererade från icke permanentade banor.
Flygplantypen kom sent 40-tal, men jag undrar varför piloten hade så dålig sikt ? Jag menar varför inte en helblåst huv ?
Vapenkapsel för J-21R med akan och kulsprutor.
Ställen höga så planet liknar en stork.
J-21R fighting face.
Det kommer många fler bilder, så håll ut.
Hemfärden?? Ja, att kalla vädret uselt hade varit en underdrift utan like. Det gick, när det rullade, med 50 km/timman. Vid Jönköping lättade det och hemresan ca 30 mil, den tog oss 4 timmar. Inte alltför segt.
mats
5 svar på ”ÄVENTYRSRESAN TILL FLYGVAPENMUSEUM MALMEN”
Tack Mats!
Ser fram emot fler bilder!
Nu “studsar” jag lite F 10 Flygmuseet i Ängelholm Är det något att beskåda?
Att “Biltema” killen har sina Mustang & Spitfire vid sidan av museet hjälper så klart inte,
men när dom övar då är det “Gratis”!!!!
Mvh Rolf
Fina bilder från museet. Överhuvudtaget har du en mycket läsvärd och välgjord hemsida.
Vänliga hälsningar
Alf Höglind, Lund
Hej Alf,
tack för du tyckte om min lilla blogg. Från Flygvapenmuseét kommer många fler bilder, så håll ut !
mvh
mats
Wow-att hitta denna sida var ett verkligt fynd!Det behövs, när man sitter och ugglar denna hemska årstid!
TACK!
MVH/KG
Hej KG !
Roligt att höra av dig och att du gillar min lilla enkla blogg är ännu bättre !
Jag kommer alltid att förknippa dig med din gamla fina Saab.
Hoppas du fortfarande modellflyger, nu när allt är så enkelt med eldrift och bra RC-anläggningar.
Hoppas vi ses igen ! Kanske på nåt modellflygfält eller tiull exempel på Storsegelmeetinget på Ålleberg till sommaren. Du kan läsa om det på min blogg. Där finns mycket bilder både på stora segelkärror och superfina hembyggda motorer som är konstverk. Dessutom videosnuttar.
Ha det gott och välkommen åter !
mats