Kategorier
Flyghistoria

FLYGVAPENMUSEUM MALMEN SISTA DELEN

 

Här kommer de sista bilderna, jag redovisar efter min

expedition till Linköping.

 

 

Nu har jag flyttat mitt bohag och har kommit något så
när i ordning, så igen kan jag ladda upp lite bilder.
När jag var i Linköping tog jag ju en rejäl bunta bilder
och jag kommer att redovisa de sista här nu. Det betyde
r ju inte att bilderna ärt slut, utan det kommer att dyka
upp fler lite längre fram.

Bilderna ansluter till mitt förra blogginlägg om museet
och börjar där jag slutade då.

Håll tillgodo !

 

 

Tp 47 Catalina. Känd från episoden…då Sovjetunionen sköt ner vår Dc-3:a över Östersjön.

Läs här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Consolidated_Model_28_Catalina

Ser faktiskt mer ut som en dreadnaught än ett flygplan….Klumpen ovan nosen är radardomen. Länk:

http://www.aef.se/Avionik/Notiser/Flygradar%20PS-19%20notis.htm

http://www.aef.se/FHT-dokument/Flygburen%20spaningsradar%20PS-19A.pdf

2 st 14-cylindriga Twin Wasp R-1830-92 stjärnmotorer på vardera 1 200 hk drog  Catalinan genom luften.

Catalinan flög första gången 1936 och det finns exemplar som flyger än.

En kraftig uppbyggnad på det infällbara huvudstället. Vid landning på vatten
fälldes vingspetsarna ner och tjänstgjorde som pontoner för planet på vatten.

J29 Flygande Tunnan.

Ett flygplan som vi lyckades bygga, efter att vi hade myglat
till oss aerodynamikdata från det tyska flygprogrammet just
efter kriget. En mycket lyckad konstruktion uppbyggd på vår
tillgång till Goblinmotorn från England.

Mycket haverier till en början vid landningar. Beroende på
att piloterna inte använde sidoroder för att häva Yaw.

J34 Hawker Hunter. Enligt många det bäst flygande jetflygplanet.
Kan ses i luften på de flesta flyguppvisningarna.

Läs mera: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hawker_Hunter

Två representanter för det Kalla Kriget: J 34 och luftvärnsroboten Bloodhound.
Jag minns de batterier som stod uppställda nere vid F10 för att kunna försvara
anläggningen.

Läs mera: http://en.wikipedia.org/wiki/Bristol_Bloodhound

Mig 15, vad den nu ska göra på ett svenskt museum..?
Mig veterligt har aldrig Mig 15 ingått i det svenska
flygvapnet  ?

J 29 det första svenska jetplanet med efterbrännkammare.

Jag säger som chefskonstruktören på Lockheed Skunkworks,
Kelly Jonson sa: If it looks good, it flies good!

Inget tjafs, bara ett väl fungerande flygplan. Hade en bedrövlig statistik mot
amerikanska  F86 i Korea, beroende på att amerikanarna hade radarsikte
till sina kanoner och träffade.

Men rejäla akan hade man . 2 23mm och en 37 mm kanon.

Läs mera: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mikojan-Gurevitj_MiG-15

En välpolerat SAAB Safir.

Läs mera: http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_91_Safir

Tjusig kärra…..eller ?

Försänkta nitar i konstruktionen

Här syns två  23mm akan och en 37 mm akan.

Lite bucklor och annat…men det flyger i alla fall.
Inget finsnickeri direkt, men varför ska man ha det ?
Det är ju resultatet som räknas.

Dykbromsar utfällda. Kolla skidan under kroppen som
ska ta upp eventuell markkontakt vid start eller landning.

Här kan ni se att sidorodret är vridet, för att kompensera för propellerströmmens sneddragning.

Venom

Venomen plåtat rätt in i själva verket.

Extra fena på vingen till Venomen, för att hålla krav luftströmmningen längre vid vissa anfallsvinklar
och belastningar.

Denna extrafena visar ganska bra var lyftkraften genereras på en vingen.

Jämför detta nosstället med det på en J 21 ! Då ser man vad en jetmotor gör, som inte en propeller klarar.

I källaren finns vraket efter den nedskjutna Dc-3:an som
bärgades för ett par år sen. Mycket mörkt och svårt att plåta.

Kalla kriget salen.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.