Inte bara kolfiber och kevlar.
En ASH-26. Länk att läsa: http://en.wikipedia.org/wiki/Schleicher_ASH_26
Sen gammalt vet jag, att segelmodeller är populära i Tyskland. I Tarp, som ligger en bit från havet, har man goda termiska förhållanden.
Landskapet lämpar sig väl för termikflyg och av egen erfarenhet kan jag säga, att termiken var på lördagen mycket kraftig.
Det är, som rubriken anger, inte bara sofistikerade modeller som flyger, utan man bevarar traditionen med konventionella balsa- och träbyggsatser. Ofta bygger man stora, 3-6 m spv trämodeller från scratch. Det fanns flera exempel på dessa.
De moderna planen var av väldigt hög kvalitet. Flera tyska mindre firmor tar fram väl berabetade byggsatser och så kallade RTF-modeller utförda i konstmaterial. Priset är högt och ligger för en 5 m kärra med lite tillbehör på ca 20000 spänn.
Jag har aldrig sett gummirep användas, utan vad som gäller är flygbogsering. Bogserarna är av modell Wilga, som kan dra upp 3 modeller samtidigt.
Ett andra sätt att komma upp är, om vi inte talar om elseglare, är att man använder en infällbar motorpylon och el. Funkar väldigt bra.
Skulle jag köpa en större seglare, skulle jag satsa på det. Danskarna bogserade upp mindre segelmodeller, 3 m och liknande med hjälp av små bogserkärror. Det går aldrig tänkte jag, men upp åkte modellen utan prut.
De som flög, flög sina modeller mycket högt. Flera låg i molnbasen. Förstår inte hur de kunde se sina modeller ibland. Själv var jag något försiktigare med min HyperAva.
Här kommer en samling bilder med kommentarer och eventuella länkar:
Modellen ca 4 m spv. Uppdragen av infällbar motor på en pylon.
Piloten som flyger sin ASH-26
Detta är en skalamodell av ett plan. Originalplanet är en skolkärra.
Skolkärror i Tyskland har beteckningen D-XXXX, alltså D för Deutschland och 4 bokstäver.
En single-seater har beteckningen D-1234, alltså D för Tyskland och 4 siffror.
Här är motorpylonen infälld och kärran ser ut som vilken segelmodell som helst.
Just före sättningen
Landning med indraget ställ men med klaff ansatt.
Motorarrangemanget.
Kolla hur man löst infällningsproblemet med snurran.
Klart starta bana 28
…och där är stjärten lyft….
piloten kör modellen på stället för att plocka fart.
Där flyger vi. Kolla hur vingarna ökar sin V-form, när de belastas.
Stighastigheten var förvånansvärt hög. Piloten sa att det räcker man kan göra 3 uppstigningar
för man är ju ute efter att termikflyga, inte för att motorflyga. Färre stigningar ger mindre acke,
vilket ger mindre vikt och lättare plan, som påverkar flygegenskaperna positivt.
Vacker kärra. Originalet byggs av Schleicher.
Denna Salto var väldigt fin och snyggt byggd. Kostade oprutat 1500 spänn.
Frigolitflarnen till vänster fanns det i högar att köpa.
En L213A . Länk: http://www.valentamodel.cz/index-aj.htm
Jo trävingar finns än…
En Hawker Seafury byggd som hangmodell !! Går enkelt att bygga om till motorkärra.
Superfin finish. Han ville ha 150 Euro för den.
En byggsats till en K8-B. Jag blir nostalgisk. Den flög jag många timmar på 70-talet fullsize.
Ångrar jag inte köpte den.
En L-Spatz 55. Ännu mer nostalgi för mig. Den flög jag 1970. Byggdes av Scheibe Flugzeugbau.
Ingen annan kärra kunde kurva så tight i en blåsa som en L-Spatz ! Man svängde som om innervingens
spets var spikad i en stolpe. Sen kunde man flyga kärran mycket sakta. Kurva i 55 km/timmen var
ingen svårighet.
Länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Scheibe_Spatz
Någon är ute och vallar sin Ka6E. Ka-6E var den första kärra från Schleicher som innehöll
glasfiber i kroppen. Som till stor del var klädd med plywood. Ka-6E var en produkt av sin tid. Den byggdes
på sin tid tror jag för att flyga vid VM i segelflyg 1964-eller 1965.
Länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Schleicher_Ka_6
Konstigt, men en fullskala Ka-6E brukade jag flyga i Falköping vid Redbergafältet……..
Denna modellen byggd från scratch i balsa och plywood av piloten ägaren.
Kroppen till en ASV-28. Här kan ni köpa modellen:
http://www.topfreebiz.com/product/4582300/Glider-D-8028.htm
Bogsering av 1 modell.
Pilatus B4
Planet är aerobatiskt även i verkligheten.
…..och så här ser jag ut på undersidan.
Utflytning innan sättning.
Sättning.
….och hjulbroms på.
Bogserkärran landar och det är en ……..registreringsbeteckningen tillhör en Cessna 182,
så jag är aningen konfunderad.
En cyklist som höll på att få kammat mittbena av en L-Spatz….
Släp med 2 modeller hängande efter. Det gäller att ha bra uppfattning , om man ska hänga på !
Dessa piloterna var erfarna.
…så man klättrade på snabbt……
..för upp till 300 m tog det ca 75 sekunder……
Snart dags att koppla ur.
En ensam kärra på väg upp i skymningsljuset.
En av de snyggare modellerna, som flög mycket bra.
Lite smått och gott.
Så här kan en funktionell bogserCub se ut. Stora hjul, bra motor och mycket vingyta.
En osannolik….fågel eller flygapparat. Flög bra och kunde antagligen skrämma fjädrarna av
andra fränder i luften med sitt blotta utseende. Jo, den vred på huvudet när sidoroder användes.
Det kommer mer segelflygbilder. Jag ska bara få lite struktur på materialet.
mats