För er som inte vet så mycket om skärmflyg, paragliding på engelska, så lägger jag upp några bilder från Hammars Backar utanför Ystad. På denna platsen pågår intensiv flygverksamhet, när förutsättningarna är de rätta. Det vill säga sydvästlig vind 5-8 m/sek, då bär hanget mycket bra.
Som väl alla vet kan man flyga på ett hang därför att vinden, som i detta fallet, från havet av terrängen pressas uppåt på grund av det hinder som kanten utgör. I denna konstant strömmande luft uppåt flyger vi skärmflygare. Den stigande luften är vår motor. Man stiger 50-75 m över kanten under normala förhållanden. Eftersom vinden kommer från havet är den laminär, det vill säga den saknar turbulens (virvlar). Därför är flygningen vid Hammars Backar en lugn flygning. Starten och landningen sker vid och bakom hangkanten.
Här följer några bilder på hur det ser ut, när vi flyger. Prova på om du är nyfiken. Du kan flyga tandem som du bokar här:
http://www.skyadventures.se/index.php?page=47975d76277a3&link_id=46dbc654c2984&lang_id=0
Att flyga skärm är så nära flygning och natur, man kan komma. Varje rörelse i skärmen känner du i din sele och att flyga rote med glador eller tornfalkar på Hammar är snarare regel än undantag.
Länk till Sveriges bästa skärmflygklubb, Club Parapente Syd:
Är det inte märkligt att man kan hänga och flyga under lite tyg och snören?
Så här startar man med skärm; Man lägger ut skärmen som en mur mot vinden och står vänd mot den. Sen fattar man i ett antal linor och drar skärmen mot vinden så den stiger uppåt.
Här har skärmen börjat stiga och som ni ser dras piloten mot skärmen på grund av vindfånget som är ca 30 kvadratmeter. När skärmen kommit upp i flygläge, drar den inte horisontellt, utan man känner ett drag i selen uppåt. I vänster hand har piloten de linor som gör det möjligt att få upp skärmen och i höger hand har han bromslinorna så han kan styra skärmen när han dragit upp den.
Ser ni på framkanten av skärmen så finns där celler/luftintag, där luften blåser in. Den inblåsande luften fyller skärmen, som ju är dubbel, så att man får den profil som ges av de spryglar som finns isydda. Så en skärm är inte en enkel duk, utan en väl fungerande vingprofil som hålls utspänd av fartvinden.
Här flyger skärmen stabilt och under kontroll, medan piloten flyttar sig framåt mot startplatsen. Under denna förflyttningen måste piloten bromsa upp skärmen med bromshandtagen, som är enkelt uttryckt kopplade till bakkanten på skärmen. Drar du broms så går bakkanten på skärmen ner och bromsar upp den. Det man känner i selen nu, är att skärmen vill lyfta dig.
Sen sätter man fart och när man närmar sig kanten, kommer skärmen att lyfta dig och du är buren av ditt tygstycke!
Nu är det dags att njuta.
Här håller Pierre, en erfaren instruktör, på att ge sina sista förmaningar till en elev, som ska göra sin första hangflygning. Att piloten är elev kan man se på det röda bandet som sitter i skärmens bakkant.
Tror ni hjärtat bankar på piloten nu??
NU !!!
Det kan bli en hel del piloter, när det är flygbart……vid flygning på hang har man regler, hur man beter sig, allt för minska risken för olyckor.
Ovanstående bild visar vad det handlar om.
Människan och naturen.
Vill någon ha ytterligare info så kan ni kontakta mig.
mats