Kategorier
Airshows

MIG-25 PÅ TARP FLUGTAG 2013

Mikoyan-Gurevitjs radikala konstruktion Mig-25.

Konstruktionsbyrån runt den geniale konstruktören Mikoyan och Gurevitj konstruerade Mig-25
för att kunna ingrip mot anfallande högtflygande bombplan.

Resultatet blev Mig-25, ett plan av radikal design. Byggt i mestadels ett stålderivat, utrustad med 2
kraftfulla motorer och enkel avionik så blev planet ett verktyg för Sovjetmakten att hävda sitt lands gränser.

När en sovjetisk pilot stack til Japan med sin Mig-25, var det ju som om en ängel kom med en säck guld till
de västliga underrättelsetjänsterna. Nu fick man chansen att undersöka planet in i minsta skruv och testa dess system.

Ryssarna var naturligtvis galna och skar tänder, men vad skulle de göra ? Undersökningen bekräftade mycket som
var känt, men en del överraskningar kom fram.

Till exempel att elektroniken var baserad inte på solid statekomponenter utan mest på elektronrör… alltså 50-talsteknik.
Amerikanarna drog på munnen åt detta, tills de fick resultatet av EMC-test som visade att de västliga planens
avionik var mycket känsligare för EMC än Mig-25 med sina rör, som var i stort sett okänslig.

När jag talat med svenska piloter i Flygvapnet berättade de, att Mig-25 behövde halva Österjsön för att svänga…
dock Mig-25 är fortfarande operativ som spaningskärra och som flygplan med speciella forskningsuppgifter.

Läs är om planet om du vill veta mer:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mikojan-Gurevitj_MiG-25

I Tarp har vi sett en turbinmodell utrustad med en Colibri mikroturbin flyga de sista 3 åren. Även i år var han
här med dels en Mig-25 och dels med sin nya Tu-95 Bear.

Denna pilot gör att allt ser enkelt ut, när han flyger. Han har inte en hel verkstad med sig utan ett fåtal prylar.
Det beror på , att allt fungerar på hans modeller och att han är väl influgen på planen.

Hans Mig-25 är utan ställ och handkastas. Den flyger utomordentligt fint och tycker jag realistiskt. Modellen
förser han med raketer och smällare som avfyras i luften och skrämmer slag på åskådaren nästan…

Bilderna tog jag i dåligt ljus med normalobjektiv, vilket medför att skärpan är lite skakig. Men det var enda alternativet.

Så här ser det ut, hans plan och hans flygning:

                                                                  Runt utsläppen från motorerna har han monterat lysdioder som simulerar EBK-användning.

                                                                  Mikroturbinen mynnar emellan dessa. Grejen som sticker ut där bak är en smällare han släpper.

  Closeup

   En tysk mops kom struttande förbi ganska målmedvetet.

                                                            En pilot med sin radio och sin modell med turbinen på tomgång.

                                                                 Ser ni han kör 100% EBK ?

                                                                   Här gäller det att satsa…

                                                                  Modell och pilot lättar.

                                                                Man ser att det är maffiga motorer.

                                                               Utflytning med ADB

                                                                   Han landade med avslagen motor.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.