Kategorier
Flygkameror - Teknik

REPARATIONEN AV FOTOKÄRRAN SLUTET

 

 

Som ni sett på förut presenterade bilder, såg modellen med den groteska nosen för dj—-lig ut milt sagt. Nu är det så, att utseendet inte i detta fallet har så mycket med prestanda att göra, men även mitt okritiska öga sa,  det krävs en ombyggnad av nosen.

Det gjorde jag. Jag byggde in hela härligheten, så innehållet blir dolt av denna lilla käcka låda…

Så så här ser det ut nu:

IMG_0029

När jag ser nosens konfiguration med de former den har, kopplar jag ihop det med hur husvagnar och barnvagnar såg ut 1950…..eller vad säger du? Den vinner ju inget skönhetspris.

Nu ska jag tala om en hemlighet:

I den lilla lådan i nosen där förvarar jag reservhjulet för sporrhjulet att användas vid punktering!

 

IMG_0028

Eftersom min sändare, Mc24, är återkommen från välbehövlig service från Baltechno i Göteborg, har jag kunnat ställa in roder och reglage på modellen.

Med detta motorarrangemanget verkar det fungera bra på marken i alla fall. Propellern har jag fixerat tämligen hårt, ty om propeller suttit löst i sina hållare, som det är avsett att göra, fanns risken att propellern skulle hugga tag i poden vid omstart i luften. Därför har jag bladen fixerade som nu.

I podens botten sitter reglaget lätt åtkomligt och i kontakt med fartvinden, så det får adekvat kylning vid behov.

IMG_0027

Bakom motorpoden ser ni kablaget till acken, som sitter i kroppen. Enkelt med kontakterna just utanför kroppstaket. Då är det lätt att koppla ihop utan att behöva skruva bort luckor och annat. Vidare underlättar det för laddning, när kablarna sitter öppet.

Nu återstår provflygning, bara den jämra vinden ville minska!!

Det kommer rapport på flyg- och fotoegenskaperna sen.

mats

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.