….Pär Lundqvist konstruerade sin “DUETT”
Fy f-n vad vi blivit gamla…men inte i sinnet ! Tro inte det. Vi är fortfarande lika sugna på att komma ut med modellerna för att flyga. Även om det nu tycks vara, att tv, dator och iphones drar mer, vilket ökar passiviteten hos människan..
Men en gång modellflygare, alltid modellflygare !
För 41 år sen konstruerade Pär denna motorseglare, som han döpte till Duett.
Alla hans egenkonstruerade plan började på bokstaven D.
TIll exempel; Debutant en segelmodell, Drabant en motorkärra, Duetten, motorseglare, Dryad en snabb hangseglare med vridbara vingar i stället för skevroder, Danae en stabil hangkärra som var snabb, men svårflugen på grund av för små skevroder, Debutant II en utveckling av Debutant I osv.
Modellen hade en glasfiberkropp byggd enligt modellen “Förlorad form”. Det innebar, att man formade en kropp i frigolit, virade om Gladpack och att man sen penslade epoxieplast och glasfiberväv på pluggens utsida. När man lagt på tillräckligt med lager, tog man plastband och virade om modellen bakifrån och fram, för att överbliven epoxieplast skulle pressas ut.
Efter ett dygn för härdning kunde man vira av plastbanden och man stod med en hyfsat jämn kropp, som dock hade en frigolitplugg invändigt.
Det var inga problem att få bort frigoliten, den “smälte” man bort med thinner. Sen var det bara att spackla och slipa den lätta och starka kroppen.
VIngar, stabbe och fena var konventiomell balsa och plykonstruktion. Alla bärytor kläddes med siden.
Jag hade en Duett och min första modelltermikflygning klämde jag i Duetten en vårdag 1972 nere i Veinge.
Duetten var bäst som just motorseglare. Jag hade en gammal Os.19 (järnmotorn) i modellen. Den flög slow aerobatics suveränt. Eller på svenska, den flög hela tiden dynamiskt !
I samband med växande hangintresse gjordes Duetten om till en hangkärra, genom att motorn togs bort och nosen modifierades. Den flög hyfsat snabbt, men hade tyvärr för små skevroder för att klara de tighta svängarna i en hangtävling. Vidare hade modellen vingstål enligt modellen 6 mm rundstål. Det gjorde det, att vid nästan varje landning nere vid Hovs Hallar, fick man byta vingstålen. Jag vet inte hur många pinnar jag kapade till på jobbet av kompad stålaxel. Det var åtskilliga !
De följande bilderna fick jag av Pär i ett kuvert från Allt om Hobbys redaktör. Kuvertet var märkt Pär Lundqvist artikel 1973.
Så det är 40 år sen, artikeln om Duetten var införd i AoH.
Alltså kan man säga, att detta är ren och skär nostalgi.
Här kommer bilderna.:
Här är Pärs originalritning. Det tog tid att rita detta manuellt innan datorerna tog över…
Duetten i all sin glans
Här skymtar i alla fall Os.19 motorn.
Så här mycket nålar gick det åt att bygga en sprygelvinge vid denna tiden…
En bild som visar hur man differentierar oket till skevroderna innan man hade programmerbara sändare.