Kategorier
Nostalgoteket

ÅLLEBERG EN SOMMAR……

…så fint vädret var då.

 

 

Ser jag tillbaka på sommaren, vilket jag gör, då man närmar sig den mörka delen av året, så finns det vissa minnen av miljöer och bilder.

En del av dessa kommer från Ålleberg och deras Veteransegelflygdag. Detta är en tillställning,  som avhålls varje år och som utmärks av,  att man flyger med riktigt gamla segelkärror och en  ännu äldre motorkärra.

Ålleberg, Sveriges segelflygcentrum sen 69 år,  är alltid värt ett besök,  för den som är flygintresserad. Platsen är ju  speciell med sin märkliga natur. Utsikten från berget är  milsvid över Västgötaslätten. Vill du modellflyga hang,  går det bra på Västhanget och Osthanget.

Det finns ett fint segelflygmuseum, som om du är gammal segelflygare ger dig ett rejält tillskott av nostalgi !

För att återuppliva mitt besök,  kommer här några bilder:

Det som fångar ögat är ju startbryggan på  Västhanget. Återuppbyggdes i början av 2000-talet av entusiaster med känsla för flyghistoria.

Chefen på Ålleberg, Anders Blom, som är en gammal flygkompis, han gjorde den första gummirepsstarten från den nya bryggan.

Kranich, Tranan startar med sin fällbara dolly ännu under buken. Planets ålder….ca 70 år.

Här han piloten släppt stället.

En Slingsby sidebyside-kärra

Kranichen gör vad den kan, flyger termik.

Visst är den vacker !

Här kommer bogserkärran, en PA-18 , Piper Super Cub på finalen. Super Cub hade motor allt från 120 bhp upp till nästan 200
och var och är ett mycket bra bogserplan.
Denna kärran står noterad med antingen 150 bhp, eller 180 bhp motor.
Förkortningen PA =Piper Aviation.

En Grunau Baby, vilket var ett mycket vanligt övnings- och tävlingsflygplan från mitten av 30-talet till 1959.
Vad hände 1959 ? Jo en Weihe drog av vingarna i troligtvis okontrollerbart läge i moln
vilket föranledde luftfartsverket att döma ut all kärror limmade med den gamla typen
av komponentlim. Det var ju ett dråpslag, men det medförde att den svenska segelplansflottan raskt
förnyades med bidrag från staten/flygvapnent.

Länk: http://uvarna.se/v-ra-flygplan/grunau-baby.html

En DFS_ Olympia konstruerad inför Olympiaden  i Helsingfors 1940. Men vi vet ju hur det gick…

Länk : http://sv.wikipedia.org/wiki/DFS_Olympia_Meise

Här lättar världens äldsta flygande De Havilland Tiger Moth !  Flygplanet är 79 år gammalt !

Slingsbyn…vad den liknar ? Ja inte är den vacker men ska jag associera till nåt så är det en Three Wheeled Morgan från 30-talet.

Så här ser en trehjulig Morgan ut. Länk till Morgan:

http://www.morgan3wheeler.co.uk/home.html

Förresten, så var det en sådan bil Peter Sellers körde i filmen “Oj vilket party” om nån minns…han spelade en indisk olycksfågel som saboterade dt mesta.


Lite turbulent i starten med  Slingsbyn.

Jaha och här kommer en fin J3-Cub, om jag inte ser fel. Hade från början motor på ca 40 bhp
men normalt var väl ca 65. Vad denna har, kan jag inte säga, men du kan googla på planets registrering, så får du fakta.

En J3- Cub flygs från baksits, om man är ensam. Det gör man om bränsletanken är placerad i brandskottet.
Har man en version med vingtankar, kan man flyga från framsits, om jag nu kommer ihåg rätt.
Det är alltså en tyngdpunktsfråga det hela.

Ett plan som hör ihop med segelflyg.

Inte helt enkelt att landa en Moth i sidovind. Stället är inte brett !

Men säger piloten, jag kan köra på ett hjul…

En Bergfalke 3:a. Jag är ganska säker,  att jag flugit denna i forntiden en gång. Får kolla min flygdagbok.

David Wretlings skulptur “Unga Vingar”, som står mellan restaurangen och startbryggan.

Om den är vacker ? Nä, det tycker jag inte.

Skulpturen är gjuten i flera exemplar och konstnären har prånglat ut den för uppställning på diverse platser i Sverige.

En Baby i släpet. Roligt för piloten att flyga cabriolet.

Olympian.

En bild symboliserande Ålleberg. En Tiger Moth över Berget med sitt Osthang.

mats

Ett svar på ”ÅLLEBERG EN SOMMAR……”

Fy fasen, Mats! Nu fick Du mig att komma till Ålleberg också. Jag har aldrig varit där, men nu har jag varit där. Tack vare Dig! Tack! Den gamble Dingwall

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.