vad sysslade han med ?
Detta plan en F18 SuperHornet från Schweiz har lågt Re-tal,
men den har något annat, som övervinner detta och det är de två lysande
ögonen där bak!
Planet flyger med 8 G, vilken kan ses bland annat av kondensation
och virvelbildningen på ovansidan av vingen. Fuktigheten kondenserar,
på grund av att lufttrycket sjunker drastiskt vid höga belastningar,
eftersom vingen vid 8 G ska producera 8 gånger mer lyftkraft jämfört med planflykt!
Bilden av Osborne Reynold är från 1903
Jo, Reynold han var en klassisk vetenskapsman av sin tid, som metodiskt undersökte
hur vätskor och gaser strömmade och vilka lagar, som bestämde hur gaser och
vätskor strömmade. Han var verksam i slutet av 1800-talet i England.
Som alla flygare vet, finns det något, som heter Reynolds Tal.
Men inte alla vet, vad det innebär. Här är en mycket förenklad förklaring,
vad det är, då det har en avgörande inverkan på, hur effektivt din vinge
alstrar lyftkraft.
För att kunna beräkna Re-talet, som det förkortas, måste man veta vissa
förutsättningar. Du måste veta luftens densitet och luftens viskositet.
Du måste veta hastigheten, med vilken din vinge flyger och du måste veta
kordan på din vinge.
Kordan är avståndet mellan fram- och bakkant på vingen enkelt uttryckt.
Luftens densitet, eller täthet som det hette förut är 1.2 kg/1 kubikmeter luft.
Viskositet är en gas eller vätskas “motstånd” mot flöde. Man kan säga att
det är ett mått på friktionen i en gas eller vätska när den flyter.
Enklare sagt är det hur trögflytande en gas eller vätska är.
Nu är det så, för man ska slippa beräkna detta förhållande vid varje
beräkning, har man en “standardkoefficient” som underlättar.
Den utgår från normalatmosfär och 20 grader C. Koefficienten kan
skrivas: 68459 .
Formeln för att beräkna Re-talet är=
68459 x hastigheten i m/sek x kordan i meter.
Alltså, vi har en segelmodell av normalt snitt med en korda på 25 cm,
som flyger med normal segelflygfart, ca 40 km/timman = 11.1 m/sek,
då blir uträkningen så här:
68459 x 11.1 x o.25 = 189973
Denna siffra är inom det önskvärda intervallet, för vingen ska fungera bra.
Ett lågt Re-tal skapar mycket luftmotstånd, ett högt Re-tal skapar mindre
luftmotstånd.
Reynolds Tal är en storhet som bestämmer om en gas eller vätska ska
strömma laminärt eller turbulent.
Ett praktiskt exempel på detta är ju ett fullskala segelplan. Det har långa
smala vingar, vilket gör att bärytan möter mycket luft, jämfört med ett
plan som har en bred vinge med liten spännvidd.
Man kan ju rent intuitivt förstå, att en fyrkantig vinge skapar mycket
virvlar och mycket luftmotstånd, när den ska generera lyftkraft
En jämförelse utan vetenskap: En lång smal kniv skär mer tårta
än en kort bred….
Därför ska man sträva efter ett högt Re-tal och det är med hjälp av
ovanstående formel enkelt att kolla sina modeller. Allt under Re-tal 100000
ska man undvika. Det är min personliga erfarenhet.
Men, säger vän av ordning, jag har en modell, som har korta och breda
vingar och den flyger.Javisst, en tegelsten flyger, bara du har tillräckligt
stor motor, som skapar hastighet så tegelstenen skapar lyftkraft så det räcker.
Men frågan du ska ställa är:
Hur flyger det? Vad händer när jag belastar flygplanet?
Därför sträva efter högt Re-tal!
Ja, detta var lite information om Reynolds tal. Som är ett grundläggande begrepp,
när man konstruerar plan, vilket ska ha vissa önskvärda egenskaper.
Re-tal är också utomordentligt viktiga vid beräkning av ledningar,
där vätskor strömmar, till exempel hydraulledningar.
På nätet finns oändligt att läsa om detta.