Kategorier
Flyghistoria

VINTERVYER FRÅN WASSERKUPPE

På 950 m höjd blir det vinter lite lättare…

 

 

 

 

Som många flygintresserade har även jag besökt Wasserkuppe vid Fulda i Tyskland.

Wasserkuppe är ju segelflygets vagga i världen, där de stora utvecklingsstegen togs.

Dels beroende på det dåvarande tekniska intresset i landet och dels som ett resultat
av Versaillefreden, vilken förbehöll Tyskland att bygga flygplan med motorstyrka i stort över 70 hk.

Detta gjorde att de flygintresserade satsade sina idéer och sin energi på segelplan.

Segelflygningarna och de årliga årliga tävlingarna startade redan 1910. Alltså för mer än 100 år sen !

Platsen, Wasserkuppe var en idealisk plats vad gäller terrängförhållandena.
Vid denna tid, ca 1920 var det hang som gällde vid segelflygning. Att flyga dynamiskt
med hjälp av termik, var ett okänt fenomen som tog fart först i slutet av 20-talet.

En flygingenjör som hette Oscar Ursinus var den store inspiratören och pådrivaren
och han räknas i Tyskland som segelflygets fader.

Wasserkuppe har förutom sina hang/banor också ett utomordentligt fint modellmuseum
och ett museum med fullsize segelkärror.

Att besöka Wasserkuppe under sommartid är en upplevelse. Det är lättillgängligt för modellflygaren,
som kan utöva sin hobby där på ett enkelt sätt.

Boende är lätt ordnat i närheten,  om man inte har husbilen med sig.

I min länklista till vänster hittar ni  en länk till webkamerorna på Wasserkuppe.

Här är några bilder,  som  ger en ide,  om hur det ser ut,  när landskapet är snötäckt:

Visst är det vackert !

 

Här kan ni se två skärmflygare i luften. Trots kylan…men det är så,
att om man är genuint intresserad, så ger man sig ut även om det är lite bistert.

Jo, jag ska åka dit till sommaren igen.

Länkar: http://www.segelflugmuseum.de/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.